Heb ik Dyscalculie in bvb lichte vorm of?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Heb ik Dyscalculie in bvb lichte vorm of?

Berichtdoor MHamar » 09 Aug 2016 10:00

Hallo,


Mijn eigen vraag..Is er ook een milde vorm van dyscalculie mogelijk?
Ik heb ook sinds mensenheugenis moeite met rekenen, altijd met hakjes over de sloot. Examen op mavo, overal een 8 en een 5,5 voor economie....
Goed, simpele sommetjes optellen/aftrekken kan ik wel. Snel ben ik uiteraard niet, maar zodra de som langer wordt en je de uitkomst moet onthouden voor de volgende rekensom enz enz... Dan vergeet ik het weer, dan voel ik mij net Dory van Finding Nemo. Tijdens een tentamen moest ik eens een jaarverslag gaan uitpluizen (100 pagina's vol met cijfers) en ik werd al duizelig door alleen naar die pagina's te kijken. Om antwoord op de vragen te geven, dan moest je verschillende cijfers bij elkaar optellen, daar het antwoord weer van gebruiken bij een volgende som en daar weer 75% van delen door 2 en het antwoord daarvan moet je weer..... (je raadt het al). Ik ben halverwege de weg kwijt en moet weer overnieuw beginnen. Op sommige momenten is alles helder en ga ik aan de slag, maar ineens slaat Dory toe (korte termijn geheugen) en dan weet ik niet meer waar ik het over had.

Door de jaren heen heb ik het ook aardig kunnen omzeilen en gelukkig goed kunnen functioneren in mijn werk. Mensen weten mijn probleem ook niet. Zo heb ik als intercedent gewerkt (waar je ook met tarieven en salarisstrookjes te maken hebt) en als beslisser uitkeren (ww berekenen). ik schreef de sommen die ik nodig had voor de berekeningen op en met behulp van het rekenmachientje kwam het goede antwoord eruit....

De tafels heb ik echt in mijn hoofd moeten stampen vroeger, maar ben ik inmiddels allang vergeten. Als iemand zegt, 7x6=? Dan kan ik dit echt niet zeggen. Dan moet ik het in mijn hoofd langzaam gaan optellen. Ik zie het dan als volgt voor mij:

6, 6, 6, 6, 6, 6, 6 9 ik zie dan 7 zessen.... Vervolgens ga ik zo verder: 2x6=12, daarna weer 2x6=12, daarna de 2x12 bij elkaar = 24... nu nog 3 zessen erbij 4+6= 10, dus dat is dan 30+6= is 36+6=42 (nog ff narekenen met een rekenmachine......jep, het is goed).... Zoals je al ziet, duurt mijn methode lang, ziet er onlogisch uit voor andere en als ik het zo terugzie ook voor mezelf).... Hoe ingewikkelder het wordt en hoe meer ik van dit soort berekeningen moet doen..... uiteindelijk vergeet ik het gewoon.

Het is ook erg als iemand mij zijn/haar berekeningen gaat uitleggen. Het licht gaat dan langzaam uit en ik staar alleen maar, ondertussen begin ik aan andere dingen te denken. Het lijken dan net chinese tekens die ik moet gaan onthouden. Ik hoor allerlei cijfers, waar geen logica meer inzit voor mij

ik zie de cijfers visueel voor me bij het rekenen en vergeet ze snel, mede daardoor tel ik waarschijnlijk ook met mijn vingers... Dan zie ik het en ik kan het niet vergeten :P.....

Ik heb verder geen problemen met klokkijken, links of rechts aanwijzen, kalender kijken, kaartlezen. Wat wel zo is, als iemand mij de weg wijst, dan moet ik het in mijn hoofd voor mij zien. Dan rij ik in gedachten de route door...

Valt dit onder dyscalculie of wat anders?
MHamar
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Aug 2016 9:27

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten