hallo allemaal ik zal me even voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Renée » 08 Jan 2005 10:00

Hoi Danee.....een goede stap om je te laten testen. Veel onzekerheid kan hiermee worden weggenomen! Denk je er wel aan om je te laten testen bij een gz psycholoog, zodat je een dyscalculie-verklaring kunt krijgen?
Ik ben benieuwd naar de uitslag!
Veel succes maar weer.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Daantje » 26 Jan 2005 20:46

hoi Renee.

het is duidelijk ik heb ook dyscalculie. het is een hele opluchting voor mij maar natuurlijk ook voor mijn ouders. nu weet ik eindelijk waar al die jaren stress voor nodig waren en dat het nooit lukte op school met rekenen. nu ik die dyscalculie verklaring heb kan ik ook gaan zoeken naar andere opleidingen en ze meteen vertellen wat ik heb en wat zei er evt aan zouden kunnen doen. ik hoop dat ik nu wel iets vind dat bij me past en een opleiding waar ze rekening houden met mijn dyscalculie. het is aleen erg jammer dat niemand begrijpt wat het is. hopelijk komt er toch meer erkenning voor.

Groetjes Danee
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 28 Jan 2005 8:02

Hallo Daantje,

Ik denk dat ik je toch maar feliciteer! :lol:
Wat fijn dat je nu zekerheid hebt. Er is vast een last van je afgevallen....
Nu kun je zonder die onzekerheid verder met je toekomst plannen.
Ik hoop dat de oriëntatie cursus je helpt om een leuke opleiding te vinden die goed bij je past.

Kun je ons wat meer vertellen over de test? Over hoe het ging en wat je zo ongeveer moest doen?

Heeel langzaam aan begint het door te dringen dat er zoiets als dyscalculie is en wat het doet met iemand. We komen er wel!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Daantje » 29 Jan 2005 12:45

hallo renee

Dank je wel renee :) ik voel me zeker opgelucht nu weet ik teminsten waar al die jaren stress voor nodig waren en nu weet ik ook dat ik het gewoon niet kan en dat ik niet dom ben. Natuurlijk wil ik iets over de test vertellen mischien help ik er anderen wel mee. ik kreeg verschillende testenn zowel mondeling als schriftelijk. aan de schriftelijke testen moet je denken aan. figuren reeksen,ook taal en spelling, tempo toets rekenen.geheugen testen. voor elke toets kreeg je dan een bepaalde tijd je hoefde het niet binnen die tijd af te krijgen je moest gewoon kijken hoever je kwam. mondelingen toetsen waren dan noemden zij nummers op en ik moest die dan opschrijven, of zij noemden nummers op en dan moest ik die in de goede volgorde opzeggen.in het beginn moest mijn moeder even mee om over mijn kleutertijd te vertellen want daar weet ik niet meer veel van daar was ik toen nog te klein voor. na een half uur is zij weggegaan en zijn we begonnen met de testen. het duurde dus van 9:00 uur tot ongeveer 13:00 uur. je bent daarna wel hartstikke gaar van al die toetsten maar dat was het me wel waard. nu kan ik teminsten verder met mijn toekoemst te plannen en een opleiding te zoeken wat bij mij als persoon past. als je ook twijfelt om je te laten testen zou ik het zeker doen. ik weet dat het erg duur is maar bij de meeste pedagogen kun je ook in termijnen betalen dus dan kun je het spreiden.

Groetjes Danee :D
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Daantje » 21 Feb 2005 8:51

hallo :)

afgelopen zaterdag viel definitief de uitslag van de test bij ons in de brievenbus. ik dacht ja er staat toch niks nieuws in ik weet wel dat ik dyscalclulie heb. Maar toen ik het verslag begon te lezen schrok ik me steeds meer. ik dacht gaat dit echt over mij over Danee? ik wist ook wel dat ik niet goed kon rekenen maar dat het zo erg is had ik ook niet verwacht! ik heb een zeer ernstig en hardnekkig rekenen probleem. het is natuurlijk allemaal harsttikke mooi dat je precies weet wat je allemaal hebt en dat je weet dat je niet al die jaren voor niks heb geoefend. maar toch was het behoorlijk schrikken niet alleen voor mij maar ook voor mijn ouders natuurlijk. ik heb inmiddels ook nog steeds geen nieuwe opleiding gevonden. maar ik weet ook echt niet waar ik moet beginnen? en hoe ik nu verder moet? ik ga in ieder geval terug naar OA om te vragen naaar een overgangsbewijs van 1 naar 2. ik zal ze dan daar nogmaals duidelijk maken dat hoe zij gehandeld hebben echt niet kan. ik hoop niet dat anderen mensen ook die ervaring nog krijgen met het ROC want erg begulpzaam zijn ze daar niet. ik hoop dat ik wel een andere opleiding vindt, het zou voor een school juist een uitdaging moeten zijn om mensen zoals ik bijv een opleiding aan te bieden en een diploma. mijn moeder heeft zich nu ook aangemeld op de site naar aanleiding van de uitslag die zaterdag bij ons in de bus viel. lees haar verhaal ook maar eens ze staat onder het kopje "een moeder'' hopelijk worden we snel herkent met onze dys functie. want dat zelfs leeraren NIET weten wat dyscalclulie is??? dat vind ik toch wel heel erg,krijgen ze tegenwoordig geen cursussen meer om alles bij te spijkeren?? het antwoord is makkelijk schijnbaar niet dus want als je het verteld op scholen kijken je ze allemaal aan van "he? waar heeft die het over?'' en dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen met je verhaal. ik weet niet of er leraren zijn die dit lezen maar laat je aub bijscholen want het is heel belangrijk voor ons.

Groetjes Danee
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 21 Feb 2005 17:26

Hallo Danee,

Het kan me voorstellen dat je erg ontdaan was na het lezen van het uiteindelijke rapport.
Maar dit betekent niet dat je nu niets meer kunt doen :)
Volgens mij heb jij meer kwaliteiten dan jezelf denkt. En daar moet je nu aan gaan werken. Het is belangrijker wat je WEL kunt dan wat je niet kunt.
Maak maar eens een lijst met dingen die je goed kan.

Is er bij die test ook een vervolg programma gekomen; wat kun je er verder aan doen, welke opleidingen zijn geschikt, kan de school nog iets doen?

Ik heb begrepen dat je graag met kinderen werkt. Is er een andere opleiding voor kinderdagverblijven, creche e.d? Ik denk dat daar weinig rekenwerk bij nodig is behalve dan het aantal kids tellen :)
En vanuit zo'n opleiding kun je misschien toch doorstromen naar onderwijs assistent? Er zijn nog meerdere, andere ROC's die hetzelfde aanbieden en je wel op het goede spoor kunnen zetten?

Met het feit dat je dyscalculie hebt wil nog niet zeggen dat je nooit zult leren rekenen. Een wiskunde opleiding zal niet voor je weggelegd zijn, maar eenvoudige berekeningen maken zul je misschien toch wel kunnen leren met een goed, gericht programma.
Of zoals het met onze zoon gaat; doordat hij in de praktijk rekenzaken tegenkomt, leert hij er beter mee omgaan en begrijpt sommige sommen nu ook beter.

Ik zit ook nog te denken aan een beroepskeuze test, maar misschien dat degene die je getest heeft ook nog ideeën heeft.

Laat het allemaal maar even op je inwerken. Daarna kun je weer plannen maken en je studie weer op de rails krijgen.

Ik wens je veel success! (Je moeder ga ik vanavond terugschrijven )
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Daantje » 22 Feb 2005 17:25

hoi renee

dat klopt ook ja er zijn nog andere ROC's die hetzelfde aanbieden. zo heb ik een ROC in Utrecht gevonden waar ook de opleiding onderwijsassistent wordt gegeven, dus mischien dat dat iets is? ik zou dan natuurlijk wel op kamers moeten maar dat is voor latere zorg.
natuurlijk is het voor mijn ouders ook niet leuk dat ik nog steeds geen opleiding heb gevonden,maar ik doe mijn best meer kan ik niet doen. en ik ga niet zomaar iets doen om maar iets te doen. ik wil nu een bewuste keuze maken en dan die opleiding ook afmaken zodat ik over een paar jaar een diploma heb waar ik trots op kan zijn. dat gaat me zeker allemaal wel lukken alleen wanneer weet ik niet,maar dat weet je vantevoren nooit.

Groetjes Danee
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Daantje » 16 Mrt 2005 15:06

hoi renee :)

zo mijn orientatie cursus zit erop.
ik heb er erg weinig kunnen doen,omdat ik eerst alles van mijn dyscalculie wilde uitzoeken en allemaal op een rijtje zetten. eigenlijk had ik er ook helemaal niet naar toe gehoeve, maar ja als je alles vantevore weet is het wel gemakkelijk natuurlijk.
ik ben bij die cursus heel weinig geweest omdat het me allemaal eventeveel was. veel mensen trekken dan meteen conclusie's en gaan over je oordelen dat vind ik jammer.
mijn begeleidster van die cursus deed dat niet en had al het vermoeden dat er iets anders aan de hand was.
afgelopen Maandag heb ik samen met mijn moeder een gesprek met haar gehad om alles uit te leggen en dat het echt niet mijn bedoeling was om te spijbelen.
gelukkig begreep zij alles heel goed en was heel begripvol. dit vind ik ontzettend aardig vann haar.
want,zoals ik al zei veel mensen trekken meteen een conclusie en dat is jammer. We zijn ook terug geweest bij die ortopedagoge die mij heeft getest om te vragen wat ze met bepaalde uitdrukkingen bedoelde in het verslag. Ze heeft ons alles heel duidelijk uitgelegd en nu begrijpen we het allemaal. Alleen een nadeel andere mensen die niet weten wat dyscalculie is en die lezen dan mijn verslag die vatten dat anders op, die denken ''o dan zal ze met de rest ook wel slecht zijn'' en dat is jammer want dyscalculie heeft verder niks te maken met je intelegetie. Zo had ik bijvoorbeeld gemaild met een school in Utrecht waar ze ook onderwijsassistent geven om te vragen of ik bij hun terecht zou kunnnen. het duurde 1 week voordat ik antwoord terug had en het enige wat erin stond was ''kun je geen andere school zoeken?'' die mensen weten helemaal niet wat ze zeggen. want de scholen zoals zij het zeggen willen geen ''probleem kinderen'' die willen ''normale'' kinderen die gewoon afstuderen en verder niks. Want van iedere student die een diploma haalt krijgt die school extra geld. En probleem gevallen (om het zo maar even te zeggen) hebben in hun ogen minder kans van slagen en dus betekend dat dat zij geen geld krijgen. Ik vind het dieptriest dat mensen van tegenwoordig nog alleen maar naar de cijfertjes kijken in plaats van naar de mens individueel te kijken. Ik snap trouwens ook niet waar de leraren zo moeilijk over doen als het om hulpmiddelen gaat. Als je een been breekt krijg je toch ook krukken,als je slecht kunt horen krijg je toch ook een hoorapparaat,als je slecht kunt zien krijg je toch ook een bril. als je dyslexie hebt zijn er ook 1001 mogelijkheden,maar als je dyscalculie hebt mag je geen rekenmachine gebruiken :? met andere woorden ze laten je gewoon stikken en daar maak ik mij ontzettend kwaad over ook al weet ik dat het geen zin heeft.
Het zal voor mij en met mij nog een heleboel andere een hele strijd worden voordat we nederland aan het verstand gepeuterd krijgen dat we NIET dom zijn.[b

Groetjes Danee[/b]
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 17 Mrt 2005 16:00

Heel goed dat je de dingen eerst op een rijtje wil zetten en fijn dat de begeleidster zo begrijpend is!
Ik weet zeker dat er een opleiding bestaat die bij je interesses past. Misschien is het een oplossing om dit in stappen te gaan doen....dus bijvoorbeeld van peuterleidster naar klassenassistent? In de tussentijd is het misschien ook goed om een remedial teacher te vragen een programma met je op te stellen zodat je weer wat meer de basis van het rekenen leert beheersen en zeker dagene wat je wel kan niet verliest.
Ook kan het helpen om minder geblokkeerd te raken voor het rekenen, wat dat komt ook vaak voor.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Daantje » 16 Apr 2005 18:16

Hallo Renee :)

Het is alweer lang geleden dat ik iets geschreven heb maar ik heb het ontzettend druk gehad.
Ik heb inmiddels weer een gesprek gehad met mijn school in Eindhoven.
Zij gaven daar toch aan dat alles veel te snel verlopen was, maar dat is natuurlijk achteraf gepraat.
Ik had ook mijn dyscalculie verklaring meegenomen en daar stonden ze wel van te kijken, daar kunnen ze nu niet meer omheen dat staat zwart op wit vast.
Na een heel lang gesprek zei mijn decaan dat als ik dat wilde wel weer opnieuw in het 2de jaar kon beginnen. Hij moest dat dan wel overleggen met de toelatingscommisie en de directeur maar hij voorzag geen problemen.
Ik heb ook meteen aangegeven dat mijn motivatie niet echt goed was maar dat dit kwam doordat ik me erg onzeker voelde en toen nog helemaal niet wist wat er aan de hand was.
ik heb lang na moeten denken of ik nu wel of niet terug zou willen er is me daar eigenlijk teveel gebeurd.
Ik ben voormezelf alles na gaan lopen en ben toen tot de beslissing gekomen om mijn decaan te bellen dat ik weer wilde beginnen in het 2de jaar onderwijsassistent.
Ik dacht bij mezelf ik ga naar school doe mijn best haal mijn diploma en dan ben ik super trots op mezelf en zie je mij in Eindhoven nooit meer terug!! zo gezegd zo gedaan.
Mijn decaan zei aan de telefoon dat ik dan maar een brief moest sturen naar de directeur en daar mijn hele verhaal in moest doen en hij zei er nogmaals bij dat hij geen problemen voorzag en dat mijn morivatie kwam door mijn onzekerheid. Ook dat heb ik gedaan en de brief is inmiddels ook aangekomen bij de directeur. Ik was hartstikke blij dat ik weer kon beginnen. De brief heb ik per email ook naar mijn decaan gestuurd.
Vandaag kreeg ik een mailtje terug dat hij mijn motivatie slecht vond en hij zei dingen waar ik van weet dat ze zeker gebeurd zijn en hij zegt dat ze nooit zijn voorgevallen, toen ik dat las viel ik echt achterover in mijn stoel. Ze hadden nog geen beslissing genomen dat moest de directeur doen. Ik baal er verschrikkelijk van dat ze nu opeens weer moeilijk gaan doen. Volgende week krijg ik te horen of ik wel of niet ben aangenomen. Ik ben echt hartstikke benieuwd maar ook ontzettend kwaad om wat ze allemaal zeggen. Ik geef het nog lang niet op ik ga door met vechten om mijn eigen toekomst.

Groetjes Danee
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 18 Apr 2005 19:52

Hoi Danee,

Wat een gedoe nog steeds! Waarom vond hij dat je motivatie slecht was?
Volgens mij ben je super gemotiveerd! Je kunt hem best zeggen dat je onzeker was en dat je daarom anders overkwam dan je bedoelde.....
Ga er maar voor!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Daantje » 03 Mei 2005 11:05

Hallo Renee

Ik heb ontzettend goed nieuws!! :D
Ik ben weer terug aangenomen op de opleiding onderwijsassistent :lol: En daar ben ik vanzelfsprekend enorm blij mee.
Afgelopen dinsdag heb ik een gesprek gehad met de directeur van de opleiding.
Ik had dus een vraag aan hem om terug te komen bij de opleiding onderwijsassistent. En hij vond dat geen probleem ik kon terug komen.
Ik stond bijna sprakeloos,dat kun je je wel voorstellen ik ben al vanaf november bezig op terug te komen en nu ineens gaat dat allemaal.
Hij raade me wel aan om BBl te gaan doen omdat ik al 21 wordt en al einige werk ervaring heb, en daar zit ik meer met leeftijdsgenootjes in de klas en dat vind ik ook wel prettig.
Meteen toen we thuis waren hebben we naar scholen gebeld voor een stage plek voor 2 jaar.
ik heb zelfs al een stage plek voor 2 jaar in Meijel op ''Den Doelhof''
Hele mooie school is dat, en ik ben er dan ook ontzettend blij mee dat ik daar naar toe kan voor 2 jaar. :D
De directeur van mijn opleizing zei denk er maar over na en dan bel je me na de mei vakantie meteen op.
Ik had donderdag al alles rond met stage en alles en vrijdag voor de mei vakantie heb ik alles geregeld met mijn opleiding.
Ze stonden ervan te kijken hoe snel ik dat allemaal had geregeld.
Natuurlijk heb ik dat niet alleen gedaan mijn ouders hebben mij ontzettend goed gesteund, en dat in heel fijn.
Ik hoop dat alle anderen die nu een beetje in de put zitten met studie weer hoop krijgen.
Je moet echt nooit opgeven en altijd door blijven gaan,dan kom je er altijd.

:D Groetjes Danee :D
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 04 Mei 2005 9:57

Applause Duim op :D !!!!!!

Gefeliciteerd meid, ik vind het geweldig voor je. De volhouder wint!
Geweldig dat je ouders je zo steunen....:)

Wat was nu de reden dat je terug kon komen, waarom mocht het nu ineens wel?

Heel veel succes met je opleiding! Natuurlijk horen we hier graag hoe het met je verder gaat!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Daantje » 04 Mei 2005 18:57

Hoi,Hoi :D

Dank je wel, ik ben zelf ook ontzettend blij :D
De reden dat ik weer terug mocht komen was denk ik gewoon omdat we altijd zijn blijven proberen.
We zijn altijd door blijven vechten en ik heb altijd gezegd dat dit mijn toekomst is en dat ik daar alles aan wil doen.
En inderdaad de aanhouder wint :D
De school bood wel haar excusses aan, aan mij en mijn ouders.
Gelukkig zijn wij altijd door blijven gaan, zelfs al dachten wij zelf af en toe ''dit gaat niet meer lukken'' maar dan zit je even in een dip en dan hup weer verder vechten.
We hebben het allemaal niet voor niks gedaan.
Nu heb ik nog 1 ding om naar uit te kijken lekker op vakantie gaan naar Griekenland, daar ben ik nu toch echt wel aan toe! maar dat duurt nog eventjes.
Natuurlijk hou ik jullie allemaal op de hoogte.
Renee ook bedankt voor de goede tips en informatie altijd daar hebben we ook veel aan gehad.
Ook de verhalen van andere mensen kunnen je enorm helpen, het is dan ook ontzettend fijn dat er een site over dyscalculie bestaad en kunt praten met anderen die dat ook hebben.
Ik zeg altijd als de mensen vragen wat dyscalculie dat ze maar op deze site moeten kijken want hier kun je echt alles vinden.
Kortom deze site is helemaal goed!!!!

:D Groetjes Danee :D
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 06 Mei 2005 13:18

Dank je wel!
Leuk van de school dat er excuses zijn aangeboden, heel sportief.
Veel plezier alvast in Griekenland....geniet ervan!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron