dyscalculie en nieuwe OV-chipkaart

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie en nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor eefrook » 25 Jul 2014 10:07

De OV-chipkaart lijkt mij niet echt gebruikersvriendelijk voor mensen met rekenproblemen. Alleen als je je kaart automatisch laat opwaarderen als het tegoed ontoerijkend is. Ik moet nu kijken of ik genoeg op mijn kaart heb staan (kan alleen bij een oplaadpunt die wij in ons dorp niet hebben) om te kijken hoeveel ik moet opwaarderen om heen en terug te kunnen van Assen naar Schiphol. Thuis rustig online alles bekijken lukt niet want ik kan daar om een of andere reden niet inzien wat mijn saldo is. Gisteren wel even kunnen inzien (waarom vandaag niet). Ik moet dus eerst berekenen hoeveel de treinreis gaat kosten, dan kijken wat het tegoed is en dan opwaarderen. Waardeloos. Ook moet ik voor mijn zoon hetzelfde doen (de reis naar Schiphol kan hij met mijn 40% kortingskaart met korting op de anonieme kaart meereizen) en maandag gaat hij bij mijn schoonmoeder logeren en gaat per trein heen en later deze weer weer terug. Dan kan hij dus niet gebruik maken van de 40% korting en moet ik dus weer die kaart opwaarderen en berekenen hoeveel. Wat een gelazer. Wij gebruiken de ov-chipkaart niet vaak.
Automatisch opwaarderen is alleen dat het minimale starttarief erop staat. De NS-maakt het er niet makkelijker op. Dan kan ik natuurlijk het eenmalige treinkaartje gebruiken maar dan ben ik voor mijn zoon ruim 50 euro kwijt (doordat zowel heen al terug er 1 euro extra bijkomt.
Volgen jullie het nog.
Ik moest het even kwijt dat tegenwoordig het niet makkerlijker wordt gemaakt voor mensen met zware rekenproblemen.
Groetjes,
Evelien
eefrook
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Jul 2014 9:58

Re: dyscalculie en nieuwe OV-chipkaart

Berichtdoor Miranda en Judith » 29 Aug 2014 12:49

Het makkelijkste is inderdaad om dan automatisch op te laden zodat je altijd voldoende saldo erop hebt staan.
Maar als hij van Assen naar Schiphol reist kost dat 24.30 heen en 24.30 terug dus samen 48.60
Als hij eenmaal met 40% korting reist en eenmaal gewoon tarief betaal je 14,60 +24.30=38.90
En als hij met een eenmalig e ticket reist kost dat 19.95 heen en 19.95 terug dus 39.90

Het verschil tussen 1 keer reizen met korting en 1 keer normaal reizen en 2 keer reizen met een e ticket is dus niet zo groot maar 1 euro vandaar dat ik altijd met e ticket reis . Ik vind dat veel gemakkelijker dan telkens opladen .
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten