Wel of niet dyscalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Wel of niet dyscalculie?

Berichtdoor Roxy90 » 05 Jul 2011 12:16

Hallo,

ik ben blij dat dit forum bestaat! Hier kan ik even mijn hart luchten over die mogelijke dyscalculie van mij. :)

Ik weet zowat zeker dat ik dyscalculie heb ook wat ik op Wiki heb gelezen en op dit forum. Ik word er een beetje emotioneel van als ik treads lees op dit forum. De reden is dat het me gewoon bekend voorkomt die klachten. Nu had ik vorige week een eerste dyscalculie-onderzoek en die test was negatief tot mijn grote verbazing! Ik zat op de gemiddelde nivo van leerlingen van de rest van Nederland. Behalve met hoofdrekenen zat ik onder de nivo in vergelijking met de rest van Nederland. Ik snap er echt niks van waarom ik nu opeens kon rekenen! Soms had ik gegokt of ik had een antwoord die niet in de meerkeuze stond maar wel vlakbij mijn antwoord kwam. Met ruimtelijk inzicht ging het goed omdat ik op de middelbare school metaal deed en daarbij moest men tekeningen maken en weten aan welke kant je stond (LZ, RZ, OA, VA en BA). **Ik kreeg net een mailtje om de onderzoek naar dyscalculie stop te zetten, tot mijn frustratie.** En nu heb ik vrijdag een afspraak om de resultaten door te nemen over het onderzoek van vorige week. Maar ik heb gewoon het gevoel dat ik dyscalculie gewoon heb! Hebben jullie nog enkele tips om er echt goed erachter te komen?

Hier zijn mijn cijvers over het rekenen:

Afbeelding
Roxy90
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2011 22:47

Re: Wel of niet dyscalculie?

Berichtdoor Sébastien » 05 Jul 2011 23:57

Nu had ik vorige week een eerste dyscalculie-onderzoek en die test was negatief tot mijn grote verbazing!

Door wie ben je getest? Op school, of bijeen psychologisch bureau?
Welke testen (naam) scoorde je goed/slecht?

Je kunt pas een goed beeld vormen door een heel arsenaal aan testen, waaronder een IQ-test af te laten nemen en een aantal gespecialiceerde rekentoetsen in het algemeen, maar ook dan is het niet altijd even goed te beoordelen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Wel of niet dyscalculie?

Berichtdoor Roxy90 » 06 Jul 2011 15:11

Ik ben op mijn eigen school getest door een Orthopedagoog. Deze zit gewoon op onze school speciaal voor studenten waar men met problemen van a tot z terecht kan.

Men heeft wel eventueel een IQ-test aangeboden maar ik twijfel nog. Dat kan ik eventueel nog bespreken.

Welke testen (naam) scoorde je goed/slecht?


Met rekenen kwam het volgende aan bod: +, -, :, x, breuken, ruimtelijk inzicht, hoofdrekenen. Volgens mij meer niet. Het rekennivo stond op nivo 2 opleiding.

Het enige was dat hoofdrekenen slecht was (rood). De rest was juist groen tot mijn grote verbazing.

PS: deze vrijdag worden de resultaten besproken.
Roxy90
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2011 22:47

Re: Wel of niet dyscalculie?

Berichtdoor Blooregard » 28 Sep 2011 22:48

Toen ik de test liet doen ongeveer een jaar geleden, dan werd dit gedaan door een psycholoog van de school. Verschillende testen ivm ruimtelijk inzicht, psychologische testen, drie rekentesten en een IQ test. Dyscalculie is absoluut geen simpele aandoening. Veel mensen die problemen hebben met rekenen of gewoon verward worden door getallen denken soms ook dyscalculie te hebben, wat meestal niet het geval is. In mijn geval scoorde ik boven gemiddeld op de IQ test en op de andere testen, maar zeer ondermaats op de rekentesten. Waarbij ik wel altijd de werkwijze kon verklaren maar de cijfers fout optelde, neerschreef, berekende enz. Als uit de test bleek dat jij geen dyscalculie hebt, dan is dit hoogstwaarschijnlijk het geval. Echte testen worden niet zomaar even verzonnen. Soms scoren mensen wel slecht op de rekentesten omdat ze nu eenmaal niet zo slim zijn. Maar dat toont zich dan op de IQ test, taaltesten, inzicht testen enz. Misschien ben je gewoon slecht in rekenen?
He who fears being conquered is sure of defeat.
Blooregard
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Dec 2010 0:50
Woonplaats: Mechelen


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron