Dyscalculie en/of verstandelijke handicap ?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie en/of verstandelijke handicap ?

Berichtdoor marian » 13 Okt 2004 0:45

Mijn dochter ( 22) heeft een licht verstandelijke handicap.
Desondanks is zij absoluut geen verstandelijk gehandicapte.
Ze heeft op een school gezeten voor moeilijk lerende kinderen. ( MLK)
Ze is hier vanaf gegaan, met leerplichtontheffing, omdat ze zich er absoluut niet thuis voelde. V.n.l. sociaal.
De grootste problemen liggen op rekenkundig gebied.
Dyscalculie.org is alsof het over haar is geschreven.
Door "deskundigen" heb ik mij laten vertellen dat een dyscalculietest geen zin heeft omdat dyscalculie niet meetbaar is bij iemand met een licht verstandelijke handicap.
Waarom dan...ben ik er van overtuigd, dat zij lang niet zo "verstandelijk gehandicapt" zou zijn, zonder dyscalculie?






[/b]
marian
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Okt 2004 23:47

Berichtdoor Renée » 14 Okt 2004 9:41

Beste Marian,

Wat toevallig. Gisteren was ik op een congres over dyscalculie en daar werd nagenoeg dezelfde vraag gesteld.

Dyscalculie is tot op zekere hoogte niet gekoppeld aan het IQ. Pas beneden een IQ van 50 ( weet ik niet helemaal zeker maar in ieder geval minder dan 70) kun je zeggen dat de rekenstoornis te maken heeft met verminderde verstandelijke vermogens. Dit zou betekenen dat in andere gevallen wel degelijk getest zou kunnen worden of het om dyscalculie gaat of niet.
Het is wel zaak dat uw dochter zich door een GZ geregistreerde psycholoog laat testen. Die kan dan een dyscalculie verklaring afgeven.

Hieronder staat het bericht op het forum waar u adressen kunt vinden.
Adressen voor testen

Ik wens u veel succes en laat nog maar eens weten hoe het met uw dochter gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron