Dyscalculie en educatie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie en educatie

Berichtdoor Blooregard » 21 Dec 2010 23:36

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, en wou toch even een belangrijke boodschap meegeven voor kinderen en volwassenen die met dyscalculie geconfronteerd worden.

Ik ben zoals de meeste hier een persoon met dyscalculie. De dagelijkse problemen die ik hierdoor ondervind zullen de meeste hier ook wel kennen... kloklezen, met geld overweg kunnen, een telefoonnummer noteren, een simpele berekening maken enz. Ik heb vele berichten van op het forum gelezen, en er is toch wel iets wat mij opviel. Een groot aantal berichten gaan over problemen op school of met opleidingen. Dit is een cliché dat ik toch graag even wil doorbreken.

Naar mijn mening betekent het hebben van een leerstoornis als dyscalculie NIET dat je weinig kansen hebt, of een bepaalde opleiding niet kan doen. Ik heb in de berichten gelezen dat sommige mensen hun slechte schoolprestaties en hun toekomst volledig toeschrijven aan het feit dat ze dyscalculie hebben. En ik vind dit niet geheel terecht.

In het derde leerjaar van de basisschool heb ik een jaar moeten dubbelen omdat ik niet kon rekenen. Ik kon geen sommen, breuken, delingen, vermenigvuldigingen, meetkunde enz. In het middelbaar werd er bij mij zowel dyslexie (laag niveau) en dyscalculie (hoog niveau) vastgesteld. Desondanks heb ik dit nooit mijn studiekeuze of cijfers laten beïnvloeden. Ik heb geleerd dat, als je dyscalculie hebt... dat je dan 20x meer moeite moet doen. Tijdens de lessen, aan je huiswerk, bij oefenbladen, bij vakantie taken, bij examens en met bijlessen. Maar dit betekent niet dat ik het minder goed moet doen dan anderen. Je moet gewoon veel meer moeite doen. Elke dag opnieuw.

Als je hersenen het niet kunnen berekenen, dan moet je memoriseren. En dat is wat ik gedaan heb. Je leert alles van buiten. De vermenigvuldigingen, de formules voor wiskundige berekeningen, de meetkunde berekeningen. Zaken in wiskunde die je kan vanbuiten leren. (sommen zijn altijd anders dus hierbij kon dit niet). Ik heb geweigerd om de leerstoornissen mijn toekomst of schoolprestaties te laten beïnvloeden. Je leert de zaken van buiten tot de laatste letter of cijfer zodat je ze foutloos kan reproduceren op de rekentoets. Natuurlijk vond ik de oplossingen niet altijd, maar ik kon wel al uitleggen hoe het berekent moest worden, en haalde meestal toch de helft van de punten. Dit was niet makkelijk en was zeker geen oplossing.

Desondanks ben ik trots te zeggen dat ik nooit een jaar gedubbeld heb in het middelbaar. Vervolgens heb ik biologie gestudeerd aan de hogeschool, en momenteel volg ik nog een tweede opleiding in biowetenschappen. Komt hier wiskunde bij aan bod? Absoluut. Wiskunde zal altijd aan bod komen in je leven. Maar ik heb geleerd dat, als je maar hard genoeg werkt en je zin doordrijft, en maar blijft herhalen en proberen tot je eindelijk die oplossing vind, al breek je de bewerking af in 15 stappen, uiteindelijk geraak je er wel. Maar het zal enorm veel moeite van je vragen, en het zal zeer frustrerend zijn met momenten.

Ik vertel dit verhaal omdat ik veel mensen zie hier op het forum die denken een opleiding niet te kunnen doen, of die zich laten tegenhouden door hun leerstoornis. Ik zie ook veel mensen spellingsfouten maken, of klagen over slechte school ervaringen en -prestaties. Ik wou even verduidelijken, dat je ondanks dyscalculie of dyslexie problemen, nog steeds de kans hebt om er niet aan toe te geven. Hoe moeilijk dat ook mag lijken. Ik heb ook elke dag van mijn schoolleven uren wiskunde bijlessen moeten voorzien, of naar 'speciale' klassen gaan, of uren zelfstudie moeten doorstaan. Natuurlijk heeft dit mijn dyscalculie niet geholpen, en ik kan nog steeds niet rekenen, maar ik denk dat ik er toch ergens iets aan gehad heb.

Dus, als conclusie... voor de mensen die twijfelen aan zichzelf door hun leerstoornis, of die hun dyscalculie de schuld geven van hun falen. Geef vooral niet te snel op. Zolang je geen wiskunde leraar wil worden, zijn er nog mogelijkheden genoeg.
He who fears being conquered is sure of defeat.
Blooregard
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Dec 2010 0:50
Woonplaats: Mechelen

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron