dyscalulie en programmeren?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalulie en programmeren?

Berichtdoor triskel » 03 Dec 2010 23:27

haay,

Mijn naam is Sita en denk dat ik dyscalculie heb. Ik heb nooit tests gedaan omdat ik er pas vorig jaar over hoorde. Ik heb op de basisschool veel moeite met rekenen gehad en ben hier ook een jaar op blijven zitten. Ik heb veel moeite met delen door en min sommen. Plus sommen gaat vaak lastig als het om tientallen gaat. Er is bij mij op de basisschool vaak geroepen dat ik de som in mijn hoofd moet zien (met hoofdrekenen) maar dan haal ik vaak getallen door elkaar (57 ipv 75).
Doordat ik problemen had met getallen heb ik mijzelf allerlei handigheden aangeleerd met rekenen zodat ik niks meer doorelkaar haal. Er is verder ook niks mis met mijn denkvermogen, ruimtelijk inzicht en logica.
Ik heb ook in een slagerij gewerkt maar ben daarmee gestopt omdat het rekenen me erg slecht af ging ik kon gewoon niet het juiste bedrag terug geven.
Verder heb ik gewoon havo gedaan met wiskunde B. Dat was voormij de beste keuze omdat hier meer logica dan getallen in voor kwamen. Ik heb me er alsnog doorheen moeten slaan. Het ging me niet gemakkelijk af.
Nu doe ik een hbo opleiding waar we ook verschillende programeer talen moeten leren. Dit gaat me eigelijk best moeilijk af. Ik snap niks van de processen.
Nouja wat ik wilde vragen is of er een mogelijkheid is dat ik dyscalulie heb en of het met mijn opleiding verstandig is om mij daar alsnog voor te laten testen. Ik weet niet zeker of ik dyscalulie de schuld kan geven. Misschien snap ik het gewoon nog niet genoeg.
triskel
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Dec 2010 22:27

Re: dyscalulie en programmeren?

Berichtdoor Sébastien » 10 Dec 2010 23:49

Je kunt jezelf afvragen of programmeren jou moeilijker afgaat dan je jaargenoten. De één vindt het makkelijk en de ander gewoon lastig. Bij programmeren moet je vooral veel uren maken wat mij betreft en vaak duurt het even voordat bepaalde ideeën zijn overgekomen.
Je kunt jezelf altijd laten testen op dyscalculie, maar je moet je ook afvragen wat je daarmee wilt bereiken. Die HBO-opleiding wordt natuurlijk niet ineens makkelijker of moeilijker als je een dyscalculieverklaring hebt. Extra tijd heb je wellicht ook niet direct nodig voor een programmeeropdracht, want zo is het hogeronderwijs nu eenmaal ingericht, dat je zelf kunt plannen hoeveel tijd je voor iets nodig hebt, even los van een tentamen.
Wel is het zinvol om in te schatten of de opleiding haalbaar is. Er zullen altijd vakken zijn (bij iedere opleiding) die lastig zijn en veel energie kosten. Een beetje hulp of bijles zo nu en dan kan ook vaak helpen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron