durf geen opleiding te volgen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

durf geen opleiding te volgen

Berichtdoor Eveliennnn » 09 Nov 2010 11:25

Hallo Ik ben een meisje van 19 jaar. Ik heb altijd al last van dyscalculie gehad. Al sinds de basisschool kon ik niet rekenen, er werd weinig aangedaan, ik kreeg bijna geen hulp. Ik heb een test gedaan via de basisschool en ze kwamen erachter dat ik dyscalculie heb. Ik heb soms ook moeite met digitaal klokkijken en met nederlands. Ik wil graag administratie volgen op niveau 3. Maar ik ben bang dat ik het niet ga halen i.v.m. mijn dyscalculie, dit belemmerd veel dingen in mijn leven. Ik ben gestopt met de opleiding verzorgende niveau 3 omdat het te moeilijk werd en dit niet echt mijn ding was. Nu zit ik te twijfelen tussen een niveau 2 opleiding of niveau 3. Ik heb wel een diploma van niveau 2, en vond dit ook makkelijk. Ik ben bang dat niveau 3 te moeilijk word voor mij vooral met rekenen. Ik heb altijd al bijles gehad maar dit heeft niet geholpen. Ik zou graag met mensen in contact willen komen die dit ook mee hebben gemaakt. In mijn omgeving ken ik niemand die dyscalculie heeft. Ik voel me soms heel erg dom. Wie herkent dit?

Groetjes Evelien.
Eveliennnn
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Nov 2010 10:29

Berichtdoor Administrator » 09 Nov 2010 11:54

Dag Evelien,

Dom ben je zeker niet! Onzeker misschien wel :) Maar daar kun je wat aan doen.

Je zou op niveau 2 kunnen beginnen en dan doorstromen naar niveau 3? Als je dat doet krijg je zelfvertrouwen en gaan dingen beter. Ik weet niet of je makkelijk kunt doorstromen?

groetjes Renée
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Eveliennnn » 09 Nov 2010 14:10

Ja dat zou idd een optie zijn. Alleen moet ik dan wel 5 jaar naar school toe :P en eigenlijk ben ik dat niet echt van plan.. Ik wil zo snel mogelijk mijn diploma halen. En het liefst voor niveau 3. En rekenen zou echt een probleem worden, Misschien neemt de school mij ook wel niet aan want op het examen van rekenen op de middelbare school had ik een 4. Ik ga volgende week naar een open dag en ik zou het eens vragen van hoe of wat.
Eveliennnn
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Nov 2010 10:29

Berichtdoor Administrator » 10 Nov 2010 8:41

Inderdaad, kom met een concrete vraag betreffende je rekenproblemen.
Ik ben benieuwd of ze daarvoor oplossingen hebben.
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Eveliennnn » 14 Nov 2010 11:19

Administrator schreef:Inderdaad, kom met een concrete vraag betreffende je rekenproblemen.
Ik ben benieuwd of ze daarvoor oplossingen hebben.


Secretarieel op niveau 3 raden ze me af. Je krijgt boekhouding en veel rekenen. Ik denk dat ik eerst een tijdje ga werken, en later misschien nog weer naar school ga. Ik vind het heel erg jammer dat secretarieel het niet word. Op niveau 2 waarschijnlijk ook niet, je krijgt er teveel rekenen bij. Dit is niet haalbaar voor mij.
Eveliennnn
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Nov 2010 10:29

Berichtdoor Administrator » 14 Nov 2010 20:48

Jammer voor je! Maar wel een eerlijk advies denk ik?

Al je nou voor jezelf nagaat..waar liggen je talenten? Welke opleidingen zouden dan in aanmerking komen? Zou je wat hebben aan een professioneel advies?

Misschien is deze website wat voor je?
http://www.loopbaaninzicht.nl/

Een ding..geef nooit op!
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Eveliennnn » 15 Nov 2010 22:02

Administrator schreef:Jammer voor je! Maar wel een eerlijk advies denk ik?

Al je nou voor jezelf nagaat..waar liggen je talenten? Welke opleidingen zouden dan in aanmerking komen? Zou je wat hebben aan een professioneel advies?

Misschien is deze website wat voor je?
http://www.loopbaaninzicht.nl/

Een ding..geef nooit op!


Ik heb me erbij neer gelegd. Niveau 2 kan ik ook niet doen.. Ik ga nu werken, en ik kijk later wel verder.
Eveliennnn
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Nov 2010 10:29

Re: durf geen opleiding te volgen

Berichtdoor marit » 28 Nov 2010 18:50

Ik ben nu bijna 35 en heb al mijn hele leven dyscalculie.
Ik heb een opleiding tot administratief medewerkster met goed gevolg afgerond.
Je mag toch gewoon een rekenmachine gebruiken?
Neem dan een 2 regelige daar blijft de som ook opstaan als het antwoord verschijnt.
Probeer voor jezelf ezelsbruggetjes te maken voor bepaalde dingen zoals klok kijken.
Digitale klok lees ik af door van de eerste 2 cijfers eerst 2 af te halen daarna nog 10.
Dan heb ik het hele uur, en voor de achterste cijfers gok ik een beetje.
Ik weet dat 30 half betekent, en 45 kwart voor.
Dus dat red ik inmiddels aardig.
Groetjes Martine

Zoon van 9 heeft dyscalculie....
en mama ook!!
Zoon van 6 is in testfase......
marit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Nov 2010 11:47
Woonplaats: Haarlem

Re: durf geen opleiding te volgen

Berichtdoor petra.116 » 02 Mrt 2012 16:18

hai evelien ,

ik werk 4 jaar in de huishoudelijke hulp bij de amstelring en ik wilde heel graag de curses helpende nivo 2 ,
doen het duurde heel lang voodat de curses weer van start ging maar ik ziter nu wel bij ik moet 13 maart
een test doen maar er is een probleem je krijgt ook een rekentest een paar sommetjes daar heb ik nu al de zenuwen over wat voor sommen ? ben erg slecht met rekenen en krijg met moeite de tafel van 10 nog in mn hoofd omdat ik het rekenen steeds heb verdrongen en op zij geschoven heb ik heb nu al slapeloze
nachten maar wil het toch proberen ook de angst om af te gaan want ze zeggen het is heel makkelijk maar wat voor een ander makkelijk is dat is zeker niet zo voor mij

groetjes petra
petra.116
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Feb 2012 17:41

Re: durf geen opleiding te volgen

Berichtdoor agnes » 15 Apr 2012 21:11

Hoi Evelien,

je verhaal is voor mij heel herkenbaar. Ik ben 44jaar en al 23 jaar werkzaam als verzorgende in de
thuiszorg. Toen ik de opleiding nu 20 jaar geleden volgde was ven rekenen geen sprake. Ik heb dan
ook met goede resultaten mijn diploma gehaald. Maar ik wilde graag nu de V.I.G. opleiding doen.
Ook omdat mijn oude opleiding niet toereikend meer is.
Ik heb slechts 1 dag op school gezeten .Meteen het eerste lesuur begon al met medisch rekenen.
Hierdoor ben ik totaal in paniek geraakt. Ik ben dan meteen afgehaakt ,want het rekenen bleek dus heel
belangrijk te zijn.Ik weet nog niet zo heel lang dat ik dyscalculie heb. In mijn schooltijd ben ik nooit begrepen. Men dacht dat ik het gewoon vertikte om mijn sommen te maken, ik moest ook altijd voor straf nablijven met nog meer sommen.Daardoor ben ik uiteindelijk ook op een soort van L.O.M. school terecht gekomen. Ik voelde me daar diep ongelukkig. wat ik vond leren wel leuk. En op deze school heb ik dus nooit geleerd om te leren.
En nu loop ik dus vast. Want ik wil graag een andere baan in de zorg. Maar overal wordt tegenwoordig de V.I.G. opleiding gevraagd. Je ervaring telt niet meer mee. het rare is dat mijn dyscalculie haast nooit tot problemen in mijn werk heeft geleidt.Ik heb wel altijd een calculator bij mij. En waar ik wel eens tegen aanloop is mijm slechte ruimtelijke inzicht. Bijvoorbeeld bij het aan brengen van een sling.
Ik probeer nu hulp te zoeken Want al het oude zeer komt weer boven. Deze ene dag op school is voor mij echt een breekpunt geweest. Tot dan toe kon ik er goed mee omgaan,maar nu kome alle demonen weer boven.
agnes
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Apr 2012 20:16


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron