Ik heb 'ut' ook... :)

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Ik heb 'ut' ook... :)

Berichtdoor Saeske » 09 Okt 2004 14:59

Hallo,

Ik ben Saeske en nieuw hier. Ik ben 20 jaar en merk dat ik meer last heb van dyscalculie dan ik altijd heb gedacht.
Ik heb net als jullie altijd al veel problemen met rekenen gehad. Ook qua (ruimtelijk) inzicht ben ik wat 'minder ontwikkeld'. Toen ik kleiner was liep ik ook bijna standaard tegen tafels/deuren en dergelijke aan :shock: Mijn rapporten waren op de meeste vlakken meestal gewoon goed. Alleen bij rekenen was het vooral bij 'tempo' altijd 'matig/onvoldoende'
Ook ik reken nog steeds op mijn vingers. Als ik bijvoorbeeld moet uitrekenen hoeveel uur het nog is tot 7 uur 's avonds, gebruik ik altijd mijn vingers om te tellen...

Ik durfde nooit in de horeca te werken, want twee kopjes koffie bij elkaar optellen kost me al moeite. Nu doe ik dat wel, met goede kassa en trucjes om geld terug te geven.
Maar waar ik het meeste last van heb, is dat een hele hoop zogenaamd 'makkelijke' dingen voor mij heel ingewikkeld zijn. Ik haak dan ook heel snel af. Verleis ook het plezier!
Op de middelbare school (ik heb wel de HAVO gedaan, ik ben zo blij dat ik dat diploma op zak heb!!) werd ik tijdens proefwerken altijd helemaal gek van alle mensen om me heen die druk aan het pennen waren. Ik was snel afgeleid en ging ook standaard een aantal keer het lokaal uit om even stoom af te blazen. :evil:
Ik kon daar en nog steeds heel verdrietig van worden.

Ik heb nog een specifieke vraag. Ik ben heel veel met muziek bezig en ik doe een hele hoop gewoon op gehoor. Alleen heb ik hetzelfde 'geblokkeerde' gevoel bij muziekschrift en helemaal als ik zelf iets moet uitschrijven. Dat zal te maken hebben met dat inzicht-stuk.
Ik weet dat het niet 'mag' maar ik voel me vreselijk dom als dat niet gaat. Herkent iemand dit?? :idea:

Alvast bedankt,

Groetjes,
Saeske
Saeske
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Okt 2004 14:37

Berichtdoor Renée » 10 Okt 2004 9:05

Hoi Saeske,

Welkom op het forum.

Ik heb nog een specifieke vraag. Ik ben heel veel met muziek bezig en ik doe een hele hoop gewoon op gehoor. Alleen heb ik hetzelfde 'geblokkeerde' gevoel bij muziekschrift en helemaal als ik zelf iets moet uitschrijven. Dat zal te maken hebben met dat inzicht-stuk.
Ik weet dat het niet 'mag' maar ik voel me vreselijk dom als dat niet gaat. Herkent iemand dit??


Ik heb hetzelfde bij onze zoon gemerkt. Hij heeft vroeger pianoles gehad, maar dat lukte niet vanwege het notenschrift.
Ik weet eigenlijk niet hoe dat kan. Misschien gebruik je dezelfde hersenhelft als rekenen met dit schrift of heeft het een nauw verband met rekenen. Ook ik als zeer slechte rekenaar heb daar moeite mee. Ik zal eens kijken of daar wat meer literatuur over te vinden is.

Het valt me verder op dat er zoveel moedigen en doorzetters zijn bij mensen met dyscalculie. Net als jij :). Ben je getest op dyscalculie?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Renée » 10 Okt 2004 10:09

Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 10 Okt 2004 20:18

Ik was me idd ook al aan het afvragen of je getest was..?
Zoals duidelijk mag zijn heb ik ook dyscalculie en veel dingen die hier besproken worden zijn uiteraard heel herkenbaar maar andere totaal niet.
Ik heb bijvoorbeeld jarenlang alt-blokfluit gespeeld maar ik heb nooit problemen gehad met notenschrift, zowel notatie als lezen niet. (Alleen de halve en kwart noten optellen enzo vond ik moeilijk haha)

Reneé, de quote die bij die link hoort had ik nog niet gezien. Erg interessant en compleet herkenbaar! Ik schrijf n.l. zelden iets op. Ik koop elk jaar een nieuw schrift en aan het eind van het jaar is het nog vrijwel leeg. Echter bij een proefwerk kan ik me nog wel herinneren hoe het verteld is en dan weet ik het alsnog. Ook met woordjes weet ik de plek in het boek nog bij een overhoring, soms kon ik dan in mijn gedachten 'opzoeken' welk woord ik nodig had.
Nooit geweten dat dit alles een link heeft met dyscalculie. Erg interessant om via dit forum meer te ontdekken, het is net of je jezelf steeds beter leert kennen. :-)
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 11 Okt 2004 12:32

Door jullie vragen en opmerkingen kan ik dit forum steeds meer uitbreiden met nieuwe informatie. Dank jullie wel! Applause
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron