Koksopleiding

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Koksopleiding

Berichtdoor shibbyzef » 29 Sep 2009 15:39

't Is inmiddels alweer een tijd geleden dat ik hier voor het laatst ben geweest (was toendertijd bezig met een vooropleiding van de filmacademie, wat ik af heb moeten kappen vanwege mijn discalculie), en zit nu opnieuw met een groot vraagstuk.

Ik wil ontzettend graag de koksopleiding gaan doen (heb net sinds een paar maanden genoeg lef bij elkaar gegrabbeld om dit 'idee' door te zetten), maar stoot nu vaker dan me lief is tegen het godsgruwelijk irritante "ben heel slecht in rekenen" aan. Heb al bij meerdere restaurants gesolliciteerd voor een stageplek in hun erkende leerbedrijf (wat nodig is, wil ik uberhaupt aangenomen worden op een koksopleiding), maar word vaak niet aangenomen vanwege mijn leeftijd, of vanwege het feit dat ik dyscalculie heb. Mij is vanuit een reintegratie project aangeraden om juist dit laatste (de dyscalculie) niet te melden bij een sollicitatie, maar ik vind juist dat dit wel een erg belangrijk onderdeel van mijzelf is, en wat ook zeker voor problemen kan zorgen in de keuken. (Denk aan hoeveelheden ingredienten, aantal borden die opgemaakt moeten worden, en meer van die dingen..) Daar komt dan ook nog eens bij dat alle koksopleidingen een goede kennis in rekenen vereisen, wat dus al helemaal een ramp is. Koken doe ik zelf op gevoel, en ben daar ook erg goed in, maar daar hebben zij (leerbedrijven/koksopleidingen) dus geen boodschap aan.

Zijn er hier nog meer mensen die kok zijn, in de keuken werken, of simpel gezegd tips hebben hoe ik hiermee om moet gaan? Ik weet het namelijk even niet meer, en werken als kok in de keuken is (na jarenlang niet weten wat ik wilde doen gecombineerd met een fijne portie faalangst) het enige wat ik echt wil doen, en heb ook zeker met alleen mijn MAVO diploma echt geen zin meer om banen aan te nemen die gezien mijn discalculie makkelijk voor me zijn, of waar ik totaal niet in geinteresseerd ben.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)
Perseverance and believing in your capabilities is the one true thing that will help you advance in life. And that's what it's all about.
shibbyzef
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 Nov 2005 23:17
Woonplaats: Groningen

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron