Nog een voorstelrondje..

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Nog een voorstelrondje..

Berichtdoor Kristel » 06 Mei 2009 14:07

Hallo allemaal,

Ik ben Kristel, 20 jaar en ik studeer communicatie.
Ook ik heb het idee dat ik dyscalculie heb maar heb nog geen test gedaan. Wel heb ik contact opgenomen met mijn decaan zodat ik kan kijken of ik eventueel een test kan doen.

Bij mij is het rekenen ook al vanaf de basischool mis gegaan. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik alle 'maniertjes' die ik aangeleerd kreeg door elkaar ging halen. De docenten wisten niet meer wat ze met me aan moesten en dat leverde een hoop frustratie op.
Toetsen bestonden bij mij dan ook uit het 'zoveel mogelijk getalletjes bij elkaar optellen maniertje', wat natuurlijk een dikke rode streep over je papiertje opleverde ofwel de volgende onvoldoende.

De middelbare school heb ik gehaald doordat mijn mentor ook mijn wiskunde leraar was en ik voor de tentamens alle boeken minstens twee keer opnieuw door heb gewerkt. Het tentamen economie en wiskunde heb ik dan ook meer gehaald omdat ik de vragen al een keer had gelezen dan dat ik de sommen snapte.

Nu zit ik op het HBO en begin ik steeds meer tegen mijn grenzen aan te lopen. Ik merk dat ik niet mee kan komen en ik ga dan ook stoppen met deze studie. Het economisch gehalte is misschien net zo hoog als in de brugklas maar ik leg het gewoon af.
Met de vakken die ik nu nog moet doen om m'n propedeuse te halen heb ik veel moeite. Als ik naar de getallen in de opgave kijk dan zie ik niks, ik heb geen idee wat ik moet doen en laat staan waar ik moet beginnen. Ik ben nu al bezig om alles steeds maar opnieuw te herhalen want anders kan ik de voldoende wel vergeten.

Niet alleen wiskunde en economie zijn lastig ook de volgende dingen zijn voor mij een redelijke uitdaging:

- klok kijken
- verschil tussen links en rechts
- geld wisselen
- getallen in de goede volgorde neerzetten
- hoofdrekenen (kan ik helemaal niet, rekenmachine heb ik er echt bij nodig)
- reizen zonder routeplanner (zelfs nodig als ik niet hoef over te stappen)

Nogal een waslijst met dingen waar ik moeite mee heb. Toch voelt het niet zo want ik heb voor mezelf onbewust allemaal manieren gevonden om dingen zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Ik merk bijvoorbeeld dat als ik bijvoorbeeld de tijd moet gaan zeggen, dit het liefst aan mensen zelf laat zien en als het niet anders kan, eerst een paar keer checken of ik het wel goed heb. Dit checken doe ik heel vaak ik (ik heb er de afgelopen dagen op gelet) en daarmee bespaar ik mezelf toch wel wat 'dommige' uitspraken.

Gelukkig kom ik met de rest van de dingen prima mee. Ik heb geen presentatieangst, ik kan goed organiseren en ik heb een goed taalgevoel. Toch wel vreemd dat het rekenen dan zo achterblijft. Om meer duidelijkheid hierover te krijgen heb ik mijn decaan dus gemaild en nu is het afwachten totdat ik antwoord heb.

Zijn er trouwens ook al mensen die zo'n test hebben gedaan? Zo ja, wat gebeurd er daarna? Zitten er voordelen aan behalve dat je weet waar je aan toe bent? (bijvoorbeeld extra tijd bij een tentamen?)
Ik zou het graag van jullie horen!

Groetjes Kristel
Kristel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mei 2009 13:18

.

Berichtdoor Kristel » 15 Jun 2009 12:29

Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik een test gedaan en er is ook daadwerkelijk dyscalculie bij mij geconstateerd.
Ik zit qua rekenen op het niveau van groep 5 op de basisschool.
De procedure op mijn opleiding heb ik inmiddels in gang gezet maar waarschijnlijk komt daar niks uit. Ze vinden dat het diploma wat je krijgt ergens voor moet staat en daar kunnen geen uitzonderingen voor gemaakt worden.
Ik zou wel meer tijd kunnen krijgen op het tentamen maar ik heb weinig vertrouwen dat dit wel zal helpen. Je zet toch ook geen kind uit groep 5 aan het boekhouden?
We zullen zien hoe het verder loopt,
Groetjes Kristel
Kristel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mei 2009 13:18


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron