Even voorstellen (en een vraag over de pabo rekentoets)

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Even voorstellen (en een vraag over de pabo rekentoets)

Berichtdoor synonym » 06 Jan 2009 15:17

Aangezien ik geen algemeen voorsteltopic ontdekt heb, heb ik maar een nieuw topic geopend.

Ik ben Anne, 23 jaar oud en zit in het 1e jaar van de pabo. Dat laatste is ook direct de reden dat ik hier terecht ben gekomen: want ik heb vreselijk veel moeite met rekenen en dan met name het hoofdrekenen. Wat dat betreft heb ik niet echt een praktische opleiding uitgekozen. Want naast dat ik zelf een fatsoenlijk hoofdrekenniveau moet hebben (zeg maar groep 8+/brugklas), moet ik dit ook op kinderen over kunnen brengen. Dit levert in mijn stageklas (groep 6) ook grappige situaties op. Het is dan ook eerder regel dan uitzondering dat bepaalde kinderen in de klas sneller de oplossing van een som gevonden hebben dan ik.

Afijn. Ik heb me nooit laten testen op dyscalculie. Feit is wel dat ik al vanaf dat ik moest rekenen op de basisschool hier veel moeite mee heb. Vooral het automatiseren er van. Simpele breuken zien er voor mij uit als ingewikkelde formules en wanneer ik sommen moet uitrekenen, weet ik niet welke stappen ik moet gebruiken. Of als een som uit twee delen bestaat ben ik alweer vergeten wat ik in het eerste gedeelte heb uitgerekend als ik bezig ben met het tweede gedeelte (haha, is het nog te volgen?) Ik haal dan ook alles door elkaar. En ik ben vooral héél, héél langzaam wat rekenen betreft.

Vandaag heb ik voor de 2e keer de rekentoets gemaakt en niet gehaald. Ik heb hierna nog 1 kans. Haal ik de toets dan niet, dan moet ik stoppen met de pabo. Dat zou heel jammer zijn.

Heeft iemand hier tips hoe ik toch met dit probleem om zou kunnen gaan? Handige ezelsbruggetjes voor het hoofdrekenen bijvoorbeeld? Of iets anders?
synonym
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jan 2009 12:50
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor Sébastien » 11 Jan 2009 22:38

Vandaag heb ik voor de 2e keer de rekentoets gemaakt en niet gehaald. Ik heb hierna nog 1 kans. Haal ik de toets dan niet, dan moet ik stoppen met de pabo. Dat zou heel jammer zijn.

Heeft iemand hier tips hoe ik toch met dit probleem om zou kunnen gaan? Handige ezelsbruggetjes voor het hoofdrekenen bijvoorbeeld? Of iets anders?

Je problemen zijn niet concreet genoeg zodat ik je een goed antwoord kan geven. Misschien kun je een paar voorbeeld sommen geven?

Maar de enige tip die nu nog werkt om je laatste toets te halen is denk ik: huur een bijlesleraar in, want ik vrees dat je er niet met enkele tips komt, als het de eerste 2 keer niet gelukt is. Met extra bijles, sta je hopelijk boven de stof en kun je je ook permiteren hier en daar een suf foutje te maken.

Dus mocht je een paar voorbeelden hebben, kan ik je proberen verder te helpen, maar ik kan uit je verhaal niet opmaken waar het probleem daadwerkelijk ligt.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron