Ook maar eens even voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Ook maar eens even voorstellen

Berichtdoor JolandaP » 25 Sep 2008 16:46

Hallo allemaal,

Ik ben Jolanda, 39 jaar jong en moeder van (waarschijnlijk) 2 zoons met dyscalculie en vrouw van een man met dyscalculie.
In totaal hebben wij 4 kinderen, Roeland (wordt in Nov 15), Bart (wordt in Feb 14), Paul (wordt in Dec 11) en Jenna (wordt in Dec 7).
Daarnaast zijn we nogal gek op dieren en hebben we 3 honden (een spaans hondje en 2 BorderCollies), een kat en een konijn en werk ik part-time als Verzorgende C in de Thuiszorg bij Icare Hoogeveen.
Voordat wij met onze oudste zoon het traject van GGZ ingingen hadden wij hiervan nog nooit gehoord, dyslectie was een begrip aan het worden, maar dyscalculie, was iets wat volgens sommige mensen niet bestond(ach laat ze maar denken, zeg ik nog wel eens)
Onze oudste zoon (Roeland) was onze eerste, en weet je veel als ouders, ja hij was anders, maar wij hadden geen vergelijkingsmateriaal, dat kwam 15 maanden later in de vorm van een klein broertje(zoon nummer 2-Bart), met zo'n 3 jaar ging onze oudste naar de peuterspeelzaal en daar vonden ze hem toch erg chaotisch, concentratie boog was super laag, ja dàt wist ik ook wel, ik ruimde dagelijks tig keer de rommel achter z'n kleine kontje op :D (lego-blokken-papier en potloden...domweg alles waar hij een paar minuutjes mee had gespeeld, of over de kop had gegooid)

Om een heel lang verhaal kort te maken,wij hebben 4 kinderen, dus dan kan je nagaan hoe lang een verhaal kàn worden van iemand die van schrijven houdt , onze oudste 2 zoons hebben allebei vermoedelijk dyslectie èn dyscalculie, bovendien hebben onze oudste zoon en onze jongste zoon beide ADHD, waarvan de jongste zoon ook Gilles de la Tourette heeft.

Moeilijk?
Ja, absoluut, maar wat hebben we al veel geleerd van onze kinderen en hoe het nederlandse papiersysteem werkt, en wij houden van ze, alle 4 ...ONVOORWAARDELIJK...ook al zou ik ze wel eens in beton willen gieten (om maar even in de termen te blijven van het werk dat mijn man doet)

Mijn hobby is gedichten maken, en gistermorgen heb ik deze voor onze oudste 2 gemaakt:

Mijn puber-zoons

De ene is alweer bijna 15, de ander wordt 14 in Februari.
Groter dan ik zelf ben, kleiner dan ze denken.
Regels? Dat is maar larie!
Woorden die ze soms uitspreken, zou ik niet kunnen bedenken.

Zo herkenbaar, en ook weer niet.
Jongens zijn anders dan meiden, dat wist ik al!
Voor mij al lang geleden, zeker niet vergeten, volwassenheid in 't verschiet.
Blijven sturen is hier het "toverwoord" ja dàt vooral!

Samen hebben ze de slappe lach,
Om niks kunnen ze lachen, totdat ze buikpijn krijgen.
Wij zien dat aan met een grote glimlach,
En kijken terug op onze puberteit, maar zwijgen.

Laat ze maar gaan,
Groot en volwassen worden is niet altijd even fijn.
Leren om op eigen benen te gaan staan,
Dat gaat niet altijd zonder pijn!

Je wilt ze beschermen tegen alle nare dingen,
Ze helpen en samen praten.
Toch weet ik uit mijn herinneringen,
Dat ik ze langzaam maar zeker los moet gaan laten.

Lieve puber-zoons van mij,
Word maar groot, en leer maar van je fouten.
Wij zijn er voor jullie, hier heel dichtbij.

Liefs Pap en Mam ©



Groetjes Jolanda
Gebruikers-avatar
JolandaP
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Sep 2008 9:44
Woonplaats: Hoogeveen

Reactie

Berichtdoor White_Rose » 13 Okt 2008 13:39

Hoi Jolanda,

Zo daar heb je dan een beste kluif aan.
Ik zelf weet namelijk hoe het is om dyscalculie te hebben.
Wat jij beschrijft van je jongste zoon dat hij zo chaotisch is dat heb ik ook.
Het nadeel is als ik informatie zoek over dyscalculie dat het overal wordt omgeschreven als "rekenstoornis"

Wat ik wel veel meer hoor is mensen/kids die dyscalculie hebben, moeite hebben met automatiseren en chaotisch zijn, ik heb lange tijd gedacht dat mijn chaotisch zijn gewoon bij mij hoorde... niet dus.

Ik wens je veel succes, en hoop dat de term dyscalculie steeds meer in de bekendheid komt, want heel veel mensen weten niet wat het is.

Veel liefs.

White Rose.
White_Rose
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Okt 2007 15:26

Berichtdoor JolandaP » 13 Okt 2008 17:59

Ach ja er een kluif aan, je groeit er in mee.
Maar zoals je al zei, het wordt nog steeds niet echt serieus genomen, en afgedaan als rekenstoornis, terwijl het zoveel meer is!

'K ben vorige week benoemd als lid van de MR van het voortgezet onderwijs waar 2 zoons opzitten, en misschien heel misschien kan ik hierin ook wat betekenen...we zullen 't zien! :D

Ik wens jou ook heel veel succes, want erkenning is misschien in dit alles nog wel het belangrijkste!

Liefs

Jolanda
Gebruikers-avatar
JolandaP
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Sep 2008 9:44
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Reactie

Berichtdoor Sébastien » 22 Okt 2008 20:42

White_Rose schreef:Het nadeel is als ik informatie zoek over dyscalculie dat het overal wordt omgeschreven als "rekenstoornis".

Interessante opmerking!

Als je puur kijkt naar het woord 'dyscalculie' dan betekent dit puur een rekenstoornis. Vaak is er met mensen met dyscalculie meer aan de hand dan puur en alleen een stoornis op rekengebied. Je ziet veel overlap naar andere stoornissen, denk maar aan dyslexie of ADHD wat vaak samen voorkomt.
Ik denk dat we al 'blij' mogen zijn als we tussen alle ruis, een stoornis vast kunnen stellen.

Maar waar je heen wilt is het een soort syndroom noemen?

Een stoornis waar alle genoemde symptomen tezamen komen is het Gerstmann syndroom:
- schrijfmoeilijkheden
- rekenmoeilijkheden
- links-rechts moeilijkheden
- vingeragnosie (moeite met het benoemen van de vingers bij aanraking)

Ik ben geen kenner op het gebied van het Gerstmann syndroom, maar ben benieuwd of alle dyscalculici onder ons, niet in de zelfde hersengebieden problemen hebben als hen bij het Gerstmann syndroom.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Reactie

Berichtdoor JolandaP » 22 Okt 2008 23:37

Sébastien schreef:
White_Rose schreef:Het nadeel is als ik informatie zoek over dyscalculie dat het overal wordt omgeschreven als "rekenstoornis".

Interessante opmerking!

Als je puur kijkt naar het woord 'dyscalculie' dan betekent dit puur een rekenstoornis. Vaak is er met mensen met dyscalculie meer aan de hand dan puur en alleen een stoornis op rekengebied. Je ziet veel overlap naar andere stoornissen, denk maar aan dyslexie of ADHD wat vaak samen voorkomt.
Ik denk dat we al 'blij' mogen zijn als we tussen alle ruis, een stoornis vast kunnen stellen.

Maar waar je heen wilt is het een soort syndroom noemen?

Een stoornis waar alle genoemde symptomen tezamen komen is het Gerstmann syndroom:
- schrijfmoeilijkheden
- rekenmoeilijkheden
- links-rechts moeilijkheden
- vingeragnosie (moeite met het benoemen van de vingers bij aanraking)

Ik ben geen kenner op het gebied van het Gerstmann syndroom, maar ben benieuwd of alle dyscalculici onder ons, niet in de zelfde hersengebieden problemen hebben als hen bij het Gerstmann syndroom.


Ik ben ook geen expert van Het Gerstmann syndroom, maar wat let de stichting ( is die er überhaupt??) om dit aan te kaarten en dat er een universiteit is die er een studie op af knalt?
Een eindexamen student die er eens dieper induikt?
Een proffessor die zich verveelt en wat om handen wil hebben?

Pas als mensen dit aankaarten en we worden serieus genomen gebeurt er wat, zo niet dan zullen we altijd speculeren over wat had kùnnen zijn...toch?
Gebruikers-avatar
JolandaP
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Sep 2008 9:44
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Reactie

Berichtdoor Sébastien » 23 Okt 2008 15:11

JolandaP schreef:Ik ben ook geen expert van Het Gerstmann syndroom, maar wat let de stichting (is die er überhaupt??) om dit aan te kaarten en dat er een universiteit is die er een studie op af knalt?
Een eindexamen student die er eens dieper induikt?
Een professor die zich verveelt en wat om handen wil hebben?

Pas als mensen dit aankaarten en we worden serieus genomen gebeurt er wat, zo niet dan zullen we altijd speculeren over wat had kùnnen zijn...toch?

Alles heeft te maken met geld en tijd...
- over een stichting wordt nagedacht, maar die is er nog niet...
- studenten en geleerden die zich met dyscalculie bezig houden zijn er steeds meer, maarja er valt nog zoveel uit te zoeken op dit gebied!

Er zijn de laatste jaren goede initiatieven gaande, maar het neemt nogal wat jaren in beslag voordat dyscalculie bekend en vervolgens erkend wordt door de mensen die er mee te maken hebben (o.a. onderwijsgevenden).
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Reactie

Berichtdoor JolandaP » 23 Okt 2008 19:21

Sébastien schreef:
JolandaP schreef:Ik ben ook geen expert van Het Gerstmann syndroom, maar wat let de stichting (is die er überhaupt??) om dit aan te kaarten en dat er een universiteit is die er een studie op af knalt?
Een eindexamen student die er eens dieper induikt?
Een professor die zich verveelt en wat om handen wil hebben?

Pas als mensen dit aankaarten en we worden serieus genomen gebeurt er wat, zo niet dan zullen we altijd speculeren over wat had kùnnen zijn...toch?

Alles heeft te maken met geld en tijd...
- over een stichting wordt nagedacht, maar die is er nog niet...
- studenten en geleerden die zich met dyscalculie bezig houden zijn er steeds meer, maarja er valt nog zoveel uit te zoeken op dit gebied!

Er zijn de laatste jaren goede initiatieven gaande, maar het neemt nogal wat jaren in beslag voordat dyscalculie bekend en vervolgens erkend wordt door de mensen die er mee te maken hebben (o.a. onderwijsgevenden).
Ja helemaal gelijk heb je, maar het zou geweldig zijn als er een stichting in het leven zou worden geroepen.
Dan worden we in elk geval gehoord, misschien zelfs serieus genomen :wink:
En ik denk dat onderwijsgevenden ook elk jaar bij de studie-dagen er aandacht aan zouden moeten geven.
Ik mag dan nu in de MR van het voortgezet onderwijs zitten, de eerstvolgende vergadering is mijn 1e vergadering, en ik weet dat ik maar een klein radartje ben in het hele geheel, maar ik zit daar wel voor de sectie Praktijkonderwijs en Zorgkinderen, dus dit is mijn stukje om aan te kaarten, als MR-lid èn als moeder van.
Gebruikers-avatar
JolandaP
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Sep 2008 9:44
Woonplaats: Hoogeveen


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron