Hoe zou ik na een 2e test geen dyscalculie meer hebben? dit is vroeger al vastgesteld alleen de school heeft de test kwijt gemaakt.
Wat mij betreft: eens dyscalculisch, altijd dyscalculisch. Als je kleurenblind bent, ben je dat na een 2e test namelijk toch ook nog steeds. Maar het probleem is dat je moet voldoen aan bepaalde criteria om dyscalculie te hebben. Het blijkt (zie tekst hieronder) dat na 6 jaar nog maar 40% van de kinderen dyscalculie zouden hebben, terwijl 6 jaar geleden iedereen de diagnose dyscalculie had.
Dyscalculie is dus een kwestie van definitie geworden en daar heb ik een beetje moeite mee. Of je hebt een stoornis, of je hebt het niet. Blijkbaar zijn de testen nog niet waterdicht genoeg om hierover duidelijkheid te scheppen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar hoe je 2e test zal verlopen.
To determine the natural history of developmental dyscalculia (DC) and factors impacting on its prognosis, we performed a prospective six-year longudinal study. One hundred and forty children of normal intelligence diagnosed with DC in the fifth grade of elementary school were re-examined for dyscalculia three and six years later, in eighth (n=123) and eleventh (n=104; 41 males, 68 females) grades respectively. Mean age of the children in 11th grade was 11 years 1 month (SD 4 months), in eighth grade 14 years 2 months (SD 1 month), and in eleventh grade 17 years 2 months (SD 5 months). The assessment included standardized arithmetic, reading and writing tests, behavioural rating scales, information on socioeconomic status, educational interventions, and familial learning problems. Participants in eleventh grade were recategorized as having DC if their score on the arithmetic test was not more than the 11th centile for grade. At the six-year follow-up, 99/104 (95%) children diagnosed with dyscalculia in fifth grade were still performing poorly in arithmetic, scoring within the lowest quartile for their grade, and 42/104 (40%) were recategorized with DC. Chronicity of DC was associated with severity of the dyscalculia in fifth grade (p<0.05), lower IQ (p<0.01), inattention (p<0.01), and writing problems (p<0.01). Thus, DC is an enduring specific learning difficulty, persisting into late adolescence in almost half of affected individuals.
Bron (artikel): Shalev, e.a. (2005). Developmental dyscalculia: a prospective six-year follow-up. Developmental medicine and child neurology