Een paar vragen! en zijn er meer studenten hier?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Een paar vragen! en zijn er meer studenten hier?

Berichtdoor Suusjuh1985 » 04 Aug 2008 16:13

Hallo allemaal!
Ik ben 22 jaar en weet al jaren dat ik dyscalculie heb.
Op de middelbare school heb ik een test gedaan zodat ik wiskunde kon laten vallen. Deze test is alleen kwijtgemaakt door de school en heb ik zelf niet. Na het mbo, 1 jaar hbo en 1 jaar rechten op de uni ga ik communicatie &informatie wetenschappen aan de RuG doen. In het 2e jaar krijg je echter statistiek en ik moet dus een nieuwe test doen om hiervoor vrijstelling te krijgen. Weet iemand waar je dit het goedkoopste kunt doen? Ik wou altijd communicatie op het hbo doen maar daar kreeg je bedrijfseconomie en dit kon niet kwijtgescholden worden. Ook is het bij comminicatie & informatie wetenschappen maar de vraag of het gaat lukken, anders moet ik weer switchen :(

Vroeger kon ik niet puzzelen, meten, kubbussen tekenen en ruimtelijk inzicht heb ik ook niet.
Hebben jullie daar ook last van? en zijn er meer studenten met dyscalculie hier?En hebben jullie ook problemen?
En weet iemand of balans zijn testresultaten ook bewaard?

Zoo zijn meteen veel vragen!
Gebruikers-avatar
Suusjuh1985
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2008 18:32
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Sébastien » 04 Aug 2008 21:00

Ik kan je in ieder geval op weg helpen met het vinden van een testbureau. Maar misschien vind je zelf een andere? Kijk maar of er wat bij zit dat je aanspreekt. Na je 2e test ben ik benieuwd of je 'nog steeds' dyscalculie hebt en of het testbureau je bevallen is.

http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=402
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Suusjuh1985 » 05 Aug 2008 8:31

Sébastien schreef:Ik kan je in ieder geval op weg helpen met het vinden van een testbureau. Maar misschien vind je zelf een andere? Kijk maar of er wat bij zit dat je aanspreekt. Na je 2e test ben ik benieuwd of je 'nog steeds' dyscalculie hebt en of het testbureau je bevallen is.

http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=402


Haai, dat topic had ik al gelezen ja!
Hoe zou ik na een 2e test geen dyscalculie meer hebben? dit is vroeger al vastgesteld alleen de school heeft de test kwijt gemaakt.
Ik heb Dyscaculie maar ben niet dom!
Gebruikers-avatar
Suusjuh1985
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2008 18:32
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Sébastien » 06 Aug 2008 23:44

Hoe zou ik na een 2e test geen dyscalculie meer hebben? dit is vroeger al vastgesteld alleen de school heeft de test kwijt gemaakt.


Wat mij betreft: eens dyscalculisch, altijd dyscalculisch. Als je kleurenblind bent, ben je dat na een 2e test namelijk toch ook nog steeds. Maar het probleem is dat je moet voldoen aan bepaalde criteria om dyscalculie te hebben. Het blijkt (zie tekst hieronder) dat na 6 jaar nog maar 40% van de kinderen dyscalculie zouden hebben, terwijl 6 jaar geleden iedereen de diagnose dyscalculie had.
Dyscalculie is dus een kwestie van definitie geworden en daar heb ik een beetje moeite mee. Of je hebt een stoornis, of je hebt het niet. Blijkbaar zijn de testen nog niet waterdicht genoeg om hierover duidelijkheid te scheppen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar hoe je 2e test zal verlopen.

To determine the natural history of developmental dyscalculia (DC) and factors impacting on its prognosis, we performed a prospective six-year longudinal study. One hundred and forty children of normal intelligence diagnosed with DC in the fifth grade of elementary school were re-examined for dyscalculia three and six years later, in eighth (n=123) and eleventh (n=104; 41 males, 68 females) grades respectively. Mean age of the children in 11th grade was 11 years 1 month (SD 4 months), in eighth grade 14 years 2 months (SD 1 month), and in eleventh grade 17 years 2 months (SD 5 months). The assessment included standardized arithmetic, reading and writing tests, behavioural rating scales, information on socioeconomic status, educational interventions, and familial learning problems. Participants in eleventh grade were recategorized as having DC if their score on the arithmetic test was not more than the 11th centile for grade. At the six-year follow-up, 99/104 (95%) children diagnosed with dyscalculia in fifth grade were still performing poorly in arithmetic, scoring within the lowest quartile for their grade, and 42/104 (40%) were recategorized with DC. Chronicity of DC was associated with severity of the dyscalculia in fifth grade (p<0.05), lower IQ (p<0.01), inattention (p<0.01), and writing problems (p<0.01). Thus, DC is an enduring specific learning difficulty, persisting into late adolescence in almost half of affected individuals.

Bron (artikel): Shalev, e.a. (2005). Developmental dyscalculia: a prospective six-year follow-up. Developmental medicine and child neurology
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Suusjuh1985 » 08 Aug 2008 12:07

Hmm.
Ik kan niet puzzelen, heb geen ruimtelijk inzicht en kan ook niet abstract tekenen (kubus) verder met rekenformules "zie ik het gewoon niet"
Kaart lezen kan ik niet en ik weet nog steeds niet waar alles ligt in de wereld.

Dus wat dat betreft voldoe ik wel aan alle kenmerken.

Maar goed, ik hoop dus dat het uit de 2e test ook komt anders heb ik echt een groot probleem met studie.
Ik heb Dyscaculie maar ben niet dom!
Gebruikers-avatar
Suusjuh1985
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Aug 2008 18:32
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Alathariel » 09 Sep 2008 15:33

Ik ben ook student. Ik ben nooit getest, omdat ik het niet kan betalen. Ik studeer Fotografie, en daarbij komen behoorlijk veel getallen en inzicht en rekenen kijken, meer dan ik had verwacht. ISO-waardes, sluitertijden, diafragmareeksen, brandpuntsafstanden; allemaal getallen, allemaal in verband met elkaar, en we moeten er ook mee kunnen rekenen. Ik kan het niet bijhouden. De rest van de klas heeft het door, ik nog niet. Toch móet ik dit leren en kunnen beheersen, anders word ik een hele slechte fotograaf ;) .
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor nien--ke » 24 Nov 2008 20:01

Oh, ik wist helemaal niet dat je op de universiteit vrijstellingen kunt krijgen voor bepaalde vakken met een dyscalculie verklaring. Dankjewel voor het posten! Ik zit in 6vwo en twijfel erg over wat voor studie ik wil en kan doen. In veel studies die mij leuk lijken bv. internationale betrekkingen en internationale organisaties zit een stuk economie. Weet iemand of het ook mogelijk is daar dan speciale hulp of vrijstellingen voor te krijgen?

alvast bedankt
nien--ke
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Nov 2008 17:41


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron