Eindelijk...

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Eindelijk...

Berichtdoor Karin » 12 Sep 2004 18:36

Hallo Allemaal,

Ik heb eindelijk mensen gevonden met dezelfde problemen, als ik....Yippie!!!! :D
Ik zal me ook ff voorstellen. Ik ben Karin en ik ben 18 jaar. Ik kon net als velen van jullie op school erg slecht meekomen met rekenen. Het lag absoluut niet aan mijn intelligentie want ik kon/kan wel erg goed spellen en met taal had ik ook geen problemen. Eigenlijk snap ik van het hle reken systeem geen klap, ook niet van de 'simpelste' dingetjes. Dat voelt frustrerend, je doet je best en het lukt echt niet, en het lukt niet eens een keer niet maar het lukt je nooit. En als je dan altijd van leerkrachten en wie dan ook hoort dat je dan maar eens beter moet gaan leren, terwijl je elke avond braaf met je ouders tafels zit te leren....dat is nog meer dan frustrerend. Aan het einde van je basisschool moest ik zo'n toets maken en daar kwam een Mavo advies uit.... maar er was een groot gat tussen de taal en reken kant. Van school uit kreeg ik een HAVO advies... dit met de mededeling dat ik dit op mijn sloffen zou moeten kunnen.
En ik ben dus ook naar de Havo gegaan.

Ik ben doordat ik altijd gehoord heb dat ik het toch niet zou kunnen, heel erg prestatiegericht geworden. En toen ik in de brugklas Havo/VWo zat, heb ik me in mijn hoofd gezet dat ik naar het VWO wilde... maar eigenlijk bleek dat al snel een struikelblok. Het zou me niet gaan lukken. Ik snapte niet alleen Wiskunde niet.... ook de grote hoeveelheden geschiedenis, en topo bij aardrijkskunde bleken moeilijk te zijn voor mij. Het ging steeds minder en ik 2 Havo/Vwo ben ik blijven zitten, dit vond ik echt heel erg. Maar natuurkunde/ wiskunde/ biologie waren voor mij erg moeilijk. Daarentegen was ik in alle talen erg goed, totdat ik bij Duits de naamvallen moest gaan leren. Ook dit lukte me niet.

Ik heb de tweede over gedaan, en ben uiteindelijk met de hakken over de sloot over gegaan naar 3 Havo. Toen heeft mijn moeder een stuk gezien over dyscalculie op de tv. En eigenlijk was het toen voor ons gelijk duidelijk dat dat mijn probleem was. Maar dan krijg je een strijd met school, zonder verklaring willen ze je geen extra tijd geven... ik kwam er achter dat een ander meisje dat wel kreeg, ze willen er niet aan, ze willen niet naar je luisteren en uiteindelijk heb ik na erg lang zeuren en zaniken toch voor elkaar gekregen dat ik een test mocht doen. En ja hoor.... ik had dyscalculie. Ik zit met rekenen op het niveau van groep 5.... ik vind het moeilijk om structuur aan te brengen in wat ik moet leren of gaan doen, ik ben een chaoot eerste klas, ik kan niet overbrengen wat er in mijn hoofd zit aan iemand die mij niet kan begrijpen.

Het klinkt misschien zo raar, maar ik was gewoon bij dat deze 'diagnose' gesteld werd, het was voor mij een stukje erkenning dat ik echt niet dom ben. Ik zou opnieuw kunnen leren rekenen op een andere manier, maar er was dan een risico dat ik ook kwijt zou raken wat ik wel kan. Ik heb er dus voor gekozen dat ik dit niet wilde. Ik heb Havo 3 gehaald, ben naar Havo 4 gegaan, heb het profiel C&M gekozen, en ik heb gewoon wiskude gehaald met een 7, mbv. mijn beste vriend die mij dingen op mijn eigen manier kan uitleggen. Ik ben overgegaan naar 5 Havo en ik heb het gewoon gehaald. Ik heb er keihard voor gewerkt en ik heb het helemaal zelf gehaald, met hulp van mijn ouders en vrienden.

Nu zit ik op de opleiding HBO- Verpleegkunde, en ik weet zeker dat ik dit ook ga halen. Ik weet dat het absoluut niet makkelijk gaat worden, maar met doorzettingsvermogen kom je echt een heel eind.

Ik zag op de site de 3 tekeningetjes staan met de woorden. Chaos, dilemma en overleven. En toen besefte ik pas dat mijn leven echt zo in elkaar zit. Dyscalculie is voor mij niet alleen niet kunnen rekenen maar eigenlijk draait mijn hele leven om mijn 'handicap'
Ik ben niet raar..... ik ben gewoon anders
Karin
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Sep 2004 18:13

Berichtdoor Renée » 12 Sep 2004 21:20

Hallo "andere" Karin :) ,

Ook jij hebt al gigantisch veel voor elkaar gekregen met wil en doorzettingsvermogen en met geweldige hulp van ouders en vrienden. Echt fantastisch!

Leuk dat je je verhaal voor ons hebt willen doen en ook anderen zo een hart onder de riem kunt steken.

Chaos, dilemma en overleven...dat was zeker ook zo met onze zoon.
Chaos is er nog steeds wat betreft rekenen, maar verder gaat het prima met hem. Net als jij heeft hij zijn plek gevonden.

Laat nog maar eens weten hoe het met je studie gaat.
Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Hoi Karin

Berichtdoor Christel » 12 Sep 2004 23:03

Ik ben Christel
Ik wil even reageren op jou, omdat me in jou verhaal me iets opvalt waar ik ook last van heb. Ik heb ook net een vraag gesteld aan renee over chaos. De woorden op de site van: dilemma's, chaos en survival trokken ook mijn aandacht. Ik ben nl. ook een grote chaos. tot het irritante toe.
ik heb niks in de rij. en weet vaak niet waar ik zal beginnen. Ik snap goed (denk ik) hoe jij je voelt in je hoofd. De onrust. van hoe pak ik dat aan.
Ik voelde herkenning hierbij.
Verder vind ik het knap dat jij juist het positieve haalt uit dat wat je juist niet kunt. Het doorzettingsvermogen. Ik wordt juist onzeker en krijg het gevoel dat ik niets kan. Dus ik vind het heel knap wat jij al allemaal hebt bereikt met dyscalculie. Petje af!
Groetjes Christel
Christel
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 Aug 2004 22:43
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Karin » 13 Sep 2004 13:39

Ook ik ben erg onzeker, maar ik heb geleerd dat je overal kan komen, maar dat het bij mij met een omweg gebeurd.

Ik kom er wel alleen het duurt langer en ik moet er veel meer moeite voor doen, maar wat is nou mooier om te zien dat het toch lukt.????

die 3 dingen syboliseren voor mij echt mijn leven, en ik moet daar mee verder en het is niet anders, er zijn veel mensen die een veel ergerder en vervelender handicap hebben dan dat ik heb,.....dat klinkt eigenlijk best wel cliche. Maar het is echt zo.

Bij mij komt er bij dat ik waarschijnlijk aan de dyscalculie gerelateerd ADHD heb, waardoor ik soms voor mijn omgeving nog lastiger ben :$
Ik ben niet raar..... ik ben gewoon anders
Karin
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Sep 2004 18:13

Berichtdoor Renée » 15 Sep 2004 7:53

Je bent je zeer bewust van je "anders" zijn, Karin.
Je bent uniek! :D en een goede doorzetter.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

reactie op Karin

Berichtdoor Lonneke » 10 Nov 2004 21:44

Hoi Karin,

Jouw verhaal is zo gelijk aan het mijne! Ik ondervind al sinds groep 3 van de basisschool problemen met rekenen, terwijl ik juist in taal heel goed ben. Ik ben vanaf de basischool diverse keren getest, heb een paar jaar Motorisch Remedial Teaching gehad, maar het duurde tot aan 3 HAVO van de Middelbare school voordat de naam dyscalculie viel. In 3 HAVO werd ik getest door een orthopedagoog.

Tijdens mijn basisschoolperiode had ik het wat rekenen betreft alles behalve gemakkelijk. Er waren 1 of twee leraren die mij in die tijd hebben geprobeerd te helpen d.m.v. bijlessen, maar de overige leraren zagen het probleem niet zo. Bijlessen hielpen alleen door alles continue te blijven herhalen, maar vaak was ik het weer vergeten. Aan het eind van de basisschool was hun advies voor mij voor de middelbare school: "met heel veel moeite, misschien net de MAVO". Ik beschik over een groot doorzettingsvermogen en was het daarnaast ook nog eens meer dan zat dat bepaalde mensen op de basisschool niet in mij geloofden. Ik ging voor de Mavo / Havo , om vervolgens naar de HAVO door te stromen.

Ik ben vervolgens naar een middelbare school met DALTON - systeem gegaan. Op een 'dalton'school hebben studenten elke dag op drie verschillende momenten van de dag, een uur de tijd om naar een willekeurig vak en / of docent te gaan, om daar alvast aan je huiswerk te werken en om extra uitleg te vragen aan docenten. Op mijn middelbare daltonschool maakten de docenten voor en na schooltijd zelfs nog tijd vrij om leerlingen met leerproblemen op alle mogelijke manieren te helpen. Het DALTON - systeem was voor mij DE uitkomst! Mijn doorzettingsvermogen, de daltonuren, de vele bijlessen, de extra tijd die docenten van exacte vakken besteden om mij te helpen, hebben er voor gezorgd dat ik met een prachtige cijferlijst ben doorgestroomd van mavo-havo naar HAVO, en vervolgens ben ik Geslaagd voor de HAVO!

Inmiddels ben ik zelfs zover gekomen dat ik nu het Hoger Beroeps Onderwijs (HBO) doe, ik studeer Theatermanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten, in Utrecht. Ik zit nu in mijn tweede jaar en dat gaat me goed af! Natuurlijk loop ik nog steeds tegen problemen aan bij exacte vakken zoals bedrijfsvaardigheden (financieel management), maar voor dit tentamen heb ik, d.m.v. 1 herkansing, een 6 weten te halen!

Op mijn school is er helaas weinig geregeld voor studenten met dyscalculie en/of dyslectie, maar het is me toch gelukt om mijn probleem ook op het HBO aan te kaarten en om extra tijd te krijgen voor tentamens van exacte vakken. Hierbij is mijn dyscalculie verklaring van mijn orthopedagoog meer dan van pas gekomen: er gingen opeens deuren open, die tot dan toe altijd nog gesloten waren gebleven. Natuurlijk ben ik ook al mensen tegengekomen (zelfs docenten) die dyscalculie niet serieus nemen, maar daar heb ik wel een goed woordje voor klaar! Het belangrijkste is dat je in jezelf gelooft, dat je over veel en een sterk doorzettingsvermogen beschikt en dat je ouders achter je staan (zoals bij mij en bij jou) Studiebegeleiding is helaas heel slecht geregeld op mijn school, dus ik moet het allemaal zelf doen en met de steun van mijn ouders, maar tot nu toe is me dat keer op keer gelukt!
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor Renée » 12 Nov 2004 10:08

Hoi Lonneke, Welkom op het forum.

Op mijn school is er helaas weinig geregeld voor studenten met dyscalculie en/of dyslectie, maar het is me toch gelukt om mijn probleem ook op het HBO aan te kaarten en om extra tijd te krijgen voor tentamens van exacte vakken.


Wat goed van je om dat voor elkaar te krijgen! En fijn dat de school toch begrip toont en je meer tijd gunt.

Leuke opleiding doe je trouwens :)

Ik denk zeker dat deze Dalton school je goed op de rails heeft gezet en je gestimuleerd heeft om verder te komen!
(Ik schrijf deze Dalton school omdat niet alle Daltonscholen, of andere schooltypes, hetzelfde zijn of zaken op dezelfde manier georganiseerd hebben.)






[/u]
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron