Visuo-spatiële dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Visuo-spatiële dyscalculie

Berichtdoor Jolien » 26 Mrt 2008 12:27

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vraagjes. Ik zal me eerst eens kort voorstellen. Net zoals de meesten onder jullie was ik slecht in wiskunde. Vooral meetkunde & vraagstukken, daar had ik enorm veel moeite mee. Tafels en rekensommetjes, dit lukte meestal wel. Na de lagere school ben ik kunstonderwijs gaan volgen. Toen ik in het 4de jaar perspectief moest aanleren, snapte ik daar niets van. Nu nog steeds niet, na uren- en jarenlang oefenen. Nu zit ik in het hoger kunstonderwijs. Ik moet nog steeds veel tekenen en ik krijg constant commentaar van anderen waarom mijn tekeningen niet "kloppen". Ik snap meestal niet waarom die niet kloppen. Uiteindelijk ben ik een dyscalculietest gaan doen omdat ik antwoorden zocht. Het resultaat is echter dat ik geen dyscalculie heb. Wel zou ik VSLD hebben. Of je kan het ook omschrijven als visuo-spatiële dyscalculie. Omdat ik echter niet veel uitleg vindt over deze stoornis, vroeg ik me af of jullie toevallig weten wat dit precies inhoudt. Dankjewel! Jolien
Jolien
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Mrt 2008 19:22

Berichtdoor Sébastien » 26 Mrt 2008 17:25

Uiteindelijk ben ik een dyscalculietest gaan doen omdat ik antwoorden zocht. Het resultaat is echter dat ik geen dyscalculie heb. Wel zou ik VSLD hebben. Of je kan het ook omschrijven als visuo-spatiële dyscalculie. Omdat ik echter niet veel uitleg vindt over deze stoornis, vroeg ik me af of jullie toevallig weten wat dit precies inhoudt.

Ja als je geen moeite hebt met de tafels dan lijkt er inderdaad geen sprake te kunnen zijn van dyscalculie (zoals men de term over het algemeen gebruikt).

Als ik jou was zou ik vooral zoeken op de term NLD (Nonverbale Leerstoornis). Let wel: als je alleen visuo-spatiële dyscalculie hebt zonder de andere symptomen van NLD, dan zul je die andere elementen (zoals sociale en motorische problemen) 'even' weg moeten denken.

Over dyscalculie zelf is niet heel veel geschreven, laat staan over zulke hele specifieke subtypes van dyscalculie. In Nederland zal men vaak ook niet deze term gebruiken (visuo-spatiële dyscalculie), terwijl ze dat wel in België doen.
Laatst gewijzigd door Sébastien op 26 Mrt 2008 22:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Jolien » 26 Mrt 2008 21:04

Bedankt voor de snelle reactie!
Volgens het centrum waar ik de test heb afgelegd, mag ik niet praten over NLD. Dat zou volgens hen nog iets anders zijn. Mijn "stoornis" heet eigenlijk afgekort VSLD. Het probleem is natuurlijk, zoals je al vermeld hebt, dat men niet overal over VSLD praat. Soms benoemt men die term ook gewoon met NLD.
Ik heb al wat dingen opgezocht rond NLD, maar dit bleek toch heel anders te zijn dan mijn probleem. Wat ik ook ervaar, zowel bij "gewone" dyscalculie alsook de subgroepen, is dat men constant over kinderen praat.
Het probleem is ook dat termen als VSLD nog niet lang bestaan, wist men mij te vertellen.

Jolien
Jolien
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Mrt 2008 19:22


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten