beroepen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

beroepen

Berichtdoor danitsja » 26 Jan 2008 21:13

ik wilde graag weten wat voor beroepen de mensen met dyscalculie hier uit oefenen want ik wil kijken wat ik nog anders kan doen dan de opleiding die ik nu doe
it,s nice to be important, but it,s important to be nice
danitsja
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 Apr 2006 19:12
Woonplaats: leiden

Berichtdoor Shirina » 30 Jan 2008 13:07

Ik heb de mbo-opleiding dierenverzorging/paardenhouderij gedaan en daarna nog de mbo-opleiding dierenartsassistent. De 1e opleiding was best wel makkelijk voor mij, er kwam weinig rekenwerk in voor.
De 2e opleiding was wat pittiger omdat je veel in aanraking komt met allerlei medische termen, latijnse woorden en van elk dier moet weten wat de normale temperatuur, hartslag etc is. Vooral het onthouden van dat soort dingen gaat bij mij slecht. 3 "dieren" kan ik dan nog onthouden maar zodra het er meer worden niet. Dan word het voor mij erg onoverzichtelijk.

Ik heb helaas geen werk in deze sector omdat er weinig betaald werk in te vinden is. Heb wel gewerkt in een dierenwinkel, maar door het kassawerk, wat dus niet goed gaat, ben ik eruit gegooit.
Ik werk nu als interieurverzorgster op een bungalowpark. Niet mijn droombaan, maar heb er ook geen hekel aan. Dat werk gaat mij ook goed af.
Rekenen? reken er maar niet op!
Shirina
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Jan 2008 15:13

Berichtdoor yvette » 26 Feb 2008 17:30

Omdat ik dus vroeger altijd dacht dat ik 'gewoon' geen wiskunde knobbel had ben ik MTO procestechniek gaan doen. Klinkt heel onlogisch, want je rekent je 2 jaar lang helemaal suf. Gelukkig WEL met een tabellenboek waar alle formules instaan die je ook mocht gebruiken bij tentamens. Dus met veel schrijfwerk (vooral geen stap vergeten), lukte dat wel.
Ik ben inmiddels process engineer en ja, ook daar komt weer rekenwerk bij kijken. Met veel geduld en veel papier kom ik een eind. Waar mijn collega binnen no-time de oplossing weet, heb ik gewoon nog even een A4'tje en een kwartiertje tijd nodig (en mijn trouwe vriend het rekenmachine)
Ik volg nu een HBO opleiding en loop nu dus wel tegen statistiek aan. Veel abstracter kunnen ze het denk ik niet maken.

Een dobbelsteen wordt 2 maal opgegoid, bepaal de kans op precies één vier? Als iemand me kan uitleggen waarom het antwoord in vredesnaam 10/36 is, dan graag. :D
yvette
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Feb 2006 20:52
Woonplaats: Tilburg

Beroepen

Berichtdoor qwerty » 27 Feb 2008 21:06

Ik werk in de metaal. Ook een beroep waar veel met cijfers wordt gewerkt. denk maar aan ordernummers en meten. Uren briefjes invullen.
Soms is dat best vervelend, want ik heb ook moeite met cijfers onthouden of nog erger, een of ander manier sla ik het verkeerd op in mijn hoofd zodat ik een andere maat in vul. Hebben dat jullie ook?
qwerty
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Feb 2008 21:51

Berichtdoor Sébastien » 04 Mrt 2008 22:54

Voor Yvette.

Als je met 2 dobbelstenen gooit heb je 36 uitkomsten. tel alle streepjes en sterretjes maar bij elkaar op, of 6 x 6 = 36.
Alleen één 4: zie alleen de sterretjes: 10.
Dus 10/36 :wink:.


0 1 2 3 4 5 6
1 - - - * - -
2 - - - * - -
3 - - - * - -
4 * * * - * *
5 - - - * - -
6 - - - * - -

PS. de uitlijning is niet optimaal, maar ik neem aan dat je de bedoeling wel snapt :).
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Tineke » 23 Apr 2008 8:59

Niet lachen hé:

ik werk als facturiste bij Electrabel. :oops:
Ik moet er hoofdzakelijk facturen rechtzetten, bijwerken, compenseren... En ik kan je garanderen: het is zweten hoor! Cijfers doorgeven aan de mensen of aan eandis, cijfers onthouden, hoofdrekenen, getallen samenzoeken om tot een factuurbedrag uit te komen... Allemaal mijn verantwoordelijkheid. Gelukkig kan ik het nog redellijk verstoppen en heb ik daar 1 zéér goede collega. Maar soms lukt het ook niet om mijn probleem te verstoppen en dan moet ik hulp vragen of kom ik te laat uit lunchpauze, of geef ik een verkeerde redenering door. Maar als ik niet zeker ben, dan zwijg ik.

Maar weet je, volgens mij bestaat er gewoon geen enkel beroep waarbij je niks van wiskunde(inzicht) nodig hebt.
Het leven van alledag, van me af geschreven, alles wat ik verafschuw en graag mag, door de zon in mijn hart gedreven.
Gebruikers-avatar
Tineke
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Apr 2008 20:33
Woonplaats: Kortrijk

Berichtdoor Alathariel » 15 Jun 2008 17:01

Ik studeer Fotografie, en wordt dus uiteindelijk fotograaf als het goed is.

Al mijn klasgenoten willen later een eigen onderneming, zelfstandig fotograaf worden. Ik moet er niet aan denken. Ik zeg tegen iedereen dat ik dat niet wil vanwege de onzekerheid en dat je zo vreselijk veel moet werken, maar het is ook vanwege de administratie. Als ik een eigen onderneming zou hebben zou ik in no time failliet zijn, zou ik weer een boekhouder moeten gaan inhuren, kost weer extra geld enzo.
Maargoed, er zijn meerdere redenen waarom ik dat niet wil, dus het is gelukkig voor mij niet erg dat het vanwege de administratie ook gewoon geen doen is :) . Mijn ouders ontkennen het bestaan van dyscalculie, maar ook zij vinden dat ik vanwege mijn slechte rekenen geen eigen onderneming zou moeten starten.

Laat mij later maar lekker in loondienst gaan bij een tijdschrift ofzo ;) .
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

beroepen

Berichtdoor puck68 » 13 Sep 2008 13:23

Beroepen, tja ik heb van alles gedaan:

receptioniste/telefoniste bij een bejaardentehuis
datatypiste
vakantiehuisjes schoonmaken
Gastouder (oppas)
productiewerk in een fabriek voor schoonmaakmiddelen
inpakken van papieren zakken voor de groene afvalbak
typiste, en vergaderingen notuleren bij een centrum voor verstandelijk gehandicapten
Postbode

Op dit moment werk ik als alfahulp.
Hoop toch eens een baan te vinden waarin ik een contract voor onbepaalde tijd met vaste uren kan werken.
Dit gaat vast en zeker wel een keer lukken....
puck68 (dyscalculie?), moeder van zoon van 8 met syndroom van asperger en broer van 7.
puck68
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Sep 2008 18:11
Woonplaats: kop van Noord Holland

uhm.....

Berichtdoor Krissia » 11 Nov 2008 12:41

ik hoor hier veel beroepen, die "martel, martel" toch veel met rekenen te maken hebben :oops:

peuterspeelzaaljuf
maatschappelijk werkster ( of zoiets met SPH)
kinderdagverblijf leidster
jeugdhulpverlening
docent beeldende vorming
Krissia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Nov 2008 21:29
Woonplaats: Zuid Holland

Beroepen

Berichtdoor qwerty » 07 Dec 2008 14:39

Dat klopt.
in elk beroep kom je cijfers en of rekenen tegen. Alles wordt in cijfers uit gedrukt. Denk aan klant nummers, jaar cijfers van bedrijven. hoeveel procent van de bevolking over iets denkt e.d.
En dat maakt het ook heel lastig om uit te leggen dat je dyscalculie hebt.
qwerty
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Feb 2008 21:51

beroepen

Berichtdoor danitsja » 07 Dec 2008 16:01

het is inmiddels een tijd geleden dat ik dit onderwerp gepost heb en er zijn veel reacties op gekomen ik vind het erg leuk om te horen wat iedereen doet.
ik ben nu eindelijk na veel aandringen bij school toegelaten op de opleiding onderwijsassistent(sinds 2halve maand voor de zomervakantie vergeet elke het erop te zetten :oops: ) met als belangrijkste vakken rekenen en nederlands. ik krijg bijles en het gaat super daar ben ik erg blij mee dat ik toch mijn passie mag gaan uitvoeren zit nu dus in het 2de jaar en ben al aan het denken welke opleiding ik hierna ga volgen want ik hoef nog maar een jaar na dit jaar. waarschijnlijk wil ik de leraren opleiding doen voor engels en misschien ook nog wel meer talen.

groetjes danitsja
it,s nice to be important, but it,s important to be nice
danitsja
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 Apr 2006 19:12
Woonplaats: leiden


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten