Door rekenen opleiding niet in!!!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Door rekenen opleiding niet in!!!

Berichtdoor Nouks » 14 Nov 2007 18:59

[i] Hoi allemaal,

Ben sinds kort ook lid van het forum wilde eigenlijk wel iets kwijt ik heb pas een test moeten doen om toegelaten te worden op het MBO verpleegkundige niveau 4 dus! De bbl route dat is dus werken & leren.
Ik heb mijn diploma voor sociaal pedagogisch werk afgelopen juni gehaald met allemaal achten niks op aan te merken dus!
Ook de opleiding ging prima!
Ik solliciteerde dus bij het bedrijf waar vacatures stonden voor leerling verpleegkundige tijdens mij sollicitatie gesprek heb ik al gemeld dat ik dyscalcullie heb vonden ze geen probleem! Ook belde ik met de school om te vragen of het een probleem zou zijn anders was ik er niet aan begonnen!
Geen probleem zeiden ze :) !
Dus ik werk nu in een woongroep met verstandelijk gehandicapten erg leuk werk!
Heb pas de test gedaan!
Er kwamen wel 30 rekenvragen in voor ik heb deze dus allemaal moeten gokken heb ernstige dyscalcullie mijn niveau zit rond groep 4 dus veel rekenen kan ik niet!
Ik verwachte wel dat de uitslag niet goed zou zijn!
Paar weken later werd ik gebeld door opleidingscoordinator van m'n werk dat ik de test dus niet goed had gemaakt!
Ik kreeg een gesprek want als je dat niet goed hebt word je niet tot de opleiding toe gelaten!
Ik dacht wat is dit nou ik heb dit nog nagevraagt!
Tijdens het gesprek moest ik vertellen wat ik wel en niet kon qua rekenen enzo ik zo ja ik heb aantal jaren geleden toen ik in groep 6 zat van de basisschool een test gehad en toen kwam eruit dat m'n niveau in groep 4 zat ongeveer! En wat mijn niveau nu is qua rekenen dat weet ik niet (ben nu 19) heb haar toen het een en ander verteld en gezegd wat ik wel en niet kon! Graag zou ik wel weer een test willen doen om te kijken wat mijn niveau nu is maar dat is gewoon zo ontzettend duur!
Maar ze zou het gaan bespreken om te kijken of ik door mocht met de opleiding :shock: !
Ze vertelde me wel dat mijn praktijk erg goed was en dat het allemaal prima ging zo dus dat dat ook meetelde en hun de test ook maar een momentopname vonden!
Na een paar telefoontjes over en weer!
Wisten ze het nog niet!
Ik helemaal verdrietig naar huis omdat ik dacht dat m'n carriere over zou zijn! Allemaal door dat k*trekenprobleem!
Even later een verlossend telefoontje ik mag blijven!
yeaaaah!
Maar van school mocht ik dus eigenlijk niet komen even voor de duidelijkheid maar omdat hun vinden dat ik het wel kan mag ik door!
Dus we gaan het proberen 17 dec begint de school voor mij!
Dit moest ik even kwijt vind het zo vreemd dat je niet door mag gaan met iets wat je echt wild alleen maar omdat je niet kan rekenen!
Met wat aanpassingen moet het toch lukken!
Ik wil namelijk bij verstandelijk gehandicapten blijven werken dus waar heb je dan rekenen voor nodig? vraag ik me dan af!
Maargoed blij dat ik toch door ben!

Groetjess
#You are the star that makes me live#
Nouks
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Okt 2007 11:26
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Kimsche » 26 Nov 2007 22:07

Tja de meeste mensen snappen er ook echt niks van.. Wat boeit het nou dat je niet kunt rekenen! Als je je in de praktijk toch kunt redden... Ik snap het probleem niet..
Kimsche
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Nov 2007 17:31
Woonplaats: Maastricht

Berichtdoor danitsja » 26 Jan 2008 21:08

ik ben het helemaal met je eens als je praktijk goed is is het toch niet boeiend dat je niet kan rekenen
ik heb/had zo,n soort zelfde probleem ik wilde de opleiding onderwijsassistent doen en dat mag ik dus niet er werd tegen mij gezegd(die persoon die daar over gaat wil je daar niet hebben) ik was boos, verdrietig en voelde de adrenaline stromen om met dingen te gaan gooien niet gedaan hoor. maar nu moet ik gedwongen door die school en regering de opleiding pedagogisch werker doen omdat ik nog leerplichtig ben maar ik wil bij kleuters maak dan een uitzondering. ik heb al 3 weken op de middelbareschool stage gelopen in groep 1 en 2 en die waren zo blij met me zeiden dat ik al meer deed dan iemand met de opleiding spw
het frustreerdt me nog steeds ik snap je helemaal
it,s nice to be important, but it,s important to be nice
danitsja
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 Apr 2006 19:12
Woonplaats: leiden

Re: Door rekenen opleiding niet in!!!

Berichtdoor Juf Joyce » 06 Mrt 2011 17:58

Hoi allemaal,

Jullie verhaal vind ik erg herkenbaar.
Ik ben nu 26 jaar, maar tijdens mijn opleiding Onderwijsassistente (aantal jaar geleden) liep ik daar ook erg tegen aan.
Veel onbegrip vanuit leerkrachten, scholen en begeleiding van school, die niet goed begrepen waar ik soms moeite mee had. Ik wilde graag kleuterjuf worden, maar dan moet je naar de PABO.
Voor de Pabo moet je alle vakken leren geven dus ook rekenen. Ik kreeg opmerkingen als: Je moet als leerkrach toch kunnen rekenen dus als je dat niet kan, dan moet je maar niet naar de Pabo gaan.
De frustraties die ik bij de anderen terug lees is erg herkenbaar. Het is moeilijk om je dromen soms na te gaan als je toch een bepaalde beperking hebt die anderen weer niet goed begrijpen.

Ik hoop voor anderen dat met doorzetten je heel ver kunt komen, maar dat accepteren van je onvermogen en het aanpassen aan het aanleren hoe je wel dingen kunt leren dat dit soms zinvoller is dan strijden tegen je
Dyscalculie problemen.....
Ik hoop ook dat Dyscalculie meer bekendheid gaat krijgen, want dat zou voor veel mensen heel veel minder onbegrip en frustratie zorgen.

Juf Joyce
Juf Joyce
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Mrt 2006 21:43
Woonplaats: Utrecht

Re: Door rekenen opleiding niet in!!!

Berichtdoor IlseD » 30 Mrt 2011 13:13

Vier jaar gelden ben ik een opleiding aangegaan waarin economische en statistische vakken in voor komen. Ik heb twee vormen van dyscalculie en ervaar vrijwel geen hulp vanuit de opleiding (hebben ze geen tijd voor). Ik iriteer me eraan dat mensen met dyslexie WEL veel hulp krijgen, onmdat daarover gewoonweg meer bekend is. Toch met een een eigenwijze, ondernemende meid met veel doorzettingsvermogen. Ik heb helemaal zelf tweemaal een 8.0 voor financieel management behaald. Mijn rekenniveau is vergelijkbaar met iemand uit groep 3, een zesjarige dus. Nu loop ik met een tentamen statistiek wel steeds vast, omdat dit vak minder "beeldend" is. Ik heb begeleiding gevraagd en geef heel duidelijk aan hoe ik het beste leer en wat ik dan precies wil leren. Ik weet zeker dat ik van de 5.4 (een tiende puntje onvoldoende gewoon!) een hoog cijfer kan maken op deze manier. Ik snap altijd het grote geheel, maar mijn innerlijke rekenmachine is stuk, zeg ik altijd maar. Gelukkig mag ik bij mijn tentamens, net zoals iedereen, gewoon een rekenmachine gebruiken. Ik snap dat dat bij bijvoorbeeld de PABO juist weer heel anders ligt. Toch wordt er wel verwacht dat een juf de kindjes de rekensommetjes kan uitleggen. Misschien kan je het wel nog beter uitleggen, juist omdat je een andere manier/methode van leren hebt. Als je de sommen maar kan uitleggen, daar gaat het in essentie om toch?

Ben benieuwd wat je ervan vind.
IlseD
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Mrt 2011 11:47


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron