ook even voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

ook even voorstellen

Berichtdoor niqi » 01 Okt 2007 15:18

Hallo ik ben Monique ben 38 jaar en zolang als ik me kan herinneren ben ik slecht in rekenen.
Dit resulteerde in het blijven zitten in de 2de klas lagere school voor mijn tafeltjes. Dat hielp allemaal niks want de tafeltjes kreeg ik maar niet in mijn hoofd gestampt. De rest van de basisschool hield ik me altijd goed verscholen als er een rekenkundig probleem moest worden opgelost. Als ik huiswerk had begreep ik er niks van en dan moest mijn vader me helpen wat ik niet graag had omdat hij altijd zo kwaad op me werd dat het altijd uitmonde tot een ruzie en ik in tranen. Met hakken over de sloot ging ik telkens wel over. Er werd quasi schersend gezegd oh je bent cijferblind.
Wiskunde in het vervolgonderwijs was ook een ramp. Het ene moment (als het net was uitgelegd en we moesten het dan doen) snapte ik het en de keer erna was ik blanco. Maar ook hier hakken over de sloot. Op mijn middelbaaronderwijs had ik gelukkig niks meer met rekenen te doen. Dus daar voelde ik me kip lekker.
Door heel wat omzwervingen kwam ik uiteindelijk in de ICT terecht. ICT = cijfers. Maar ik heb het altijd goed kunnen bijhouden door een rekenmachine te gebruiken en waar ik het nodig had vroeg ik gewoon hulp aan behulpzame collega's.
Totdat.. er een reorganisatie kwam en iedereen assement moest doen. En ja hoor veel rekenen in de test en op tijd ook nog. Ik had net 5 sommen van de 40 af en toen was de tijd al weer om. We kregen natuurlijk een mooi assement rapport waarin ze schreven Taalkundige redenering HBO niveau en rekenkundig redeneren haalt ze de lagere school nog niet. Resultaat ik was niet geschikt om mijn functie, die ik al 8 jaar doe en ook altijd goede beoordelingen voor had, te doen.
Ik ben hier natuurlijk tegen in beroep gegaan en verteld wat ze me vroeger altijd zeiden nl Ik ben cijferblind. Mijn werk heeft toen een nieuw assement gevraagd op MBO nivo. Ik had hun al gezegd dat dat niet zoveel zou uitmaken want ook daar zou mijn rekenen beneden nivo zijn. Dus ook voor MBO-nivo op rekenkundig redeneren gezakt. Nu ik weer protesteren en gelukkig wilde mijn werk dan ook wel eens het fijne er van weten en hebben me naar de huisarts voor een verwijzing gestuurd.

En ja hoor uitslag: Dyscalculie.
Voor mij viel de puzzel eindelijk op zijn plaats.
Mijn dyscalculie draait voornamelijk om:
cijfers omdraaien, bij sommen met meer dan 4 getallen en of leestekens raak ik de weg kwijt, hoofdrekenen kan ik niet, tafeltjes heb ik niet geautomatiseerd en heb geen ruimtelijke inzicht wat nogal eens ruzie met mijn partner opleverd als we aan het rijden zijn waar we de weg niet kennen.Dit heb ik opgelost door hem een gps te kopen zodat hij niet meer op mij kan schelden Auto rijden doe ik zelf niet..
Hoe het nu verder met mijn werk gaat valt nog af te wachten. Het negatieve assement blijft staan.
Het ziekenhuis is ook nog aan het onderzoeken of ADHD of ADD nog aanwezig is.
Daarna zal mijn werksituatie pas weer bekeken worden. Dus blijf ik lekker in de onzekerheid of ik mijn werk dat ik heel graag doe nog wel mag blijven doen.
niqi
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Okt 2007 14:28
Woonplaats: geleen

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron