dyscalculie en traagheid

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Is algemene traagheid te wijten aan dyscalculie

Ja, het is normaal dat dyscalculie patienten op alle fronten half zo snel zijn
2
50%
Nee, de traagheid is er wel, maar niet bij bijv. handwerk
0
Geen stemmen
Nee, op alle fronten half zo snel is niet normaal
2
50%
 
Aantal stemmen : 4

dyscalculie en traagheid

Berichtdoor ultipost » 01 Sep 2007 11:02

Mijn nu 19 jarige dochter heeft dyscalculie (enige jaren geleden gediagnotiseerd). Daarnaast heeft ze altijd al last gehad van traagheid op alle vlakken en is ze snel moe. Dit werd aanvankelijk aan astma geweten. Ze heeft de basisschool grotendeels doorgebracht op een school voor langdurig zieken.

7 jaar geleden is ons gezin naar de tropen verhuisd. Door de schone lucht werd astma minder en leek het met de moeheid ook te verbeteren. Dyscalculie en traagheid bleven. 3 jaar geleden is mijn vrouw na een orkaan met de kinderen naar Belgie vertrokken. Ze heeft daar met veel steun van een leerplaats haar opleiding tot banketbakker afgerond.

Met de dyscalculie zelf valt nog wel mee te leven. De traagheid -in combinatie met de moeheid- is echter funest; ze vindt/houdt geen baan.
Uiteindelijk heeft ze een baantje gevonden als invalserveerster, maar nadat collega's klaagden dat ze harder moeten werken als zij in de shift zit, wordt ze minimaal ingezet. Ze werkt ongeveer 2 x zo langzaam als anderen. Als ze probeert het tempo bij te houden wordt ze snel moe.

Deze situatie maakt haar bijna hopeloos. Ze wprdt niet goed opgevangen en dokters schrijven maar anti-depressiva voor in plaats van de kern aan te pakken. Ik probeer op (grote) afstand te helpen, wat natuurlijk niet meezit.

Hoewel traagheid wel als neveneffekt van dyscalculie wordt genoemd, vraag ik me af of deze mate van traagheid wel typisch is voor dyscalculie.

Ik hoor hier graag jullie ervaringen en meningen over.

Indien zou blijken dat deze traagheid wel bij dyscalculie past, zou ik graag willen weten of er iets tegen te doen is
ultipost
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 Aug 2007 21:56
Woonplaats: Grenada

Berichtdoor Sébastien » 01 Sep 2007 12:45

Mensen met alleen dyscalculie zijn over het algemeen wat trager op rekengebied en zaken die daarmee verband houden. Van traagheid op andere gebieden is meestal geen sprake, tenzij de rekenstoornis gepaard gaat met een andere stoornis.
Mensen met (leer)stoornissen hebben vaak (±50%) nog een andere stoornis die op zichzelf staat.
In het geval van uw dochter zou ik denken aan ADD (Attention Deficit Disorder), het broertje van ADHD zeg maar, maar dan zonder hyperactiviteit.
Wellicht dat u symptomen van ADD kan linken aan uw dochter...?
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor ultipost » 01 Sep 2007 18:22

Bedankt voor de snelle reactie! Het is een eerste bevestiging van mijn vermoeden dat de relatie algemene traagheid niet aan dyscalculie ligt.

Ik kan haar niet terugvinden in de symptomen die bij ADD worden genoemd. Ze is niet impulsief in handelen, kan zich wel concentreren. Aan de andere kant kan ze wel hyper zijn van tijd tot tijd

Op zeer jonge leeftijd was ze al CARA patient en later ook allergisch (stof, huisstofmijt, huisdieren). Na een tijdje in de tropen werden deze symptomen minder of verdwenen geheel. Nu, bij het leven in Belgie (vlak bij een electriciteitscentrale en smog), is allergie weer een probleem.

Naar mijn inschatting is de moeheid minder erg in de tropen. De traagheid lijkt weinig veranderd te zijn.

Ik zoek momenteel in de richting van Chronische moeheid (CMS) maar heb nog niet een relatie met de traagheid kunnen vinden.

Het lijkt inmiddels iets minder passend in dit forum, maar ik zou toch graag wat opinies krijgen.
ultipost
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 Aug 2007 21:56
Woonplaats: Grenada

Berichtdoor Sébastien » 09 Sep 2007 16:09

Op zeer jonge leeftijd was ze al CARA patient en later ook allergisch (stof, huisstofmijt, huisdieren). Na een tijdje in de tropen werden deze symptomen minder of verdwenen geheel. Nu, bij het leven in Belgie (vlak bij een electriciteitscentrale en smog), is allergie weer een probleem.

De oorzaak vinden van CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom) is meestal geen gemakkelijke. Vaak wordt het door artsen afgedaan als iets tussen de oren, terwijl er naar mijn mening wel degelijk omgevingsprocessen aan CVS ten grondslag liggen.
Ik ben geen arts, maar zaken als voeding, elektrostress (hoogfrequente straling: draadloze apparatuur, laagfrequente straling: computers, tv, wekker in stopcontact, e.d), maar ook MCS (Multiple Chemical Sensivity) kunnen het lichaam behoorlijk van slag maken.
MCS is in dit verband (d.i. Astma/CARA) misschien voordehandliggend. De luchtkwaliteit in het westen is inderdaad niet te vergelijken met de tropen: fijnstof, allerhande apparatuur, lage concentratie luchtionen e.d.

Traagheid van het denken en traagheid van het nemen van initiatieven is lijkt mij het gevolg. Traagheid op zichzelf is meer een persoonskenmerk volgens mij.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron