...En het ging waardeloos . Het was ook nog eens ontzettend belangrijk, het was namelijk een deel van mijn aanmeldingsonderzoek voor mijn nieuwe opleiding... Ik ga in september Fotografie studeren aan het Technisch College in Ede. Ik kreeg te horen dat ik dat aanmeldingsonderzoek had, maar er werd niet verteld wat het precies inhield. Rekenen dus, onder andere. En je mocht geen rekenmachine gebruiken, alleen pen en papier, en het ging op tijd, op een gegeven moment was je tijd gewoon op als je niet snel genoeg was.
Nou kan ik dus sowieso al niet hoofdrekenen, maar als je dan ook nog weet dat het snel moet omdat het op tijd gaat, lukt het al helemaal niet. Het ging dan ook rampzalig. Je kreeg eerst wat oefenopgaven, dan kreeg je achteraf nog te horen of je het goed had, en zo niet, hoe het dan moest. Ik zag er echt geen logica in. Het waren van die sommen met een klein verhaaltje, dus je moest eerst de getallen die van belang waren uit dat verhaaltje zien te halen, en dan nog uitrekenen. Het was multiple choice, er waren steeds 6 antwoorden. Maar mijn eigen antwoord stond daar zelden tussen, dus ik heb een hoop maar gegokt.
Ik baal er echt enorm van, straks mag ik niet op die opleiding gaan studeren, alleen omdat ik niet kan rekenen (hoewel ik niet waar je rekenen voor nodig hebt bij Fotografie). Een dyscalculieverklaring heb ik niet, want ik kan geen test betalen, en ben nu al 1,5 jaar op zoek naar een goedkope testmogelijkheid, dat heb ik maar zo'n beetje opgegeven. Ik kan dus niet bij het plaatsingsgesprek zeggen dat ik dyscalculie heb. Dat heb ik zeer waarschijnlijk wel, maar ik heb geen verklaring. Dus ik kan alleen maar hopen dat ze me toch wel toelaten, op basis van mijn motivatie en eindexamencijferlijst. Daar staat door puur geluk toch nog een 6 op voor wiskunde...