Hallo, ik ben een praktijkopleider binnen een kinderdagverblijf. Een stagiaire van mij die de opleiding tot Pedagogisch Medewerker doet en dus een groep kinderen van 0-4 jaar opvoedt, heeft dyscalculie. De kenmerken waar zij last van heeft in haar werk zijn: dromerigheid, (zij omschrijft het zelf alsvolgt; als het druk om mij heen is en er veel tegelijkertijd gebeurd en moet gebeuren lijkt het alsof er een luikje dicht gaat. Ik schiet dan weer "wakker"en zie dat ik helemaal onbewust een fruithapje heb gegeven.) traagheid, niet vooruit kunnen plannen en kijken.
In het werk op een kinderdagverblijf levert het gevaarlijke situaties op als je niet alert bent en moet je juist planmatig aan de slag om alles om je heen goed te organiseren. Voor haar gevoel is het erg druk in haar hoofd en dat krijgt ze rustig door bijvoorbeeld vaak naar het toilet te gaan om zich terug te trekken.
Heeft iemand een tip voor mij hoe ik samen met haar het beste vorm kan geven aan haar leerproces? Die dromerigheid, traagheid en het gebrek aan planningsvermogen spelen haar namelijk parten in het werk en staan een verdere ontwikkeling in dit beroep in de weg.
Alvast bedankt, Marieke