Stagiaire met dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Stagiaire met dyscalculie

Berichtdoor Marieke » 15 Mei 2007 8:53

Hallo, ik ben een praktijkopleider binnen een kinderdagverblijf. Een stagiaire van mij die de opleiding tot Pedagogisch Medewerker doet en dus een groep kinderen van 0-4 jaar opvoedt, heeft dyscalculie. De kenmerken waar zij last van heeft in haar werk zijn: dromerigheid, (zij omschrijft het zelf alsvolgt; als het druk om mij heen is en er veel tegelijkertijd gebeurd en moet gebeuren lijkt het alsof er een luikje dicht gaat. Ik schiet dan weer "wakker"en zie dat ik helemaal onbewust een fruithapje heb gegeven.) traagheid, niet vooruit kunnen plannen en kijken.
In het werk op een kinderdagverblijf levert het gevaarlijke situaties op als je niet alert bent en moet je juist planmatig aan de slag om alles om je heen goed te organiseren. Voor haar gevoel is het erg druk in haar hoofd en dat krijgt ze rustig door bijvoorbeeld vaak naar het toilet te gaan om zich terug te trekken.
Heeft iemand een tip voor mij hoe ik samen met haar het beste vorm kan geven aan haar leerproces? Die dromerigheid, traagheid en het gebrek aan planningsvermogen spelen haar namelijk parten in het werk en staan een verdere ontwikkeling in dit beroep in de weg.

Alvast bedankt, Marieke
Marieke
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Mei 2007 17:02

Berichtdoor Lentebloesempje » 17 Mei 2007 23:20

Hey,
dat van die dromerigheid vind ik erg herkenbaar maar normaal gezien kan je dit wel onder controle houden door dingen in je omgeving te benoemen of door te praten (in dit geval tegen een van de kindjes). Voor dat niet kunnen plannen heb ik geen 'oplossing' ik begrijp wel dat het heel vermoeiend moet zijn voor haar om in zo'n situatie te zitten. Voor jou is het natuurlijk ook niet echt makkelijk!
succes nog
x x x Lentebloesempje
Ik ben 17 en ben vooral bezig met poëzie en muziek.
Lentebloesempje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Jan 2007 22:34
Woonplaats: Gent

Berichtdoor Ronny » 01 Jun 2007 9:31

Die dromerigheid komt mij ook heel erg bekend voor, ik noem het bij mij meer een concentratie stoornis.
Ik kan het ook helemaal niet helpen en er niets aan doen.
Het lijkt wel alsof mijn gedachten met 3-4 dingen tegelijk bezig zijn en het is zeer verwarrend.
Het gebeurt gewoon en kan er niets aan doen.
Het is pas nadien dat ik merk dat ik gewoon heb verder gewerkt maar niet echt weet wat ik gedaan heb (bij controle nadien merk ik dikwijls dat ik niet besef dat ik dat echt wel gedaan heb en gelukkig maak ik uitzonderlijk weinig fouten).
Ik vind mezelf een heel goede automatische piloot hebben die me zo op de been houd. Het is zelfs zo erg dat ik stop voor verkeerslichten, ik rij niet meer met de auto, maar ook met de fiets en als ik tevoet ga stop ik wel eens voor groen. Het is pas als de lichten verspringen (en dan dikwijls van groen naar oranje) dat ik merk dat ik sta te wachten. Ik heb der wel al veel reactie op gekregen maar ik kan er niets aan doen.
Ik heb daardoor nog nooit ongelukken gehad.
Wat ik ook dikwijls heb is dat bij een gesprek ik plots kan blijven hangen bij iets wat de ander zegt (een woord, een zin) waardoor ik niet meer hoor wat de ander verder aan het zeggen is. Dat maakt het me nu wel moeilijk om te volgen in het volwassenenonderwijs dat ik nu volg. Want dikwijls heb ik maar de eerste zin die gezegd wordt en de rest van het verhaal is voor de anderen.
niets hebben
is erger dan
iets hebben
Ronny
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 Jul 2006 14:19
Woonplaats: Gent - België


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron