Hoi allemaal,
Ik zie dat veel mensen een 'voorstelbericht' hebben geschreven. Misschien is het handig om 1 'voorsteltopic' te maken, waarin iedereen die nieuw is zich voor kan stellen. Of bestaat die al? (dan heb ik hem niet gevonden, sorry).
Laat ik dan maar beginnen. Ik was heel blij toen ik deze site gevonden had. Ik heb nooit een test gedaan voor discalculie, bij mij in de klas was bijna iedereen 'slecht in wiskunde'. Dus we kregen met z'n allen bijles.
Maar wat bij mij anders is is dit:
-ik ben wel heel goed in talen en creatieve dingen(positief beginnen...)
-ik kan niet fatsoenlijk klokkijken. In de tweede zei ik dat ik om vijfentwinting over zeven van huis ging. Sindsdien bedenk ik afleidingsmanouvres zodat ik even bedenktijd heb.
-links en rechts levert zoveel problemen op dat mijn moeder al dertig meter voor een kruising links, links! begint te roepen. Ze wil niet wijzen, 'want dan leer je het nooit' Nou, goed, ik ben nu 21 en ik raak nog steeds zo in verwarring dat ik vaak gewoon afstap.
-ik ken de tafels niet. op de basisschool moest ik extra oefeningen doen, maar het heeft niet geholpen.
-hoofdrekenen is echt een ramp. Als ik drie dingen optel bijvoorbeeld 21+34+17 dan doe ik 21+34 = 55 vervolgens moet ik nog een keer vragen 'wat is dat derde getal ook alweer?' Op hetzelfde moment dat ik '17' hoor, ben ik die 55 alweer vergeten, en moet ik weer opnieuw beginnen.
-als ik kleine getallen optel, zoals de score van een spelletje, dan zet ik in gedachte puntjes, zoals op een dobbelsteen. 13+2+3 = 13, 14-15, 16-17-18.
-wat ik zelf nog niet in de gaten had, maar misschien ook bij dit rijtje hoort, ik las het op dit forum: Ik ben heel slecht in teamsporten, want ik begrijp de regels niet. Bij volleybal of basketbal is er eigenlijk geen probleem (qua inzicht, maar de bal gaat altijd de verkeerde kant op), maar bijvoorbeeld softbal vind ik nog steeds volkomen onbegrijpelijk, wat je nou wanneer moet doen. Maar dit zou d'r ook best niks mee te maken kunnen hebben, want ik had sowieso een hekel aan teamsporten.
-en nu komt het rare: Op de basisschool zeiden ze altijd: concentreer je eens, als je nou net zo hard werkte als Marieke, dan kun jij het ook. Want ik was wel langzaam met rekenen, maar verder was er niet echt een probleem, omdat ik overal trucs op had bedacht: Ik had bijvoorbeeld een boekje gemaakt met de tafels erin en omrekentabellen voor afstanden.
Maar zolang ik een rekenmachine heb, gaat wiskunde verbazingwekkend goed. Ik had zelfs een 8 voor mijn eindexamen wiskunde A1 (da's wel de makkelijkste, maar toch...) VWO. Daarvoor heb ik heel hard gewerkt en goed gekeken naar voorgaande examens: en wat blijkt: ze vragen elk jaar ongeveer hetzelfde. (TIP!!!) Maar in het boek doen ze heel moeilijk over andere wazige dingen die niet gevraagd worden. Ook is het zo dat hoe uitgebreider het verhaaltje is, hoe meer ik ervan snap.
De harde feiten ontkennen dus dat er iets met mij aan de hand is. Kun je discalculie omzijlen door het gebruik van een rekenmachine (vooral dat), dingen heel uitgebreid op papier zetten en logisch nadenken?
Ik vraag mij ook af of er een verschil is tussen formules vergeten (is dat dan 'slecht in wiskunde'?) en vergeten hoe breuken werken. Als iemand mij het rekenen met breuken uitlegt, heb ik wel zoiets van 'o, ja' maar het komt op mij over als een formule, en niet als iets logisch.
groetjes, Yoshiko