ook dan maar ff voorstellen !

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

ook dan maar ff voorstellen !

Berichtdoor marco » 21 Aug 2004 23:49

Hoi allemaal...

tja..wat zou ik zeggen...ik ben helemaal ondersteboven van de website en de informatie die daar staat..
Problemen met rekenen, problemen met klok-kijken..whaaa...herkenning!

Wie ben ik?

Ik ben Marco, 36 jaar, getrouwd en ik woon in Brabant. Niet zo interessant allemaal voor deze site, maar wat wel leuk is, is dat ik gewoon wel een kei goede baan heb.. (geeft hoop voor de andere)

Even terug in de tijd...lagere school..ik kan niet hoofdrekenen...en daarbij bedoel ik optellen, aftrekken en delen met getallen onder cde 10 :?
Samen met mijn vader 10 briefjes gemaakt. Op ieder briefje staat een getal; 1, 2 enz..
Deze worden als een kaartenspel geschud...en goed...oefenen en oefenen..

blaadje 2 en blaadje 7....en mijn vader roept..optellen!
Ik denk na..en denk pieeep wat is nu 2 en 7 samen..?
Wat doe ik..ik denk aan 7..zie twee stippen en tel snel...7, 8, 9..!
Ik roep 9...goed zegt mijn vader.

Nu jaren later..na vele studies, HBO opleidingen..doe ik het nog steeds op deze manier....gewoon zeer snel via een omweg rekenen..

en dan de tafeltjes...pfffff

een korte uitleg.... :?

tafel van 2 is eigenlijk al een probleem. Want wat is in hemelsnaam 7 keer 2..? geen idee..mijn ezelsbruggetje; doe 2 keer 7..dat is 14...dus het antwoord is 14 :lol:

ach..laat ik maar stoppen...alle tafeltjes zijn en probleem..nog steeds..maar in het dagelijkse leven (ben quality manager van beroep)..gewoon veel..nee heel veel ezels-bruggetjes verzinnen..en dan kom je er wel.

Klok kijken? ..beste is een digitale voor mij..maar die ind ik niet mooi. Dus ik heb gewoon en horloge met een normale plaat. Gaat vaak goed en soms niet....ben ik me soms aan het kapot haasten..zegt me vrouw..je hebt nog en uur hoor..hahaha...foutje :D

Dyscalculie..tja...ik weet zeker dat ik dit ook heb. Hoef ik niet voor getest te worden...

Waarom ik op dit forum nu kom...ervaringen uitwisselen..bijvoorbeeld; gebruiken jullie ook ezels-bruggetjes..?

Maar ZEKER ook om iedereen hoop te geven! Als ik lees dat mensen problemen hebben op school of met hun werk..blijven knokken!
Het is mogelijk om gewoon een goede baan te krijgen ondanks dyscalulie. Ik weet gewoon van mijzelf dat ik op mijn werk op mijn hoede moet zijn als het gaat om financiele cijfers...ach..gewoon even de aandacht afleiden..snel je ezelsbrugetje toepassen en klaar..


sorry voor het lange verhaal...maar het is heerlijk om dit te gaan delen met mede "reken-wonders" :lol:

groeten,

marco
marco
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Aug 2004 23:33

Super herkenbaar

Berichtdoor Judith » 23 Aug 2004 15:10

Ik typte op google dyscalculie in en kreeg verschillende site's te zien oa deze. Super herkenbaar.

Heb inmiddels ook een goede baan naar veel knokken in mijn leven. Als ik vroeger iets moest uit rekenen kwam gelijk mijn hulpje naar voren. Zo noemde ik mijn rekenmachine, gaf ook altijd eerlijk toe dat ik niet kon rekenen en dat men maar geduld moest hebben. Men hoefde de sommen niet aan mij uit te leggen want dan gooide ik de "kont tegen de krib".

Vroeger is mijn meerdermalen uitgelegd dmv hulpmiddelen zoals de abcus, rekenblokjes en fruit noem maar op alles heb ik voor mijn neus gehad. En het kweekte bij mij geen rekenen maar een grote ergenis tegen over rekenen.

Nu in mijn werk als Groepsleidster op een kindercentrum heb ik nog steeds weleens te maken met de finaciele kant maar dat gedeelte laat ik over aan mijn collega's.

Verder in mijn dagelijkse leven, met bijvoorbeeld fruit/groente/vlees afwegen schat ik ongeveer wat ik nodig heb. Kan dan weleens voorkomen dat ik veel te veel heb. Dat is op zich niet zo erg maar te weinig is niet altijd handig.

Leuk om de verschillende verhalen te lezen
Groetjes Judith
Judith
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Aug 2004 15:02

Schoot nog iets binnen.

Berichtdoor Judith » 23 Aug 2004 15:12

Met klok kijken had mijn moeder een handig hulp middeltje bedacht: een papiertje gemaakt met verschillende kloktijden er op. Een klok getekend met bijvoorbeeld 12.00 er op of 12.30 en daarnaast had ze het woord opgeschreven. Zo ging ik dan naar school met het briefje op zak.
Groetjes Judith
Judith
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Aug 2004 15:02

Berichtdoor Renée » 23 Aug 2004 18:48

Beste Marco en Judith,

Leuk jullie op het forum te zien en jullie verhalen te lezen, Welkom!

Goed idee Marco, om te vertellen over de ezelsbruggetjes. Ik zal er een apart onderwerp van maken.

Fijn dat jullie ook laconiek met het probleem omgaan, ervoor knokken en door dit doorzettingsvermogen een goede baan hebben gekregen. Super belangrijk voor alle dyscalculanten...nieuw woord? :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron