Hier weer een nieuweling!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Hier weer een nieuweling!

Berichtdoor Iris Leschot » 26 Apr 2007 19:45

Hallo allemaal,

Ik ben Iris en ben 20 jaar oud. Ik ben blij dat ik deze site gevonden heb, eindelijk ergens waar ik mijn verhaal kan delen met mensen die begrijpen wat ik bedoel.

Ik weet niet of ik discalculie heb, wel weet ik dat ik al sinds de basisschool de grootste moeite heb met rekenen en cijfers.
Op de basisschool begon het met de cito toetsen die je elk jaar in elke groep kreeg. Ik moest het rekengedeelte van deze toets bijna elk jaar weer over doen, omdat ik ondermaats scoorde.
Op de middelbare school heb ik ook veel problemen gehad, ik snapte het gewoon niet en zeker bij toetsen die ik kreeg was ik alles letterlijk helemaal kwijt. Ik snapte het soms wel, maar dit bleef niet lang hangen. Ik was alles zo snel weer kwijt en kon weer helemaal overnieuw beginnen. Ik ben toen bij een schoolpsycholoog terecht gekomen met de reden dat ik faalangst heb. Dit kan waarschijnlijk wel kloppen, maar ik denk dat het meer is. Deze schoolpsycholoog heeft mij niet goed kunnen helpen. Mijn cijfers waren bijna altijd onvoldoende, en als het niet aan mijn aardige leraar lag was ik blijven zitten op wiskunde. Gelukkig zag mijn leraar hoe hard ik mij inzette en hij heeft mij gematst.

Nu studeer ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening, ik had voor mezelf bedacht dat ik wilde doorstuderen aan de Universiteit wanneer ik klaar zou zijn met de SPH. Ik ging naar een bijeenkomst en het enige waar ze het over hadden van statistiek. Ik kreeg het helemaal benauwd en ik kon echt wel janken. Ik heb dus voor mezelf besloten dat ik niet weer een project hierom met mezelf aan wil gaan.

Altijd wanneer ik een wiskundeboek of iets dergelijks open sla krijg ik het benauwd, ik wordt bang voor de cijfers en wiskundige tekentjes die er in staan en ik begin echt te huilen. Wanneer ik tegen mensen zeg dat ik bang ben voor de cijfers kijken ze me raar aan of zeggen ze, ja ik ben ook zo slecht in wiskunde. Maar niemand begrijpt wat je echt bedoeld.
Nogmaals ik weet niet of ik discalculie heb, maar ik vind het wel erg fijn om mijn verhaal en belevenissen te delen met mensen die ook echt problemen hebben hiermee en snappen wat ik bedoel.
Iris Leschot
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Apr 2007 18:04
Woonplaats: Almere

Berichtdoor shaftienator » 08 Mei 2007 12:39

Welkom :D

Ik hoop dat je hier wat kunt vinden waarmee je weer wat beter in je vel gaat zitten wat betreft de cijfertjes wereld.

mvg,
Richard de Hoo
Communication & Multimedia Design
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Email: hoo200@tech.nhl.nl
shaftienator
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 13 Feb 2007 9:25
Woonplaats: Harlingen

Berichtdoor Dysmoeke » 01 Sep 2007 23:47

Dag allemaal,

Ik maak van mijn allereerste bericht meteen maar een combinatiebericht.
Ook ik weet niet helemaal zeker of ik dyscalculie heb ( maar ik wel een donkerbruin vermoeden ). Mijn verhaal begint op de lagere school, waar hoofdrekenen me altijd in de problemen bracht. Ik kon namelijk èn niet snel rekenen, maar ook niet uit mijn hoofd rekenen omdat ik niet alle delen waar ik mee bezig was, kon onthouden, ze verdwenen als het ware gewoon helemaal uit mijn blikveld. En als iedereen allang met zijn vinger in de lucht zat te smeken om antwoord te mogen geven, zat ik nog hevig te zwoegen en kon maar niet begrijpen hoe iedereen al klaar kon zijn. En als de leerkracht mij naar mijn antwoord vroeg, werd mijn hoofd totaal blanco en kon ik wel door de grond zakken van ellende. Rekenen op papier was geen enkel probleem, maar van die sommen waarin de ene persoon op een bepaalde tijd vanuit punt A vertrekt en de andere op een bepaalde tijd vanuit B, heb ik nog nooit kunnen uitrekenen hoe laat ze elkaar op punt C zouden ontmoeten. Het vervolgonderwijs vergrootte de ellende, omdat daar bleek dat scheikunde voor mij volkomen abracadabra was zodat ik huilend de klas uitliep , denkend dat ik de enige idioot was die het niet kon begrijpen, evenals algebra. Bijlessen in boekhouden en handelsrekenen waren niet echt aan mij besteed.

Later bleek dat ik muzikaal was, ja, mijn gehoor en geheugen dus. En ontdekte ik dat ik op gehoor blokfluit kon spelen. Ik werd dus op orgelles gedaan en wat had ik toch een moeite met de noten, maar nog veel meer met het tellen ervan, de maten zeiden mij namelijk helemaal niets. Ik begon mij af te vragen wat er met mijn hersens aan de hand was. Toen ik ooit voor moest spelen in de kapel, ben ik in paniek geraakt en huilend weggelopen. Een blanco hoofd.....

Maar datzelfde hoofd doet het uitstekend op mijn black american gospelkoor, want we zingen niet van noten en alles uit het hoofd en ik hoef nooit te oefenen, want mijn muzikale geheugen doet het piekfijn.

Mijn orgellerares gaf het op met mij omdat ze dacht dat ik niet genoeg mijn best deed. Tja... Twee jaar geleden ben ik gitaarles gaan nemen en ik heb meer dan een jaar iedere week gehuild op les, maar de leraar gevraagd er niet op te letten. De problemen met het begrijpen van het tellen van de maat leven moeilik en het noten lezen vrat tijd en ik kan niet alles tegelijk behappen wat je allemaal moet doen tijdens het spelen, waardoor bijvoorbeeld het steeds wisselen van vingers totaal uit mijn blikveld verdwijnt en de juiste houding van de duim ook.
Toen ik ooit een overbuurman ( pianoleraar ) om hulp vroeg bij het tellen en ik hem niet bij kon houden of natikken, vertelde hij mij dat er ook notenblindheid bestaat. Ik ben toen aan het zoeken geslagen op het internet en kwam uiteindelijk hier terecht.

Nog zoiets...mijn jongste zoon vroeg mij jaren lang om van hem te leren schaken. Ik heb jaren geweigerd, gedachtig de ellende met algebra, meetkunde enz enz.
Na jaren geduldig aanhouden van zijn kant gaf ik tenslotte toe. Hij had werkelijk een onuitputtelijk geduld met me, maar na anderhalf jaar vrat alleen al het trachten te onthouden van wat ik absoluut niet moest verplaatsen nog steeds al mijn energie op, laat staan het proberen te schaken. Enfin, ik beschouwde mijzelf dus gewoon maar als een schaakkleuter en dat ben ik gebleven. Toen ik over dyscalculie las, was mijn besluit onmiddelijk duidelijk. Stoppen met schaken.......een opluchting.

Autorijden gaat bij dus ook niet met wegnummers maar met; neem de grote weg richting Den Bosch en een route in de stad uitleggen gaat met behulp van visuele zaken, zoals, je komt langs de watertoren en daarna langs het park.

En nu barst ik dus van de vragen....zoals, is dit dyscalculie en zo ja, hoe en wat ?
Kent iemand van jullie dit soort zaken die ik hier beschrijf , ook ?
Eén ding is wèl een grote opluchting, eindelijk begrijp ik mijn gesnotter en mijn onmacht het niet te kunen begrijpen.
Kort geleden zei iemand uit mijn verleden zich nog goed te herinneren dat ik geen noten wilde leren lezen, waarop ik haar nu kon vertellen dat dat toen geen onwil was, maar héél iets anders.

Wees intussen allemaal heel hartelijk gegroet door Dysmoeke
Dysmoeke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Aug 2007 23:29

Berichtdoor Sébastien » 02 Sep 2007 12:48

En nu barst ik dus van de vragen....zoals, is dit dyscalculie en zo ja, hoe en wat?

Ja (past bij dyscalculie):
- Mijn verhaal begint op de lagere school, waar hoofdrekenen me altijd in de problemen bracht
- die sommen waarin de ene persoon op een bepaalde tijd vanuit punt A vertrekt en de andere op een bepaalde tijd vanuit B, heb ik nog nooit kunnen uitrekenen hoe laat ze elkaar op punt C zouden ontmoeten
- moeite met de noten, bv. een zestiende noot (dat stukje forum heb je al gevonden zag ik)
- autorijden (vaak problemen met links-rechts)

Minder (omdat onderstaande vooral met logica te maken heeft):
- scheikunde
- algebra
Maar wellicht dat dat niet lukte omdat je hiervoor al erg ontmoedigd bent geraakt.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Dysmoeke » 05 Sep 2007 14:29

- autorijden (vaak problemen met links-rechts) Minder (omdat onderstaande vooral met logica te maken heeft):

Autorijden en het onderscheid tussen links en rechts levert juist geen enkel probleem op, ook de verkeersborden en regels niet.....maar ik rijd routes dan ook nooit op wegnummers


- scheikunde

-kwam pas ná de lagere school en vanaf dag 1 werd ik er wanhopig van.
Voor de klas een potige lerares die ons kortaf informeerde dat ze bereid was om net zo lang uit te blijven leggen, maar ons zéér duidelijk maakte dat er wat zwaaien zou als ze bij repetities vast moest stellen dat we haar niet om uitleg gevraagd hadden. Van wat zij op het bord schreef begreep ik geen letter, óók niet na 3 x vragen.
Resuktaat, huilend de klas uit met een totaal blanco hoofd, lege hersens noem ik het.

Algebra, idem dito / dat er een andere leraar voor de klas stond maakte geen enkel verschil.

Voor mij hebben dit soort dingen juist niets met logica te maken, ze bezorgen mij zaagselhersens.

Maar wellicht dat dat niet lukte omdat je hiervoor al erg ontmoedigd bent geraakt.

Daar heb ik geen idee over , want ik wist toen nog niet wat er mis was. Een kennis van mij veronderstelt dat ik in beelden denk, maar dat is juist niet zo. Het enige moment waarop ik in beelden denk, is wanneer iemand probeert mij een route ergens naa toe uit te leggen, waarbij het begrijpen ophoudt als ik er nog nooit eerder was.
Kort geleden legde iemand mij een route in de eigen woonplaats uit en gebruikte hier straatnamen bij. Hetgeen mij geen stap verder hielp.
Maar zodra je zegt, ga hier de voordeur uit en op de eerste afslag links af, dan werkt het weer wel.

En juist dit soort zaken ervaar ik als een tegenstelling, ik maak heel erg veel gebruik van zien om te kunnen begrijpen. Intussen weet ik al heel lang dat hetgeen ik zien kan, dat kan ik bekijken om te zien hoe het werkt en wat ik zou moeten doen om het eventueel te laten werken.........maar probeer niet om me iets te leren wat voor mij onlogisch is, want dan liggen mijn grijze cellen meteen in de knoop.
Als ik een boek lees is het lezen een groot feest, maar beelden zijn er nooit bij tijdens het lezen, ook niet erna.

Door dat soort zaken heb ik vragen. Heeft iemand van jullie soms ook last met het goed kunnen verwoorden van dingen die je aan een ander wilt zeggen ?
En moeten jullie dan soms ook overnieuw beginnen om het te kunnen zeggen, maar dan anders ?
En stottert er soms iemand aan het begin van de zin, omdat je je wilt uitdrukken, maar het heel even niet gaat zoals je dat graag zou willen ?

Intussen alvast een hartelijke groet van Dysmoeke :)
Dysmoeke
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 Aug 2007 23:29

Berichtdoor Sébastien » 09 Sep 2007 15:36

Een kennis van mij veronderstelt dat ik in beelden denk

Zoals je aangeeft geloof je zelf niet echt in het zijn van een beelddenker dat je wordt 'opgelegd'. De Amerikaanse psycholoog Howard Gardner heeft mensen in 8 verschillende Intelligenties ingedeeld, de zogenaamde Meervoudige Intelligentie. Intelligentie wordt op deze wijze losgekoppeld van het IQ. Dus misschien pas je beter in een ander 'hokje' :P.

verbaal/linguïstische intelligentie (woordknap)
logisch/mathematische intelligentie (rekenknap)
visueel/ruimtelijke intelligentie (beeldknap)
muzikaal/ritmische intelligentie (muziekknap)
lichamelijke/kinesthetische intelligentie (beweegknap)
interpersoonlijke intelligentie (mensknap)
intrapersoonlijke intelligentie (zelfknap)
natuurgerichte intelligentie (natuurknap)


Door dat soort zaken heb ik vragen. Heeft iemand van jullie soms ook last met het goed kunnen verwoorden van dingen die je aan een ander wilt zeggen ?
En moeten jullie dan soms ook overnieuw beginnen om het te kunnen zeggen, maar dan anders ?

Heb je dit alleen als je praat en niet als je schrijft? Ook dit kan een stoornis zijn: dysfasie.

En stottert er soms iemand aan het begin van de zin, omdat je je wilt uitdrukken, maar het heel even niet gaat zoals je dat graag zou willen ?

Misschien dat dit ook bij dysfasie hoort, maar dat weet ik niet.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron