iq test

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

iq test

Berichtdoor lies » 08 Feb 2007 0:14

Wie heeft er weleens een iq test gedaan, en kwam laag uit omdat je de vragen met de cijfers niet snapte?
Word tijd voor een iq test voor mensen met dyscalculie. Anders blijven ze ons dom vinden. :lol:
lies
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 Apr 2006 22:22
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Rose » 08 Feb 2007 12:37

Hey,

Ik heb dyscalculie in zijn meest erge vorm ofzo:S en ik heb een keer een aangepaste test gedaan waaruit kwam dan mij iq rond de 140 moet liggen.....

Liefs Rose
Love can be so simple if you let it flow, keep it your head, feel it in your heart!
Gebruikers-avatar
Rose
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Feb 2007 22:29
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Renée » 28 Feb 2007 18:23

Dag Lies,

Ik denk dat een IQ test ook niet alles zegt...het is intussen wel bewezen dat mensen met dyscalculie niet dom zijn. Als het een goede test is laat die wel een normale uitkomst zien. Zoals bijvoorbeeld bij Rose.

Rose, op welke manier is de test aangepast? Geen rekenen erin?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor koffiejunk » 21 Mrt 2007 19:28

Ik heb ook wel eens een IQ test gedaan toen was ik 13.
Rekenen bakte ik niets van tuurlijk, die vent is zooooo kwaad op me geworden hij zei dat ik hem in de maling nam en heeft me zo zijn kantoor uitgegooid... Jaaa dat is goed voor je zelfvertrouwen hoor!! Ik ben nu 42 en nog voel ik die vernedering......
Ben blij dat dit soort dingen niet meer gebeuren en er begrip is voor de kinderen.
Groetjes koffiejunk
koffiejunk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 Mrt 2007 11:17

Berichtdoor Willemieke » 30 Mrt 2007 14:33

klopt idd! heel erg frustrerend die testen. Ik doe ze ook maar niet meer. Ik had een keer een test op Internet gedaan en toen zeiden ze dat ik een IQ had van iemand die verst. geh. was of dat ik een grap aan t uithalen was dus snel de test maar overnieuw moest doen :?

zucht...

dus ik vertrouw maar op mezelf en niet op een test :wink:
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor koffiejunk » 30 Mrt 2007 17:47

gelijk heb je!!
Wij weten allemaal dat we beslist niet dom zijn!!
Hoe zou dat eigelijk met die zogenaamde hoogbegaafden zijn,
kunnen die eigenlijk ook dyscalculie hebben?
Groetjes koffiejunk
koffiejunk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 Mrt 2007 11:17

Berichtdoor Willemieke » 02 Apr 2007 15:53

koffiejunk schreef:Hoe zou dat eigelijk met die zogenaamde hoogbegaafden zijn,kunnen die eigenlijk ook dyscalculie hebben?


Geen idee, maar ja, hoogbegaafd is een relatief begrip. ik vind dat je het meer breder moet trekken...sociaal en cognitief....

maar ja...degene die wel gewoon kunnen rekenen mogen er trots op zijn! echter mogen wij dat ook zijn :D
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Sébastien » 02 Apr 2007 17:32

Hoogbegaafdheid én dyscalculie komt ook voor net als hoogbegaafdheid én dyslexie of hoogbegaafdheid én autisme, of..., of...

Het lijkt me dat hoogbegaafden een heel sterk ontwikkelde logica hebben en dat staat los van het getalbegrip: ze kunnen misschien iets niet uitrekenen, maar weten wel hoe ze iets aan moeten pakken...

Wel is het zo dat het IQ niet zo sterk afhankelijk is van taal, maar meer van rekenen/wiskunde, maar hoe het precies zit zal een orthopedagoog/psycholoog beter kunnen vertellen....

Op dit forum zijn meerdere mensen actief (geweest) die zeggen een hoog IQ (ruim meer dan 130) te hebben en toch dyscalculie te hebben.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor elis » 24 Apr 2007 23:21

Ik denk dat juist de combinatie van een hoog iq en dyscalculie er voor gezorgd hebben dat deze leerstoornis zo lang onontdekt is gebleven. Wiskunde heeft een minder zichtbare rol in de samenleving dan taal. Als je iemand leert kennen is de kans dat je ontdekt hoe iemand schrijft denk ik een stuk groter dan dat je ontdekt hoe hij telt en/of rekent. Er wordt snel vanuit gegaan dat iemand die zich verbaal en op papier goed uit kan drukken intelligent is, terwijl iemand die dat niet kan dom is. Wat natuurlijk volslagen onzin is. Maar het is evengoed aan de hand.

Plus dat het hele iq gebeuren mijns inziens ook lichtelijk overgewaardeerd is. Stel dat ik een hoog iq heb, dan kan ik lekker gaan staan wapperen met mijn papiertje waar dat op staat maar daar gaat de zon echt niet harder van schijnen en veel geld levert het ook niet op. En misschien loop ik alleen maar de hele dag moeilijk na te denken over veel te veel dingen tegelijk.
elis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 Apr 2007 18:54

Berichtdoor Sébastien » 25 Apr 2007 15:37

elis schreef:Ik denk dat juist de combinatie van een hoog iq en dyscalculie er voor gezorgd hebben dat deze leerstoornis zo lang onontdekt is gebleven.

Ik denk dat het juist andersom is. Het valt pas op als je niet kunt rekenen als je daarnaast ook nog hoogbegaafd bent. Als je een laag IQ hebt kunnen mensen altijd nog beweren dat het door je IQ komt.
Nu is het probleem vaak dat men wel de term dyscalculie wil gebruiken voor mensen met een hoog IQ, maar niet voor hen met een laag IQ.
Hopelijk komt het inzicht bij deze mensen met een hoog IQ ook nog eens :wink:.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor elis » 25 Apr 2007 15:44

hm. zit wat in.
ik denk dat het nog accurater zou zijn een iqtest op te delen in meerdere gedeeltes en dat je niet 1 cijfer overhoudt maar meerdere.

er vanuitgaand dat een hoog iq zou moeten betekenen dat je slim/intelligent bent zit daar sowieso al de eerste fout: geef mij een som en hoe hard ik het ook probeer ik kom bepaald niet intelligent over. En als de indianen uit het oerwoud een iqtest zouden schrijven zouden wij er ook bekaaid vanaf komen ben ik bang...
elis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 Apr 2007 18:54

Berichtdoor Sébastien » 25 Apr 2007 18:52

ik denk dat het nog accurater zou zijn een iqtest op te delen in meerdere gedeeltes en dat je niet 1 cijfer overhoudt maar meerdere.

Voor een deel wordt het IQ al gesplitst is tweeën: PIQ (Performaal IQ) en VIQ (Verbaal IQ). Voor het gemak neem je het gemiddelde en noem je het IQ.
Daarnaast zijn het verbale en performale gedeelte ook weer opgebouwd uit meerdere onderdelen, maar volgens mij wordt daar niet zoveel mee gedaan, qua score dan.

er vanuitgaand dat een hoog iq zou moeten betekenen dat je slim/intelligent bent zit daar sowieso al de eerste fout: geef mij een som en hoe hard ik het ook probeer ik kom bepaald niet intelligent over.

Tja, IQ en intelligentie is niet hetzelfde, dat klopt. IQ kun je meten, maar intelligentie is veel complexer.

Ik ben laatst gestuit op een artikel met daarin de volgende verwijzing: "Meten van intelligentie bij Kinderen met ADHD". (Ik heb het zelf niet gelezen). Wellicht dat men ook een keer hetzelfde kan onderzoeken maar dan bij dyscalculie.

Meten van intelligentie bij Kinderen met ADHD
Auteur(s): Kroesbergen, E.h. Van Luit, J.e.h. Van Der Ben, E. Leuven, N. Vermeer, A.
Tijdschrift: Tokk
Jaargang: Jrg. 25, nr. 4. 2000
Aantal pagina's: 168
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

IQ test

Berichtdoor Tineke » 23 Apr 2008 8:16

Ik heb gisteren ook een test moeten doen als onderdeel van een sollicitatieprocedure. Maar, als ik niet door de test was: dan kon ik niet meer verder met de sollicitatieprocedure. Ik moest een administratieve test, een wiskundetest én een algemene IQ test afleggen. Op voorhand vreesde ik al het ergste: en dat is ook uitgekomen. Ik was grandioos gebuist op alle vlak. In werkelijk élke test die ik aflegde waren er een massa aan wiskundige vragen of oefeningen: vraagstukken, logisch denken, welk getal is groter dan of kleiner dan...

Knettergek werd ik: dat was nu de zoveelste keer dat ik weer genekt werd door wiskunde. Mijn moeder zei me gisteren: hebben andere mensen een lichamelijke handicap, jij hebt een handicap in je hoofd voor de wiskunde. En ja, zo voelt het zeker en vast!
Het leven van alledag, van me af geschreven, alles wat ik verafschuw en graag mag, door de zon in mijn hart gedreven.
Gebruikers-avatar
Tineke
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 Apr 2008 20:33
Woonplaats: Kortrijk


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron