Nieuw hier

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Nieuw hier

Berichtdoor Studentje » 14 Jan 2007 16:03

Hey!

Bij deze wil ik mij even kort voorstellen. Geen lang verhaal, maar over hoe ik op deze site terechtgekomen ben.
Ik had het altijd al moeilijk gehad met afstanden inschatten en dergelijke, de waarde van geld is mij vrijwel onbekend, bankzaken blijf ik liever ver vandaan en formules (vooral voor antuurkunde), die moet ik elk semester (en dat is een vijftal jaar lang zo geweest) opnieuw vanbuitenleren, en het is steeds of ik ze voor de eerste keer zie. En een bijhorend lijstje met welk symbooltje wat nu ook al weer wilt zeggen. En als je me een telefoonnummer dicteert, en 't moet een beetje vlotjes gaan, zeg het dan alsjeblieft elk cijfertje apart.

Ik dacht dat ik gewoon niet goed was in cijfertjes.
Ik had wel al gehoord van dyscalculie, maar of ik dat zou hebben? Waarschijnlijk niet.

Nu zocht ik op het internet extra informatie over dyslexie, omdat een vriendin dat heeft, en vind ik ook informatie over dyscalculie.
Een kleine schets van een lijstje dat ik vond (zoals zovele) en wat er toen gebeurde, selecteerde wat ik in meer of mindere (meestal meer) mate bij mezelf terugvond.
* Cijfers en rekensymbolen verwarren.
* Splitsingen niet automatiseren.
* Veel tijd nodig hebben voor automatisering.
* Opgave met cijfers niet kunnen onthouden.
* Vier cijfers na elkaar niet vlug kunnen onthouden.
* Sequentie (juiste volgorde) slecht onthouden.
* Problemen met rekensymbolen.
* Problemen met tijd, figuurlijke taal.
* Verwarring bij "4 - 7" / "3 - 9" / "2 - 5" .
* Schrijven en lezen van tientallen/ eenheden/... is een probleem. (->klein probleem)
* Moeite met analoog kloklezen.

Ondertussen heb ik voor de meeste dingen wel truukjes gevonden,waardoor er mij eigenlijk nog weinig stoort in het dagelijkse leven. En mijn vrienden weten zij beter met geld rekenen dan het aan mij over te laten. En de dame aan de kassa, tja, als ze haar geld wilt, moet ze maar geduld hebben.
Al deze problemen zijn duidelijker de kop beginnen opsteken rond het eerste middelbaar.

Maar dus, ik vond mezelf best aansluiten bij de beschrijvingen die gegeven werden, en ik kwam terecht op het dyscalculie-forum.
En de ezelsbruggetjes die hier beschreven worden... Dat is mijn manier van rekenen!

Zou ik dan toch last hebben van dyscaclulie, en niet gewoon slecht zijn in wetenschappen?
(Trouwens, als ik er over nadenk ben ik pas slecht in wetenschappen als er cijfertjes komen bij kijjken...)
Ik kan er mij niet laten op testen, maar ik hoop dat ik een beter idee krijg over wel of niet door andere mensen hun verhaal te horen.
Alles is relatief...
Studentje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Jan 2007 4:55

Berichtdoor Renée » 28 Feb 2007 18:33

Dag Studentje, welkom

Het lijkt erop dat je geen wiskunde zult gaan moeten studeren :)
Welke ezelsbruggetjes gebruik jij?

Testen is inderdaad niet nodig, zolang je er niet al te veel last van hebt.
Je bent volgens mij wel erg goed in taal....:)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Studentje » 28 Feb 2007 19:20

Dag Renée,

inderdaad, ik ben best wel goed in taal, naar 't schijnt :)
Ik heb al een paar ezelsbruggetjes proberen te noteren, als er mij nog eentje te binnen schiet dat nuttig zou kunnen zijn, zal ik het zeker hier op het forum komen plaatsen!

Het belangrijkste is, mijns inziens, vooral de tijd durven te nemen om je ding te doen. Als er je iemand het uur vraagt, dan moet 'ie maar geduld hebben tot je de klok gelezen hebt. Hij wou toch 't uur weten?
En nooit een functie als penningmeester aannemen! :D

Groetjes.
Alles is relatief...
Studentje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Jan 2007 4:55

Berichtdoor Renée » 28 Feb 2007 20:43

Prima om er zo relaxed en met humor mee om te gaan Applause
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Studentje » 05 Mrt 2007 12:36

Ja, ik probeer er niet té zwaar aan te tillen.
Maar ik heb het soms wel moeilijk hoor, laatst moest ik naar een vergadering gaan, en alle vergaderingen starten normaal om 20h30. Maar deze startte een half uurtje later. Dus rekende ik snel uit 20h30 + 30 minuten = 22h.
Ik was dus een uur te laat op de vergadering., want de uitkomst van dat sommetje moet 21h zijn. :(

Toen ik aan de bushalte stond en ineens doorhad dat ik te laat ging zijn, heb ik mezelf ook wel vrij hard voor het hoofd geslagen, want zolang er geen bevestiging is dat ik wel degelijk dyscalculie heb (ookal zal het wss een lichte vorm zijn, als ik het heb) is het gewoon uit dommigheid dat ik me van uur vergist heb.
Maar ik geloofde écht dat ik er om 22h moest zijn. :?

Ach ja, er zijn ergere dingen in de wereld, denk ik dan nadien, uiteindelijk heb ik verteld dat er iets was met de bus, en mijn nog goed geamuseerd achteraf.
Alles is relatief...
Studentje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 14 Jan 2007 4:55


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron