weer een nieuw lid-is het een épidemie ?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

weer een nieuw lid-is het een épidemie ?

Berichtdoor toulouse31 » 24 Okt 2006 17:52

Ik stel me even voor : een jonge vrouw van 39, getrouwd, drie kinderen (ik kan gelukkig tot drie tellen) en alweer 15 jaar wonend in zuid-frankrijk.
Of ik dyscalculie heb of niet kan ik niet met zekerheid zeggen : het is nooit officieel vastgesteld. Maar oh jé, als ik zo eens meelees word ik blij: ik ben niet de enige. Rekenen op de lagere school ? Een regelrechte ramp ! Gelukkig was er een remedealteacher (mijn eigen moeder !!!), die mij bijlessen gaf als de anderen 'echt' gingen rekenen. Dat heeft weinig uitgehaald en ik ben op het niveau van de derde/vierde klas blijven steken. Tafel- diploma ? Wat een lijdensweg. Maar dat heb ik uiteindelijk gehaald, ha. Getallen draai ik om : bladzij 25 word bij mij steevast bladzij 52. Een telefoonnummer moet voor me opgeschreven worden, ik heb het altijd verkeerd. Uitrekenen wat ik terugkrijg in een winkel ? Daar begin ik niet meer aan. Ik betaal zoveel mogelijk met een creditcard (in frankrijk overal te gebruiken) en is het contant, dan vertrouw ik erop dat het wel goed zit. Klokkijken ? Dat kan ik nog steeds niet. En daar konden school en m'n ouders zich zo over opwinden : dat kan iedereen leren.Digitaal gaat eigenlijk makkelijker, al heb ik even nodig om het te lezen. Op mijn werk is dat niet makkelijk. Ik werk als grondstewardessen en dat vliegtuig moet wel op tijd weg. Bovendien staat onze dagindeling op een schema met lijntjes, uren en halve uren. In het begin moest ik tien keer gaan kijken hoe laat ik welke vlucht moest inchecken of instappen, en dan ging het nog fout. Nu heb ik een collega die samen met me kijkt hoe laat ik wat moet doen, en ook waar. Want ook m'n weg vinden is een ramp. Ik kan zelf van en naar m'n werk, maar als er een wegomleggeing is kan ik niet naar huis komen. En als er file is kan ik geen andere weg nemen, maar moet ik gewoon geduld hebben. Alleen gaan winkelen in Toulouse, hier vlakbij,heb ik in 5 jaar één keer gedaan, twee maanden geleden. Maar dan moet ik steeds terug naar m'n beginpunt, om dan weer een andere straat in te gaan , wat een stress Een kaart lezen is onmogelijk. Prijzen begrijp ik niet, de maten bij het koken snap ik niet (heb uiteindelijk een hekel aan koken), spelletjes vind ik niet leuk want ook die snap ik vaak niet. M'n kinderen helpen bij wiskunde ? Ze vragen het niet eens meer, ze weten dat er bij 'maman' een schakeltje mist, zoals ze het zelf zeggen. Beheerst het m'n leven ? Een beetje wel. Ik wordt zenuwachtig van dingen die niet gaan zoals het gepland was.Ik weet maar nooit of ik dan in een situatie kom waarin ik de tijd niet meer begrijp, een andere weg moet vinden of dat er iets van me gvraagd word waar ik niet aan kan voldoen.
Maar ik kan er uiteindelijk alleen maar om lachen en doe het ermee. Er zijn ergere dingen in het leven en ik heb nooit het idee gehad dat ik ermee naar een arts moest of dat het mijn keuzes in m'n leven heeft beinvloed.
Zo, dit was even een lang verhaal, maar ik heb ook al zo'n 35 jaar ervaring !!!!
toulouse31
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Okt 2006 17:16
Woonplaats: toulouse

Berichtdoor Renée » 31 Dec 2006 15:53

Bonjour Toulouse! Welkom op het forum.

Wat goed dat je ondanks tegenslagen er toch mee kunt leven en ermee kunt lachen! Fijn dat je collega's er begrip voor tonen en je helpen met de tijden. Ik heb nog nergens gelezen dat de vliegtuigen in Toulouse later vertrekken dan elders.....dus dat is wel in orde! :lol:

Wat betreft de weg vinden, ik zeg altijd: zo kom je nog eens op plaatsen waar nog nooit iemand is geweest!

Heel goed om geen punt te maken van de dingen die je wat minder goed kan, en door te gaan met wat je wel kan!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron