Ik ben benieuwd

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Ik ben benieuwd

Berichtdoor greet » 08 Okt 2006 17:21

[color=darkblue]Hallo,

Vreemd : ik schakel van de 'kinderen met dyscalculie' ineens over naar 'dyscalculie bij volwassenen' want mijn dochter is ondertussen 18 :wink: EN begonnen aan de studie 'journalistiek' in het Hoger Onderwijs.

Omdat ze daar ook economie krijgt, diende ze een aanvraag in voor een speciaal statuut voor student met een leerstoornis.
In het begin zagen we het niet zo zitten omdat de documenten naar de orthopedagogische afdeling van de Kath. Universiteit Leuven moesten doorgestuurd worden en die zouden beslissen of de aanvraag ontvankelijk verklaard zou worden OF zouden aandringen op hertesten...

Een dag later : een mail van Leuven met de mededeling dat ze zo duidelijk dyscalulie heeft dat nieuwe testen helemaal niet nodig zijn! OEF!

Nu zal er dus een speciaal plan opgesteld worden om haar ook door die 'rotvakken' te loodsen. Ik ben benieuwd.

Groeten, _Greet[/color]
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor Smuuf » 09 Okt 2006 10:13

Hallo Greet,

Ik heb een vraagje over de testen die wél zijn afgenomen bij uw dochter. Ik wil graag volgend jaar een HBO opleiding volgen en een beetje hulp om de rekenkundige vakken voldoende af te sluiten lijkt me ook niet verkeerd.

Ik ben wel onderzocht door een Orthopeed en die constateerde een rekenstoornis. Dyscalculie, het woord, was toen nog niet bekend. Ik vrees dat deze test, die op mijn 7e (ik ben nu 21 jaar) werd afgenomen, niet meer voldoende is.

HELP!

Mvg

Geerte
Dyslexie : 'Ik zie door de bomen het bos niet meer'
Dyscalculie : 'Ik zie door de cijfertjes de som niet meer'
Smuuf
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Okt 2006 16:47

testen

Berichtdoor Willemieke » 09 Okt 2006 10:39

Hoi Smuuf! (en de rest;))

Volgens mij hoef jij geen test te doen. Als je kan aangeven bij je hogeschool dat je dyscalculie hebt doormiddel van de test die je hebt...moeten ze je helpen.

Kijk anders op: www.studieenhandicap.nl

Zij willen je helpen als de school niet mee wil/ kan werken!

Ik heb zelf dus nog nooit een test gedaan. De neuroloog heeft het alleen gezegt! Het staat dus niet zwart op wit :?

Tja...en ik wil zo graag orthopedagogiek doen...(mn HBO heb ik al afgerond maar daar had ik geen wiskunde bij nodig)

Groetjes Willemieke
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor greet » 26 Okt 2006 5:55

Hallo Geerte,

sorry voor het late antwoord.

Mijn dochter werd ook getest door een orthopedagoge. Het was het attest, haar uitgebreid verslag èn de uitgebreide bespreking van de IQ-test die voordien werd afgenomen en waaruit bleek dat ze een verbaal-perform. kloof van 30 !!!! heeft, dat we afleverden aan de hogeschool. Omdat alles zo uitgebreid verslagen werd, zagen ze de noodzaak van hertesten niet in omdat het zo'n duidelijk geval van dyscalculie is.

Op het formulier ivm de aanvraag van het speciaal statuut voor studenten met een leerstoornis, staat wel vermeld dat, in geval van dyscalulie en dyslexie, een uitgebreid verslag van een multidisciplinair team vereist is.
Als jij zo'n verslag hebt, is alles ok toch? Alhoewel de leeftijd waarop je getest werd wel erg jong is : normaal moet je een achterstand van 2 schooljaren hebben, meen ik me te herinneren... en dat kan je moeilijk gehad hebben op je 7de, niet?

Let wel op : wij wonen in België en daar is alles een beetje anders :roll:

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron