ff voorstellen...

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Liz » 09 Jun 2004 20:18

Hoi Marloes,
Welkom! Mijn situatie lijkt veel op de jouwe. Misschien heb je het wel al gelezen maar ik ben dus 22, tweedejaars studente P&A en er is onlangs dyscalculie vastgesteld. Mijn intelligentieprofiel is kennelijk ook zeer dysharmonisch. In het onderzoeksverslag staat dat mijn rekenvaardigheden beneden mavo niveau liggen terwijl ik taalkundig wel sterk ben. Net als jij ben ik dus wel goed in leervakken.
Helaas loop ik tegen dezelfde vooroordelen aan als jij. Sterker nog, momenteel willen enkele docenten me van de opleiding af hebben omdat ik dit probleem heb. Omdat het analytisch denkvermogen wat betreft rekenen ontbreekt, denken ze dat dit geheel ontbreekt en ik andere vakken dus ook niet aankan. Het wordt dus doorgetrokken over de gehele intelligentie.
Wat nogal ironisch hieraan is, is dat ik dit zelf ook deed voordat ik getest werd. Omdat ik niet kon rekenen vond ik mezelf dom. Na de test was ik eigenlijk best trots omdat de test aantoonde dat ik alleen op dat onderdeel zwak was. Maar omdat anderen me nu min of meer als dom bestempelen, ben ik geneigd ook weer zo te gaan denken.
Ik vind het jammer dat er nog zo weinig bekend is over dyscalculie. Bovendien zijn er veel verschillende vormen van dyscalculie, elk met eigen kenmerken.
Omdat ik nog maar kort weet dat ik dyscalculie heb, vind ik het zelf ook moeilijk om aan te geven wat ik wel en niet kan, ik heb hier nog weinig inzicht in. Het wordt nog lastiger als anderen ook aan je gaan twijfelen. Hoe gaan ze er op jouw opleiding mee om? Ik vraag me af wat andere scholen hiermee doen, met name het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron