Even voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Even voorstellen

Berichtdoor Zwanee » 01 Okt 2006 21:37

Hallo allemaal,

Ik ben Claudia, 31, getrouwd en moeder van 3 kinderen.

Bij mij is nooit vastgesteld dat ik dyscalculie zou hebben, maar nadat ik enige tijd geleden een artikel hierover gelezen had en zelf op internet ben gaan zoeken (zoveel info is er overigens ook niet over) kwam ik tot de conclusie dat het weleens mogelijk zou kunnen zijn dat ik het ook heb. Ik heb echter ook weer wat tegenstrijdigheden waardoor ik dus weer ga twijfelen. Vandaar mijn aanmelding voor dit forum.

Als kind zijnde had ik al ontzettend veel moeite met rekenen. Optellen/aftrekken kan ik me niet herinneren, maar delen en vooral de breuken waren een ramp. En dat zijn ze nog steeds. Iets omzetten naar percentages, don't ask me hahaha
Als iemand mij verteld dat zijn tuin 60 vierkante meter groot is, heb ik zoiets van "is dat groot?", ik heb geen flauw idee wat ze dan bedoelen. Tot mijn man het me rustig uitlegt...pas dan snap ik het.

In een ander bericht las ik dat iemand een omweg maakt bij het boodschappen te doen om uit te kunnen rekenen hoeveel ze kwijt is aan boodschappen. Ik ben dus extra lang in de winkel om het uit te rekenen en tegenwoordig rond ik alle bedragen af naar boven, omdat dat voor mij makkelijker rekenen is (bijv. 1,23 euro maak ik 1,50 euro van en 3,59 euro, maak ik 4 euro van). Zo weet ik dat ik in ieder geval nooit te kort kom.

Wiskunde.......ik ben er nog steeds van overtuigd dat mijn school destijds met mijn eindcijfer heeft gerommeld. In 4 jaar Mavo-tijd heb ik maar 2 voldoendes gehaald, voor de rest haalde ik alleen maar 1-en en 2-en. Maar toch was ik geslaagd met een 6 op mjin eindlijst..... (als ik die niet had gekregen was ik gezakt voor de mavo).

De tafels? Ik heb hier al enkele tips gelezen (vooral die met je handen en de tafel van 9 vind ik een supertip!). De meeste mensen kunnen zo zeggen; 8 x 5 = 40 (moest hier het rekenmachientje ff pakken :roll: ). Ik reken (op mijn vingers) 8 + 8 + 8 + 8 + 8.
Zo was er laatst op radio 538 iets met "rare vragen". Er werd gevraagd "als een olifant een half voetbalveld per dag eet, hoeveel heeft hij er na een week dan gegeten?"
Dus die man riep gelijk "3,5 voetbalveld!". Mijn eerste reactie was "jemig wat snel, hoe heeft hij dat nou weer gedaan?" (ik was nog bezig al die halfjes bij elkaar op te tellen, raakte de tel kwijt en kon weer opnieuw beginnen). Pas een paar uur later kwam ik erachter dat hij de helft van 7 dagen genomen had.

Echter, met telefoonnummers, verjaardagen, bankrekeningnrs. ben ik net een olifant. Die nummers zitten zo in mijn hoofd. Zelfs mijn sofi nummer kan ik zo opdreunen. Zolang het maar niet veranderd. Iemand moet dus niet ineens een ander telefoonnummer krijgen, zeker niet nu alles in de telefoons geprogrammeerd kan worden (daardoor kan ik het niet onthouden). Het moeten echt vaste getallen zijn die ik regelmatig gebruik waardoor ik ze kan onthouden.

ik ga van de week nog even rustig verder lezen hier. Kijken of ik nog meer herkenbare dingen tegenkom....
Groetjes, Claudia
Zwanee
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Sep 2006 12:44

Berichtdoor Renée » 31 Dec 2006 16:10

Dag Zwanee, welkom op het forum.

Er zijn verschillende soorten dyscalculie, kijk hier maar eens:
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... yscalculie

Ik denk dat veel mensen een stuk geholpen zijn met een stukje uitleg van bovenstaande verschijningsvormen van dyscalculie. Als je dyscalculie denkt te hebben, ga dan eens na of je je herkent in één of meerdere onderstaande beschrijvingen.

1) semantische geheugendyscalculie
Kinderen die hun tafels, hun splitsingen niet onthouden of die proberen hun tafels op te roepen, maar daarbij irrelevante associaties oproepen, waardoor ze geen juiste antwoorden vinden. Het gaat dus eigenlijk om een probleem met het lange termijngeheugen.

2) procedurele dyscalculie
Kinderen die problemen hebben met het korte termijngeheugen. Het korte termijngeheugen wordt overbelast, waardoor zij de stapjes van bijvoorbeeld de staartdelingen niet onthouden en eigenlijk foute algoritmes gaan toepassen.

3) visiospatiële dyscalculie
Kinderen die problemen hebben met meetkunde en visueelruimtelijke representaties.

4) getalkennisdyscalculie
Kinderen die de buur-tientallen of de buur-honderdtallen niet kennen. Die een honderdtal-, tiental-eenheid niet kunnen opsplitsen in honderdtal-,tientaleenheden. Dus echt het inzicht in de getalstructuur missen.

Uiteraard kun je ook een combinatie van deze factoren hebben.


Fijn dat je een man hebt die goed kan rekenen, handig!!
Ik heb mijn man daar ook op uitgezocht :lol: .
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 12 gasten

cron