ervaringen en piekermomenten bij dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

ervaringen en piekermomenten bij dyscalculie

Berichtdoor Guillaume » 18 Sep 2006 20:38

Hey mensen,

Ik ben Guillaume, 18 jaar en volg een opleiding leraar lager onderwijs te Gent. Vorige week werd vastgesteld dat ik dyscalculie heb; jaja ramp, ramp ... want alle mensen die maar 1 afwijking hebben mogen al vertrekken. Of is dit een indruk? Je moet zo perfect zijn, maar dan vraag ik af: je moet de leerlingen toch leren omgaan met elkaars gebreken waarom kunnen volwassen mensen dat dan niet? We zien wel waar ik uitkom, deze week start mijn "therapie" en ja deze zin hoorde ik wel vaker: we slaan er ons wel door. Weet er iemand soms nog een goede info site over dyscalculie of een begeleidingscentrum rond het Genste. Laat het me weten, alle informatie is goed en ik zou jullie daar zeer dankbaar voor zijn. (Hier dus mijn officiële first announcement) See ya of zeg maar ciao
Guillaume
Guillaume
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Sep 2006 17:27
Woonplaats: Gent

Berichtdoor janne » 09 Okt 2006 22:23

Hallo Guillame,

Eigenlijk ben je al oud :wink: om nu pas te weten te komen dat je dyscalculie hebt. Of wist je het al langer?
Welke richting heb je voor je lerarenopleiding gevolgd?
En wat houdt die therapie in?

De beste site over dyscalculie heb je volgens mijn mening al gevonden, nml deze!
Er is ook deze belgische site : http://www.dyscalculie.tk/
maar die ken je misschien ook al?

Verder heb ik overal wat info gesprokkeld (teksten, sites voor leerstoornissen algemeen, enz) om tot de conclusie te komen
dat je heel vaak gewoon dezelfde informatie tegenkomt. En dat ik nog steeds niet weet wat dyscalculie nu eigenlijk helemaal precies inhoudt. :?

Ik was vrijdag met mijn dochter bij de neurolinguiste (mijn dochter is positief getest voor dyscalculie) en die vertelde dat, hoe langer ze met onderzoek van deze leerstoornis bezig was, hoe meer ze ondervond dat er enorm veel variaties van dyscalculie zijn. En dat de wetenschap nagenoeg nog niets weet.
Jammer genoeg kan je ook niet op een scan zien wat er juist fout of moeilijk gaat.

Ik wou soms dat ik in het hoofd van mijn dochter kon kruipen :!:


Groetjes vanuit België :)
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Guillaume » 14 Okt 2006 11:33

Hey Janne, hartelijk dank voor je reactie op mijn berichtje. Ik denk dat het zeer moeilijk zal zijn om te proberen in de hersenen van je dochter te kruipen. Want soms kan ik mijzelf ook helemaal niet begrijpen. Soms los ik een opgave op en begrijp ik het totaal en soms los ik dezelfde een paar weken later op en begrijp ik er geen snars van :roll: maar ja ik zegt het, het is niet omdat je dyscalculie hebt dat je bent gefaald. Dit sterkt mij alleen maar en geeft mij de wilskracht om door te gaan. Ik wens jou en je dochter het allerbeste. Gewoon NIET OPGEVEN
Guillaume
Guillaume
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Sep 2006 17:27
Woonplaats: Gent

Berichtdoor Alathariel » 15 Okt 2006 18:25

Waarom is 18 oud? Ik was 18 toen mijn decaan en psycholoog zeiden dat ik waarschijnlijk wel dyscalculie heb. Ik ben nu 19, en ik weet het nog steeds niet zeker. Waarom is dat zo oud dan?
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor janne » 15 Okt 2006 20:31

Hallo Alathariel

Mijn dochter was bijna 12 voor we wisten dat ze dyscalculie had, en ik vind dat ook oud.
Ik bedoel hiermee dat ze al jaren problemen heeft voor rekenen, en dat leerkrachten, leerlingenbegeleiding, CLB, ea zich hier nooit vragen bij hebben gesteld. Ook niet als wij vroegen of die problemen wel gewoon waren.
Ik vind dat onbegrijpelijk.
Sommige leerkrachten hebben nog nooit gehoord van dyscalculie (en andere leerstoornissen) en dat is heel erg (jammer).
Ondertussen vreten de problemen wel aan je zelfvertrouwen, dat is voor onze dochter toch zo.

Waarschijnlijk zijn er veel jonge mensen zoals jij en 'oudere' die waarschijnlijk dyscalculie hebben maar geen diagnose.
Ik geloof dat het veel voor iemand kan betekenen om 'het' te weten, en liefst zo jong mogelijk, en dat je ondersteuning krijgt en begeleid wordt.
Zo zie ik het hé, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?


Voor Guillaume,
Ik heb een tijd geleden een eindwerk gedownload van de site 'LET Op'
Het is bedoeld voor leerkrachten tem 4e lrjr en hoe ze kinderen met dyscalculie kunnen begeleiden. Misschien vind je dit wel interessant?

Groetjes
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Alathariel » 17 Okt 2006 14:22

Nu snap ik wat je bedoeld :)
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron