Oproep onderzoek dyscalculie (voor Belgen)

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Oproep onderzoek dyscalculie (voor Belgen)

Berichtdoor Sébastien » 17 Jul 2006 20:10

Op deze site kwam ik een oproep tegen voor mensen (16 jaar en ouder) die mee willen doen aan een onderzoek naar dyscalculie.
http://www.letop.be/nieuws/Artikels.asp (bericht van 21/05/2006)

Of link naar een .doc bestand:
http://www.letop.be/nieuws/ArtikelFrame.asp?ArtID=15786

Lijkt het je wat, dan kun je je wellicht opgeven...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Willemieke » 18 Jul 2006 12:03

Jammer dat het alleen in België is....

Als er conclusies zijn gevormd...worden deze dan ook op deze site gezet?
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Sébastien » 18 Jul 2006 16:10

Jammer dat het alleen in België is....

Tja het wordt in België gehouden dat onderzoek...misschien als je niet al te ver van Gent woont dat je je dan ook aan kunt melden?

Als er conclusies zijn gevormd...worden deze dan ook op deze site gezet?

Tja als ik weet wanneer de conclusies er zijn wel, maar die zullen ongetwijfeld in een of ander (wetenschappelijk) tijdschrift verschijnen.

Maarja er zijn zoveel tijdschriften waarin interessante dingen over dyscalculie staan, hoewel het merendeel in het Engels is geschreven...voorlopig ben ik zelf nog niet uitgelezen!

Dus als je nog wat wil lezen: :D
http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie/literatuur
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Willemieke » 20 Jul 2006 16:06

Sébastien schreef:Dus als je nog wat wil lezen: :D
http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie/literatuur


Dank je wel voor je site! Er staan volgens mij hele interessante artikelen op! Ik kan ze alleen niet openen....klopt dit? :? Anders kan ik ze wel op google zoeken ofzo :D

Groetenis!
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Sébastien » 20 Jul 2006 16:52

Dank je wel voor je site! Er staan volgens mij hele interessante artikelen op! Ik kan ze alleen niet openen....klopt dit?

Ja klopt, het zijn alleen verwijzingen naar bestaande artikelen en boeken.
Je zult dus zelf (voorlopig) moeite moeten doen om die boeken te bestellen of de artikelen op te vragen bij de openbare bibliotheek bijvoorbeeld.

Officieel mag ik namelijk geen .pdf bestanden op die site zetten wegens auteursrechten :x.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Willemieke » 20 Jul 2006 17:40

Hoe beroerd...maar ja dan ga ik het wel opzoeken in de bieb :)

Sébastien hoe kom je eigenlijk aan de interesse in dit onderwerp?
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Sébastien » 21 Jul 2006 14:05

Hoe beroerd...maar ja dan ga ik het wel opzoeken in de bieb :D

Tja er zit niks anders op...enkele zijn wel ergens op het internet te vinden, maar de meeste niet. Onderaan de Engelstalige tijdschriften van mijn site zie je wat meer info over de bieb qua kosten e.d.

Sébastien hoe kom je eigenlijk aan de interesse in dit onderwerp?

Uhm om een lang verhaal kort te maken: ik ben wiskundeleraar en zodoende ben ik in aanraking gekomen met dit onderwerp. Ik heb een soort afstudeerscriptie (op HBO-niveau) over dyscalculie gemaakt en sindsdien ben ik er aan 'verslaafd' geraakt :). En ik blijf er van leren en elke paar maanden verkrijg ik weer nieuwe inzichten na het lezen van artikelen erover.
Maarja ik geloof dat ik een 'zeldzaamheid' ben op dit forum, daar de meeste (symptomen van) dyscalculie hebben, terwijl ik het omgekeerde heb.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Willemieke » 24 Jul 2006 10:27

Hoi Sebastien,

Wat ontzettend grappig dat je eigenlijk gewoon een echte wiskunde leraar bent! Zo kom je nog eens de andere kant tegen idd.Ik vind het erg tof dat je je als wiskunde leraar en zo voor interesseert! Dat zouden meer leraren moeten doen denk ik zo :D Aan wat voor opleiding geef je les?

Weet je of je echt persé een dyscalculie test moet doen als je extra tijd voor een toets op het HBO niveau wilt krijgen?

Thanx again....
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Sébastien » 30 Jul 2006 14:38

Wat ontzettend grappig dat je eigenlijk gewoon een echte wiskunde leraar bent! Zo kom je nog eens de andere kant tegen idd.Ik vind het erg tof dat je je als wiskunde leraar en zo voor interesseert! Dat zouden meer leraren moeten doen denk ik zo Aan wat voor opleiding geef je les?

Ja helaas is dyscalculie geen onderdeel dat verplicht wordt aangeboden op de lerarenopleiding voor wiskunde: schandalig! De consequentie is dat de meeste wiskunde docenten niet weten wat ze er mee aanmoeten :x.

Op dit moment ben ik een middelbareschool aan het zoeken waar ik les kan geven, maar de meeste scholen in de buurt hebben geen vacature voor wiskundeleraar in de aanbieding :(

Weet je of je echt persé een dyscalculie test moet doen als je extra tijd voor een toets op het HBO niveau wilt krijgen?

Het lijkt me wel dat je aan moeten kunnen tonen dat je een leerstoornis hebt, want anders kan iedereen wel vragen om meer tijd e.d. Dat is op een middelbare school ook zo. Als je een dyslexieverklaring hebt dan kunnen ze wat voor je betekenen op taalgebied en als je alleen maar slecht bent dan krijg je geen extra ondersteuning. Zo werkt het ook bij een dyscalculieverklaring. Wellicht dat een HBO of WO onderwijsinstelling je een test laten doen om te verantwoorden voor die opleiding dat extra tijd bij een toets gewenst is. Maar daarvoor zou ik je mentor of een decaan om advies vragen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Willemieke » 01 Aug 2006 11:00

Sébastien schreef:Ja helaas is dyscalculie geen onderdeel dat verplicht wordt aangeboden op de lerarenopleiding voor wiskunde: schandalig! De consequentie is dat de meeste wiskunde docenten niet weten wat ze er mee aanmoeten :x.


Dit is inderdaad niet echt geweldig. Het is inderdaad zo dat er heel weinig leraren weten wat nu eigenlijk dyscalculie is. Desondanks denk ik dat al weet je weinig van dit onderwerp, dat je nog een ander ermee kan helpen. Bijvoorbeeld door het geven van bijles en heel veel geduld te hebben. Zelf ben ik op de middelbare school geweldig geholpen door mijn wiskunde leraren! :D Lof aan hen! (ze kennen me nog steeds :oops: ) Elke keer bijles krijgen, is niet echt een pretje, maar als een leraar geduld heeft en heel veel wil herhalen...zullen ze uiteindelijk de uitwerkingen zien:)

Op dit moment ben ik een middelbareschool aan het zoeken waar ik les kan geven, maar de meeste scholen in de buurt hebben geen vacature voor wiskundeleraar in de aanbieding :(

ik zal voor je zoeken 8)

Wellicht dat een HBO of WO onderwijsinstelling je een test laten doen om te verantwoorden voor die opleiding dat extra tijd bij een toets gewenst is. Maar daarvoor zou ik je mentor of een decaan om advies vragen.

Nou, weet je, ik stelde deze vraag omdat ik een volgende opleiding wilde beginnen. Ik heb zelf geen mentor of een decaan aangezien ik ben afgestudeerd op mijn HBO opleiding. Ik probeerde nu bij HBO-V erin te komen maar daar moest ik dus eerst een test voor doen. Wat bleek, was het alleen maar technisch inzicht en logisch denken. Nou niet echt de toetsen waar je van houd als persoontje a la dyscalculie :? Dus....dat was een ware mislukking. Ik vroeg me af of je meer tijd kan krijgen of iets dergelijks. Maar dat is dus niet zo....

Maare....we dwalen een beetje af van je begintekst volgens mij dat het over een onderzoek ging :wink:

Groet!
Het leven is de liefde waard
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron