Student en dyscalculie

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Student en dyscalculie

Berichtdoor merleperle » 23 Mei 2006 8:23

Hallo!
Ik ben een 19 jarige studente, en weet al redelijk lang dat ik dyscalculie heb. Ik studeer nu 2 jaar in amsterdam, en opzich gaat de studie goed.. alleen statistiek is zo'n enorm struikelblok, dat andere vakken er ook onder leiden. Mijn universiteit claimt dyscalculie niet te kennen, en er dus ook niets mee te kunnen doen! Terwijl er voor dyslexie een tal aan faciliteiten is, en zelfs financiële tegemoedkomingen.
Wie heeft er ervaring mee, en weet wat onze rechten zijn?
Alvast bedankt!
merleperle
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Mei 2006 15:16

Materialen

Berichtdoor Willemieke » 03 Jul 2006 16:05

Hoi!

Is het niet zo dat je nu op zoek bent naar bijles? Kan je dat niet vragen? Of een soort van cursus erover doen?

Ik ben zelf ook op zoek naar iets daarvan.Ik weet alleen niets van 'een rugzakje' of de mogelijkheid om dat aan te vragen.

Wie weet...?

Greetz Willemieke
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Liz » 08 Jul 2006 15:19

Heel herkenbaar, jullie probleem!
Ik weet sinds twee jaar dat ik dyscalculie heb, iets waar ik in het tweede jaar van mijn studie achter kwam toen het vak statistiek onoverkomelijk bleek. Mijn school kende de stoornis ook niet en wilde het ook niet erkennen. Sterker nog; ze hebben geprobeerd me van de opleiding af te krijgen.

Inmiddels kan ik met trots zeggen dat ik ben afgestudeerd ondanks mijn dyscalculie. Als belangrijkste advies wil ik jullie dus meegeven: kom voor jezelf op en vecht voor je rechten!
Het belangrijkste is dat je je eerst laat testen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Je hebt dan zwart op wit waar je (on)mogelijkheden liggen en daarmee kun je ook concreter aangeven wat je nodig hebt om verder te kunnen. Samen met mijn test heb ik ook een dyscalculieverklaring gekregen waarmee ik naar de examencommissie gestapt ben. Uiteindelijk heb ik een vervangende toets gekregen.

Hoe het met de wettelijke erkenning van dyscalculie staat weet ik niet, misschien kunnen andere forumleden daar wat meer over vertellen. Onthou vooral dat het woord dyscalculie aangeeft dat het om een disfunctie gaat en je dus net zoveel rechten hebt als iemand met dyslexie.
Ik weet dat dit makkelijker gezegd is als gedaan als je tegen allerlei muren oploopt maar als je er zelf niet van overtuigd bent lukt het ook niet om dit op anderen over te brengen.

Veel succes en hou ons op de hoogte van hoe het verder gaat!

Groetjes
Liz
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Studie

Berichtdoor Willemieke » 10 Jul 2006 11:25

Liz schreef:hou ons op de hoogte van hoe het verder gaat!


Hoi Liz,

Inmiddels heb ik ook mijn opleiding afgerond, namelijk SPH. Ik hoefde daar gelukkig geen wiskunde voor te gebruiken :)

Maar....wat voor studie heb jij gedaan dan? Ik vroeg me af of je voor orthopedagogiek ook iets van statistiek mag overslaan of bijvoorbeeld andere toetsen ofzo. Maar daar doen ze nog onduidelijk over op de universiteit.... :?

Groet,

Willemieke
Gebruikers-avatar
Willemieke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 03 Jul 2006 15:07

Berichtdoor Smuuf » 09 Okt 2006 10:20

Liz schreef:Het belangrijkste is dat je je eerst laat testen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Je hebt dan zwart op wit waar je (on)mogelijkheden liggen en daarmee kun je ook concreter aangeven wat je nodig hebt om verder te kunnen. Samen met mijn test heb ik ook een dyscalculieverklaring gekregen waarmee ik naar de examencommissie gestapt ben. Uiteindelijk heb ik een vervangende toets gekregen.


Hee Liz, Ik vraag me af, door wie/wat en waar heb jij je laten testen?
Ik denk dat het zwart op wit mij kan helpen bij een vervolgstudie

Groetjes

Geerte
Dyslexie : 'Ik zie door de bomen het bos niet meer'
Dyscalculie : 'Ik zie door de cijfertjes de som niet meer'
Smuuf
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 Okt 2006 16:47

Berichtdoor Alathariel » 15 Okt 2006 18:22

Daar peinzen meer van ons mee. Ik bijvoorbeeld ook. Een test kost 500 euro, en hoe graag ik ook zekerheid wil hebben, ik heb geen 500 euro over voor een test. Ik ben nu al meer dan een jaar op zoek naar een goedkoper soort test.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Liz » 15 Okt 2006 18:34

In sommige gevallen wordt de test vergoed, informeer daarvoor even bij je ziektenkostenverzekering!
Mijn test kostte ongeveer 400 euro en werd helaas niet vergoed. Ik ben verzekerd bij het VGZ. Ik heb gehoord dat CZ het wel zou vergoeden maar het fijne weet ik er niet van.

Ik ben getest bij het Centrum voor Remedial Teaching en Orthopedagogiek in Eindhoven.
Het is idd lastig om de test te laten doen maar het is wel noodzakelijk! Zeker nu de term 'dyscalculie' zo'n modewoord begint te worden heb je bewijsmateriaal nodig wanneer je gebruik wilt maken van hulpmiddelen. En geloof me, voor jezelf biedt het ook veel rust omdat je na jaren van frustratie eindelijk te weten komt hoe je hersenen een beetje werken, waar je beperkingen liggen maar vooral ook wat je *mogelijkheden* zijn!
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron