Het gaat helemaal niet om de vraag wiens of wier waarheid iets is.
De wetenschap heeft allang bewezen dat je alleen volledig met jezelf kunt leven als je komt tot zelfacceptatie. Ik ben zelf op een gegeven moment in dat stadium aangeland en heb mezelf vervolgens zelfstandig ondernemer gemaakt. Ook na volledige zelfacceptatie kun je onderuit gaan. En dat hoort ook zo, want perfectie is zo ongever het laatste dat je moet nastreven.
Ik begrijp best dat je dergelijke filosofieën, als je eigen wereld relatief klein is, het liefst verwerpt. Het is nu eenmaal een bekend gegeven dat ruim meer dan driekwart van de wereldbevolking geen lef heeft om te komen tot zelfacceptatie, introspectie en dus groei. Ik ben dan dus ook erg blij dat ik niet zo ben als de rest.
Dit hele verhaal heeft dus niets te maken met de vraag wat de waarheid van een ander is, maar des te meer met de vraag voor welk deel van de realiteit je zelf nu eigenlijk het liefst wilt wegrennen, om je maar niet te hoeven onttrekken uit een klein, maar kennelijk erg veilig voelend wereldje. Ik heb de halve wereld afgereisd, ik heb heel veel culturen gezien, problemen gesignaleerd en steeds weer kwam ik - en velen met mij - tot dezelfde conclusie: men is erg goed in het verdrukken van de eigen geest en elke ontwikkeling (want dat kost moeite) zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Kort samengevat: de kant van de minste weerstand. Is dat ook wat je voor de klas doceert? Het zal waarschijnlijk onder 'de maatschappij in stand houden' vallen. Of kriebelt het gewoon een beetje dat ik veel verder ben in de geestelijke ontwikkeling dan menig ander en dat ik gewoon de waarheid zeg? Ach ja, sorry. Ik ben in Nederland. Kom maar met de dooddoeners...ik ben er klaar voor.
Tipje: sta ook eens open voor mensen met net wat meer ervaring dan jij. Overigens heeft onderzoek in onder meer Amerika uitgewezen dat de meeste mensen met dyscalculie een versnelde ontwikkeling op taalgebied hebben. Jij wilt dat weerleggen - ik vind het best. Het klopt niet wat ik zeg? Prima, dan klopt het toch niet? Ik kan er écht niet mee zitten.
Ik heb overigens je website bekeken en daarvan ben ik niet bijster onder de indruk. Eén van de meest significante naslagwerken ontbreekt: My 13th winter. Als je zo'n belangrijk boek al weglaat, dan weet ik eerlijk gezegd niet wat ik moet denken. Je kunt dyscalculie natuurlijk ook zien vanuit het perspectief dat jou het beste bevalt. Of je er verder mee komt, dat is de vraag.
Als jij vindt dat iemand die gewoon de waarheid zegt meteen van het negatieve uitgaat, dan wil ik echt niet weten hoe klein jouw wereld is. Het lijkt me namelijk niet echt de moeite waard. De volgende uitspraak is eigenlijk volledig buiten mijn niveau, maar in dit geval kan ik hem écht niet voor me houden: dergelijke denkbeelden die jij aan de dag legt, zijn hét symbool van de Nederlandse kotscultuur. Wees er vooral trots op (niet dus). Blijf vooral lekker in je kleine belevingswereld zitten, dan vertrek ik volgende week definitief uit Nederland, omdat ik een nieuwe baan in het buitenland heb. Zonder cijfers, overigens.
Deal?
Overigens heeft de contemplatieve psychologie niets te maken met het denken in hokjes. Van de contemplatieve psychologie heb je dus geen fluit begrepen. Maar ja, dat was zo voorspelbaar als wat.