hoi
ff voorstellen hoor, ik ben diana en ben 24, toevallig hoorde ik vandaag over discalculie en ben eens gaan zoeken op het net, omdat ik een vermoeden heb dat ik er ook aan lijdt.
als ik zo de berichten van anderen lees komt dat erg overeen met de "klachten" die ik ook heb.
natuurlijk begon het bij mij op de basisschool. daar hadden ze wel door dat ik niet snel was in rekenen, dus ik kreeg r.t. om mijn rekenniveau omhoog te krijgen, wat voor mijn gevoel niet echt werkte. ook tijdens de hoofdrekenoefeningen was ik altijd als laatste klaar, vaak mocht ik mijn sommetjes buiten op de gang afmaken omdat ik gewoon te weinig tijd had en de leraar dacht dat het lag aan de rumoerigheid in de klas. het rekenen gaat altijd erg langzaam zelfs simpele optelsommen gingen met moeite. daar heb ik de loop van de tijd wel ezelsbruggetjes voor gevonden zoals het eerst rond maken van het getal (7+8 word bij mij 7+3 is 10 8-3 is 5, 10+ 5 maakt 15). de tafels zitten bij mij erin tot de tafel van 5 daarna word het heel moeilijk en tafels boven de 11 daar begin ik niet eens meer aan, staartdelingen zijn rampen, lang leve de rekenmachine.
digitaal klokkijken snap ik nu pas eindelijk maar ook altijd even 2 keer kijken hoe laat het is.. en in de auto spreek ik ook altijd af dat mensen maar gewoon moeten wijzen welke kant we op moeten want het is altijd hardnekkig hier naar links (rechts dus).
maar wat me wel opvalt is dat de verhalen hier op het forum vertellen dat de meeste mensen moeite hebben met ruimtelijk inzicht of logische volgordes.. daar heb ik dus totaal geen moeite mee ook niet als de sommen verteld worden in een verhaaltje (jan gaat 6 appels halen, eet er onderweg 2 op hoeveel heeft jan er nog?) dan heb ik de sommen binnen mum van tijd opgelost, ik weet niet of mensen hier afgelopen week de nationale iqtest hebben gezien?? nou ik heb hem meegemaakt had een score van 127 dus echt dom ben ik niet zou je zeggen.. de vissenvragen had ik allemaal goed de optelsommetjes... ach daar gewoon veel te weinig tijd voor dus daar scoorde ik geen punten op (eentje goed gegegokt dus)
ik werk nu al 6 jaar in een winkel waar ik dus ook mensen geld terug moet geven, hier heb ik zelf ook een logica voor bedacht (mijn coll. snappen er niks van) mijn manier is tellen tot 5 of tot 10 en gelukkig met de euro hebben we geen muntjes meer van 2,50 of briefjes van 25 daar is het voor mij makkelijker mee geworden.. waar ik ook lang problemen mee heb gehad is het wisselen als men wat bijgeeft bijv. 9,25 en dan een briefje van 10 en een 2 euro stuk, dan moet ik echt diep en vooral lang gaan nadenken.
gelukkig is dit nu zo automatisme geworden dat ik het nu foutloos kan, maar ik heb vaak op mijn donder gehad omdat kassaverschillen altijd mijn schuld bleken te zijn (gelukkig nooit grote verschillen, altijd maar centen werk, maar niet leuk iig)
mijn cito advies was mavo/havo, maar ik wilde perse de dierverzorging in dat was alleen in vbo niveau, gelukkig heeft mijn moeder me naar die school laten gaan.. voor alle vakken scoorde ik heel goed behalve natuurlijk waar rekenen in voorkomt natuurkunde/wiskunde en economie helaas was wiskunde een verplicht vak dit heb ik dan op b niveau moeten doen terwijl de rest op (biologie, engels, nedelands) d niveau was met hoge punten. overigens scoorde ik ook erg goed op scheikunde. doordat mijn wiskunde zo laag was kon ik alleen het mbo niveau 3 doen, wat ik nog steeds erg jammer vind..
nu lees ik net over het opschrijven van telefoon nummers.. ook daar heb ik moeite mee liever cijfer voor cijfer en niet in combi's alstublieft (nul- zes-vier-acht-zes-zes en niet nul zes achtenveertig zesenzestig, dan raak ik het ook erg snel kwijt, moet het dan een aantal keer vragen, wat was het ook alweer?? en in mijn winkel moet ik regelmatig bestellingen dmv codes doorgeven. nu lukken de 4 cijferige wel redelijk maar nu hebben ze verzonnen dat sommige produkten maar 7 cijfers krijgen.. zucht
maar om een lang verhaal kort te maken. klinkt dit naar discalculie of is het mij misschien gewoon verkeerd aangeleerd??
groetjes diana