discalculie en ontdekking

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Sébastien » 04 Feb 2006 14:47

Dag Carlos,

Ziezo, een nieuwe denkpiste misschien?

Bedankt voor deze bijdrage. Deze route om met dyscalculie om te gaan was mij nog niet bekend. Het valt me wel op dat er in België vaak andere routes worden bewandeld, dan via een psycholoog of orthopedagoog in Nederland 'gewoon' is.
Wat ik me wel afvraag is of deze andere diagnostici in België ook IQ-testen mogen afnemen, of dat zo'n onderdeel wordt uitbesteed?

Daar doet men al jaren onderzoek naar dyscalculie en zij stellen dat de oorzaak ligt in de 'gebrekkige' ontwikkeling van de motoriek als baby waarbij ze stellen dat mensen met dyscalculie in een aantal gevallen stappen hebben overgeslagen in hun motorische ontwikkeling met name de kinderen die niet echt de 'kruipfase' hebben doorgemaakt maar ineens zijn beginen stappen.

Ik las dit bericht gisteren, maar moest het even op mij in laten werken. Dat komt omdat ik hier en daar mijn bedenkingen heb, zonder af te willen doen aan de problematiek zelf.
Veronderstelling 1: een kind wordt geboren met een eigenschap dat de motorische ontwikkeling van de 'kruipfase' in de weg zit. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de samenwerking tussen de 2 hersenhelften onvoldoende is, waardoor er grote problemen kunnen ontstaan.
Veronderstelling 2: een 'normaal' kind doorloopt de 'kruipfase' niet voldoende, met dezelfde redenering als vervolg.

Als de eerste veronderstelling mogelijk is dan is dat voor mij een nieuwe eye-opener. :shock:

Als de tweede veronderstelling van kracht is dan moet ik concluderen dat de 'dyscalculie' te verklaren is uit een (neuro)motorische deficiet, waardoor het formeel gezien geen (primaire) rekenstoornis meer is.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

dyscalculie en erfelijkheid

Berichtdoor Carlos » 09 Feb 2006 10:20

Hey Janne,

ik kan je geen antwoord geven op het feit of het al dan niet erfelijk is. Als ik even terugkijk in mijn stamboom dan merk ik toch dat de meeste daarin een semi exact-wetenschappelijke job heb gehad (burgerlijk en industrieel ingenieurs, verschillende kapiteins ter lange omvaart) Mijn twee broers die ik nog heb zijn respectievelijk lincentiaat informatica en burgerlijk ingenieur.

Carlos
Carlos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Feb 2006 10:23
Woonplaats: Waarloos - België

Berichtdoor Carlos » 09 Feb 2006 10:23

Als de eerste veronderstelling mogelijk is dan is dat voor mij een nieuwe eye-opener. :shock:

Als de tweede veronderstelling van kracht is dan moet ik concluderen dat de 'dyscalculie' te verklaren is uit een (neuro)motorische deficiet, waardoor het formeel gezien geen (primaire) rekenstoornis meer is.



Hey Sebastien,

shoot me! Ik heb er geen flauw idee van. Niet mijn stiel zie je. Misschien eens surfen naar de site van de Antwerpse universiteit?

Carlos
Carlos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Feb 2006 10:23
Woonplaats: Waarloos - België

Berichtdoor Sébastien » 02 Mrt 2006 16:52

Misschien eens surfen naar de site van de Antwerpse universiteit?

Carlos, heb jij voor mij de site ervan? Ik kan namelijk niet echt iets vinden dat lijkt op fysiotherapie en dyscalculie...

Alvast bedankt,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Vorige

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron