Liz, 22 jaar studente

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Liz, 22 jaar studente

Berichtdoor Liz » 15 Apr 2004 9:56

Halllo, ik zal me ook even voorstellen. Ik ben Liz, 22 en studente. Ik loop al vanaf de basisschool met reken- en wiskunde problemen maar omdat ik verder nergens bijzonder slecht in ben en zelfs goed ben in talen, beschouwde ik het altijd als 'mijn zwakke kant' en nam de paniek, frustratie en totale wanhoop tijdens en voor wiskunde lessen maar voor lief.
Nu ik ook bij mijn vervolgopleiding weer tegen problemen aanloop en daarbij weinig begrip krijg van mijn docenten, heb ik op aanraden van een decaan besloten om me te laten testen op dyscalculie.
Ik ben afgelopen dinsdag getest en wacht nu in spanning op de uitslag. Die zal ik volgende week krijgen.
Het klinkt wellicht vreemd maar ik hoop eigenlijk dat er dyscalculie uit komt.
In dat geval heb ik tenminste eindelijk bewijs en een argument in handen voor mijn jarenlange strijd met rekenen en het onbegrip dat daarvoor is.
De test heeft veel indruk op me gemaakt hoewel ik het moeilijk vind om te bepalen of het nu goed ging of niet (ook afhankelijk van wat je goed noemt in dit geval dan).
Van sommige onderdelen vroeg ik me wel af waar ze precies voor dienen. Wie heeft er ook zo'n test gedaan en kan me er wellicht meer over vertellen?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Welkom op het Dyscalculie forum, Liz

Berichtdoor Renée » 15 Apr 2004 12:17

Hartelijk dank voor je bijdrage aan dit forum.

Heel herkenbaar allemaal. Wat jammer dat docenten geen begrip tonen, op één na dan :).
Misschien moet je ze allemaal wel naar www.dyscalculie.org sturen om informatie te krijgen over dyscalculie :!: .
Ik denk dat je met zo'n test wel degelijk verder uit de voeten kan. Ook al is het geen dyscalculie, het geeft je inzicht in je rekenkwaliteiten.

Bij welke onderdelen van de test had je vragen over de betrekking met dyscalculie?
Dyscalculie kan uit meer beperkingen bestaan dan alleen maar uit slecht of niet kunnen rekenen. Heb je dit al gelezen?: http://www.dyscalculie.org/home2.htm. Het zou kunnen zijn dat ook op die onderdelen getest is.

Zou je ons ook kunnen laten weten wat het resultaat van de test was?
En zou je ook kunnen aangeven wat er getest is?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Re: Welkom op het Dyscalculie forum, Liz

Berichtdoor Liz » 15 Apr 2004 19:30

Renée schreef:Hartelijk dank voor je bijdrage aan dit forum.
Zou je ons ook kunnen laten weten wat het resultaat van de test was?
En zou je ook kunnen aangeven wat er getest is?


Hoi Renée,

Bedankt voor je reactie! Ik was blij te ontdekken dat er een dyscalculie forum bestaat, omdat ik het idee heb dat het nog erg onbekend is. De meeste mensen kijken je raar aan als je de term 'dyscalculie' gebruikt.
Dyslexie, ja dat kent iedereen maar dyscalculie...?

Ik heb de link bekeken en het is erg interessant om te lezen allemaal en ook erg herkenbaar zoals je al zei.
Uiteraard laat ik het even weten wat de uitslag van de test was. Willen jullie met me meeduimen dat ik iets met de uitslag kan? :wink:

Ik heb allerlei verschillende oefeningen gehad. Ik zal er enkele opnoemen voor zover ik ze kan herinneren.
Ik moest van blokjes met de kleuren wit en rood patronen namaken, plaatjes in de goede volgorde leggen, getallenreeksen herhalen op volgorde en van achter naar voren, algemene kennisvragen beantwoorden, woorden verklaren, in een veld met stipjes de groepjes van 4 wegstrepen, getallen gekoppeld aan letters noteren op tijd, door een opgerold vel papier naar een punt op de muur kijken (??), tekeningen maken van een boom en een huis (die ken ik wel, heb veel psychologie gehad...:-), patronen proberen te herkennen, een aantal redactiesommen mondeling proberen op te lossen en als laatste een tempo-toets hoofdrekenen en een toets met breuken, decimalen en staartdelingen e.d. (horror!).
Ze vroeg me ook of ik vaak hoofdpijn had of misselijk was in de auto. Met name dit laatste en het kijken door die koker vond ik vreemd en ik vroeg me dus af wat daarvan de bedoeling was.
Maar wie meer weet over de verschillende onderdelen van de test, ik hoor het graag!
Overigens vind ik het ook interessant om te horen wat de test bij andere mensen inhield dus als iemand het wil vertellen....

Gr. Liz
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 16 Apr 2004 8:56

Ze vroeg me ook of ik vaak hoofdpijn had of misselijk was in de auto. Met name dit laatste en het kijken door die koker vond ik vreemd en ik vroeg me dus af wat daarvan de bedoeling was.


Misschien hebben ze naar bepaalde hersenfuncties gekeken. De oogfunctie is belangrijk vooral bij dyslexie denk ik. Als de ogen niet goed (samen)werken kun je problemen krijgen.

Ik zal eens kijken of er iemand is die meer over testen kan en wil vertellen.

In de tussentijd duim ik voor je! :D
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 19 Apr 2004 16:03

Ik heb net de uitslag ontvangen en:

IK HEB DYSCALCULIE!!!

Ik heb het eerste kwartier alleen maar zitten huilen en dat ene zinnetje honderd keer achter elkaar gelezen, ik ben zó blij! Eindelijk erkenning voor mijn jarenlange strijd!
In het verslag staat het volgende:

Het intelligentieprofiel is zeer dysharmonisch. De talige intelligentie ligt op vwo niveau, de rekencapaciteiten liggen beneden mavo niveau. Tussen de verbaal-theoretische intelligentie en het logisch redeneren is een verschil van 28 punten. Een verschil van 15 punten geeft reeds aan dat er problemen zijn.

Daarnaast staat er in dat inzichtelijk rekenen onvoldoende is en dat ik in de war raak als een som niet meer concreet is.
Ook wordt genoemd dat ik ambidexter (beidhandig) ben en dat er geen dominantie is van de linker- of rechterhersenhelft en dat dit vaak leerproblemen geeft. Er wordt een vergelijking genoemd van een kapitein op een schip en dat je niet weet wiens orders je moet uitvoeren.

De verschillende onderdelen van de test staan verder nog verklaard en uitgelegd maar dit is het belangrijkste en ook al is het niet leuk om te weten dat dergelijke kennis en inzichten ontbreken, ik wéét het nu tenminste en er is eindelijk een verklaring voor mijn rekenproblemen.

Bedankt voor het duimen! Ik ben enorm opgelucht en superblij! :lol:
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 19 Apr 2004 16:19

Ik ben geneigd om je te feliciteren met je dyscalculie :lol:

Ik vind het fijn voor je dat je nu weet waar je aan toe bent en vanuit deze gegevens verder kunt. Ik hoop dat ze op school er iets positiefs mee doen.

Ook bij onze zoon was het intelligentieprofiel zeer dysharmonisch. Diepe dalen, hoge toppen. Jullie zijn gewoon hele speciale mensen :)!!

Met het feit dat je steeds hebt moeten vechten voor erkenning kun je zeker je voordeel doen in de rest van je carrière.

Ik ben blij dat de duim weer uit mijn mond kan, staat toch een beetje raar op mijn leeftijd :?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 19 Apr 2004 19:50

Hehe je mag me best feliciteren met het feit dat ik duidelijkheid heb nu. :-)

Zijn wij speciale mensen? Thanx, daar zal ik dan maar vanuit gaan. Denk wel dat de hoogtes de dalen hebben gecompenseerd de afgelopen jaren. Ik heb immers wel wiskunde gedaan op de havo terwijl mijn niveau volgens de test beneden mavo niveau ligt. Nu weet ik iig dat ik niet voor niets geleden heb toen. ;-)

Ik hoop idd ook dat de opleiding er begrip voor kan opbrengen. Mijn moeder verwijt het zichzelf omdat een gedeelte te wijten is aan het feit dat ik beidhandig ben en zij mij altijd gestimuleerd heeft om beide handen te gebruiken ipv links (want ik ben eigenlijk linkshandig). Ik vind dat onzin, maar ik weet niet goed hoe ik het uit haar hoofd krijg.

Weet jij trouwens wat het IQ van het gemiddelde mens is? Mijn IQ op de verschillende onderdelen was ook gemeten en dat rekenen lag volgens mij ver onder het gemiddelde.
Volgende week ga ik nog vanalles navragen in het gesprek, ik zal dan ook vragen of ze interesse heeft om een stukje te schrijven voor de site. Weet je ook wat je graag zou willen lezen van haar?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 21 Apr 2004 11:06

Je moeder mag zichzelf niets verwijten hoor, probeer haar dat toch maar uit het hoofd te praten. Volgens mij heeft ze je prima begeleid naar datgene wat je nu geworden bent, en dat heeft niets met de dyscalculie te maken :)

Het gemiddelde IQ van de mens is 100
Hier kun je wat meer lezen: http://www.denationaleiqtest.nl/faq.html

Uit onderzoeken blijkt trouwens dat het niet zozeer IQ is dat een mens helpt slagen in het leven - hoewel dat wel kan helpen - maar dat het vooral gaat om EQ, de Emotionele Intelligentie.
Emotionele intelligentie heeft te maken met de manier waarop mensen met anderen omgaan, maar ook hoe ze bijvoorbeeld situaties aanvoelen en hun eigen gevoelens onderkennen


En daar geloof ik heilig in. Ik zie dat bij onze zoon zo gebeuren. Hij redt het.....daar zijn we zeker van!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 21 Apr 2004 19:38

Ik ben het met je eens, mijn moeder valt niets te verwijten. Volgens mij word je gewoon links- of rechtshandig (of in mijn geval beidhandig) geboren en is daar niet zoveel invloed op uit te oefenen. Niet zoals bij mij is gebeurd iig.
Ik geloof ook heilig in het EQ. Volgens mij is het met het mijne wel ok. :-)
En als je enorm slim bent maar je kunt niet met mensen omgaan, waar ben je dan?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 25 Apr 2004 8:10

Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 25 Apr 2004 11:24

Bedankt dat je aan me gedacht hebt. :-)
Ik heb de link bekeken maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de informatie over dyscalculie erg summier vind en ik ben het niet helemaal eens met het beeld dat geschetst wordt. Wat ik ook jammer vind is dat informatie altijd alleen over kinderen gaat en op ouders gericht is.
Maar ik waardeer het dat je het voor me in de gaten houdt en als ik zelf nog iets tegenkom zal ik het zeker laten weten.
Overigens, ik heb a.s. donderdag mijn adviesgesprek, welke vraag kan ik namens jou/het forum/de site aan de psychologe formuleren?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 26 Apr 2004 14:59

Fijn dat als je iets tegenkomt dat hier wilt laten weten!

Een aparte vereniging voor dyscalculie is er niet. Maar moet dat eigenlijk wel? Ik denk dat je in groter verband (alle leerproblemen samen) meer kunt betekenen voor elkaar en uiteindelijk meer kunt bereiken op scholen en bij instanties.
Het heeft tijd nodig om dyscalculie meer bekend te maken, net als dyslexie. Maar dat komt vast wel. :)
Het is inderdaad zo dat er weinig aandacht is voor volwassenen met dyscalculie. Ik moet je zeggen dat ik ook erg verbaasd was dat er zoveel volwassenen reageren op dit forum en via e-mail.

Zou je aan je psychologe willen vragen om uit te leggen waarop gelet wordt bij het vaststellen van dyscalculie en welke testen daarvoor nodig zijn? Het zou geweldig zijn als zij een stukje zou willen schrijven op dit forum of via e-mail: info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 30 Apr 2004 12:13

Ik heb gisteren het gesprek gehad met de psychologe, het ging erg goed. Ze wist me ervan te overtuigen dat er met mijn intelligentie niets mis is en dat de dyscalculie aangeboren is dus mijn moeder kan ook stoppen met zich zorgen maken. :-)
Ik heb haar gevraagd of ze iets zou willen schrijven voor dit forum maar ze was echter nogal terughoudend.
Ze voelde zich wel zeer vereerd dat het haar gevraagd werd maar ze gaf aan dat het schrijven van een stukje dat vervolgens voor iedereen toegankelijk is toch een groter beslag op je legt dan je in de eerste instantie zou verwachten. Het staat dan immers zwart op wit en je pint je dan als het ware vast op wat je geschreven hebt. Zij vond het erg moeilijk om er op die manier uitspraken over te doen.
Ik persoonlijk kan dit wel begrijpen en waardeer het dat ze het eerlijk aangeeft. Ze heeft overigens niet echt 'nee' gezegd, maar zei dat als er over enkele maanden nog vragen leefden, dat ik dan altijd weer contact met haar kon opnemen.
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 03 Mei 2004 21:28

Nee....volgens mij is er met je intelligentie niets mis :)

Misschien dat de psychologe een algemeen stukje kan schrijven. Ik kan heel goed begrijpen dat ze bepaalde zaken niet hier wil opschrijven. Geen probleem!
Fijn dat je nog bij haar terecht kunt voor vragen:)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 04 Mei 2004 19:22

Ik weet niet waar voor haar de grenzen liggen wat betreft het schrijven van een stukje voor internet. Ik zie haar niet meer, maar mocht je interesse hebben dan wil ik je wel haar adres en tel. nr. mailen?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 18 gasten

cron