Voorstellen...

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Voorstellen...

Berichtdoor Vera » 20 Sep 2005 11:58

Ik weet niet of ik onder de volwassenen val, denk het haast wel. Mijn naam is Vera en wordt over een maand 18. Ik heb eigenlijk al vanaf de basisschool een rekenprobleem. Eigenlijk was ik niet gemotiveerd om te rekenen dus deed ik ook niks. Het duurt heel lang voordat ik het snap en als ik het snap dan ben ik het meteen weer vergeten. Ik heb op de basisschool wel bijles gehad voor breuken, maar de school heeft mijn leerprobleem nooit (h)erkend. Op de middelbare school had ik voor wiskunde altijd lager dan een 5. En in de derde ging ik nogal lastig doen om maar niet te hoeven werken. Het heeft nogal een invloed op mijn leven en wil dus ook graag getest worden.

Groetjes Vera
Vera
 

Berichtdoor Renée » 22 Okt 2005 12:35

Hoi Vera, welkom op het forum,

Sorry voor de late reactie!

Je bent volwassen hoor :)

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe het zit en je wil laten testen.
Kijk hier maar eens voor meer informatie.
Geheugen problemen komen vaak vor bij dyscalculie....het beklijft maar niet.
Veel succes en laat nog eens horen hoe het verder met je gaat!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor mariah » 22 Okt 2005 20:38

Ik ga nu even heel vervelend doen.

Ik word een beetje pissig van dit soort berichtjes. Er is namelijk een significant verschil tussen een probleem met cijfermatige vakken en dyscalculie. Waarom willen mensen zich, als ze ook maar érgens iets in herkennen, ook meteen het probleem hebben?

Dyscalculie gaat zo veel verder dan alleen maar het niet snappen van sommetjes en het laag scoren voor wiskunde.

Een zakenrelatie van mij begon laatst ook over rekenproblemen. Zegt ze: "Misschien heb ik ook wel dyscalculie." Ik zei dus ook tegen haar dat dyscalculie veel meer is dan alleen een verminderd vermogen om te kunnen rekenen.

Ik denk dat je je juist gelukkig moet prijzen als je het níet hebt. Als ik zou mogen kiezen tussen het hebben van een rekenprobleem en dyscalculie...nou, dan wist ik het wel! Prijs je gelukkig als je slechts een rekenprobleem hebt en geen dyscalculie.

:?
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Renée » 22 Okt 2005 22:38

Ik denk dat Vera zoekende is.....zoekende naar wat er mis zou kunnen zijn en daarom vind ik het een goed idee om daar achter te komen.
Terecht zegt Vera dan ook dat ze getest wil worden. Na de test kan pas gezegd worden of er sprake is van dyscalculie of iets anders.
Ook als het geen dyscalculie is, wat heel fijn zou zijn natuurlijk, kan er plan gemaakt worden om eventuele achterstanden en andere problemen op te lossen.
Het wordt dus nog even wachten op de resultaten van de test :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor mariah » 23 Okt 2005 11:11

Daar heb je gelijk in.

Maar er zijn mij een beetje teveel mensen die 'zoekende' zijn en een houding aannemen van 'hoera, ik heb misschien dyscalculie en dan kan ik het beestje eindelijk een naam geven.'

Nu dyscalculie een bekender begrip wordt, gaan mensen met rekenproblemen het steeds meer in de hoek van dyscalculie zoeken. Als je het maar een naam kunt geven. Zijn die mensen bij het eerste het beste krampje of pijntje ook zo erop gebrand om meteen één of andere afwijking te hebben? Dat is voor mij namelijk precies hetzelfde.

Zoiets irriteert mij enorm. Mensen zijn er zó op gebrand om maar iets te hebben. Je mag je gelukkig prijzen als je géén dyscalculie hebt. Dyscalculie is zoiets rampzaligs, dat moet je niet eens wíllen hebben.

En daarom irriteert dit forumonderdeel mij. Maar het is al wat ik eerder zei: als ik de keuze had tussen een rekenprobleem en dyscalculie, nou, dan wist ik het wel. Dyscalculie gaat namelijk zo veel verder dan alleen dat rekenprobleem. Als ik een paar dagen moe ben en daardoor ook een beetje rot uit mijn ogen kijk, hoef ik ook niet meteen de eerste verschijnselen van MS te hebben. Ik noem maar een voorbeeld.

Mensen moeten eens stoppen met het dolgraag maar iets willen helpen. Het hebben van dyscalculie is kennelijk nogal gewild.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Sébastien » 23 Okt 2005 15:26

Hoi Mariah,

Je hebt gelijk dat er een duidelijk verschil bestaat tussen een rekenprobleem en dyscalculie. En dat je zegt dat je eigenlijk helemaal geen dyscalculie zou moeten willen hebben.
De vorm van dyscalculie die jij hebt belet jou in grote mate in het dagelijkse leven met alles wat met getallen te maken heeft.
Er zijn echter wel verschillende verschijningsvormen van dyscalculie die wellicht in het geheel niet lijken op wat jij hebt, maar wel dyscalculie heet. Volgens onderzoekers hebben 2,5% à 8% (sorry voor de getallen! :? ) van de mensen dyscalculie (dit is afhankelijk van de definitie van dyscalculie). Dus zeg maar 1 à 2 per klas.
En uit mijn ervaring hebben die heus niet allemaal de vorm die jij ondervindt (zoals ik uit je verhalen lees).

Maar er zullen ongetwijfelt veel mensen zijn die slecht zijn in rekenen en dan gelijk aan dyscalculie denken, terwijl ze gewoon een rekenprobleem hebben. Je kunt hier wel moeilijk over doen, maar als ze enkel een rekenprobleem hebben vallen ze tijdens een diagnostisch onderzoek vanzelf wel door de mand.

Dyscalculie is voorlopig nog zo 'nieuw' dat het wel een tijd zal duren voordat niet ieder rekenprobleem met dyscalculie in verband wordt gebracht.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Vera » 10 Nov 2005 16:40

Ik heb vorige week een gesprek gehad, en die vrouw leek het wel overduidelijk dat ik dyscalculie heb. Volgende week wordt ik getest... En dan zal ik wel zien wat eruit komt.
Vera
 

Berichtdoor Alathariel » 11 Nov 2005 22:08

Wou dat het bij mij zo snel ging, ik heb nog steeds geen plek gevonden die een beetje betaalbaar test :( . Waar laat jij je testen Vera, als ik vragen mag?

Sébastien schreef:Ingevoegd bericht:
Vera zal niet meer antwoorden denk ik, omdat zij zich vandaag heeft laten uitschrijven op het forum.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron