Hallo, allemaal.
Ik twijfelde een beetje of ik hier moest zijn of bij het kindergedeelte, ik ben 18, ben dus eigenlijk geen van beiden .
Ik weet niet of ik dyscalculie heb, de laatste tijd zit ik daar wel aan te denken, gisteren zei mijn moeder dat ze er ook aan dacht. Sinds gisteren ben ik daarom informatie aan het opzoeken op internet en ik herken tot nu toe erg veel in de beschreven kenmerken.
Ik heb al vanaf de basischool problemen met rekenen. Optellen en aftrekken gaat wel goed, lukt ook wel uit het hoofd mits de getallen niet te groot zijn (dan ga ik fouten maken met cijfers verwisselen, nullen vergeten, komma's verkeerd zetten etc.). Vermenigvuldigen en delen wordt al heel wat moeilijker en lukt niet zonder rekenmachine.
Op de middelbare was wiskunde een ramp, in de brugklas kreeg ik al meteen extra oefeningen over rekenen met procenten en breuken (wat ik nu allemaal weer kwijt ben trouwens). In de tweede en derde heb ik maandenlang, avond aan avond met mn vader geoefend. Ook dat ben ik allemaal al weer kwijt, hoewel het er toen goed inzat. In de 3e kwam er economie bij, en dat waren mijn twee enige vakken waarbij ik onvoldoende na onvoldoende binnensleepte (2en, 3en, soms een 4 of 5). Economie ben ik met een 5,6 voor geslaagd, wiskunde met een 4.
Nu studeer ik Bos- en Natuurbeheer, en helaas, daar komt statistiek en economie bij kijken. Tot nu toe heb ik die tentamens wel gehaald, maar dat kwam door de lage norm die gehanteerd werd.
Waar ik erg veel last van heb is als de leraar tijdens een college bepaalde formules behandeld (we hebben er een heleboel, voor allerlei vakken), om een antwoord vraagt, dat meteen geroepen wordt en hij weer verder gaat terwijl ik dan nog zit te puzzelen over dat antwoord. Ik snap daarom de formules nooit, het gaat gewoon veel en veel te snel, en tijdens een college kun je niet verwachten dat het nog een (paar) keer herhaald wordt, maar dan langzaam.
Volgordes van handelingen onthouden gaat ook niet geweldig. Ik had laatst een intest voor autorijles en ik kon absoluut niet onthouden wat ik wanneer moest doen. In de winkel waar ik werk moet bij het afrekenen een bepaalde volgorde aangehouden worden, vaak doe ik daar dingen verkeerd. Tijdens mijn stage op een boerderij deed ik handelingen verkeerd tijdens het melken van de koeien, etc.
In winkels heb ik altijd problemen met geldteruggave, ik snap dat terugtellen met wisselgeld pas sinds een paar weken, en daarbij rekenen de mensen altijd zo snel terug dat ik het niet bij kan houden en ik weet dus nooit of ik genoeg terug heb gekregen of niet. Zelf werk ik ook in een winkel, en als ik geld terug moet geven, gaat dat erg langzaam.
Klokkijken heb ik geen problemen mee, hoewel ik bij digitale klokken altijd een tijdje moet denken wat welke tijd is, en sinds ik daar een fout mee maakte bij het zetten van de wekker ben ik daar nog zorgvuldiger mee.
Nou, een erg lang verhaal geworden zie ik. Ik denk er nu over om aan de decaan te vragen of ik me kan klaten testen. Heeft dat zin bij mij? En áls ik het dan blijk te hebben, kan ik daar dan iets mee? Gerichte oefeningen ofzo? En wat ik me ook afvraag: mensen met dyslexie krijgen extra tijd bij toetsen, mensen met dyscalculie ook?