Dyscalculie vs Zakelijk leiderschap

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculie vs Zakelijk leiderschap

Berichtdoor Lonneke » 18 Aug 2005 20:52

Hallo allemaal,

Mijn naam is Lonneke en ik heb al eens eerder van me laten horen op deze site, en heb ook dyscalculie. Je vind mijn verhaal onder -Dyscalculie bij volwassenen, onder het onderwerp Eindelijk....
Het is een reactie op het verhaal van Karin.

Op het moment studeer ik Theatermanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten en zit in mijn derde jaar. Ik heb nog twee jaar studie te gaan en dan studeer ik af. De laatste tijd ben ik veel aan het overdenken waar ik in de toekomst heen wil, welke functie ik zou willen gaan uitvoeren.

Ik zit te denken aan het zakelijk leiderschap in de Theatersector, omdat dit mij een erg leuke functie lijkt, maar ik vraag me af of ik dit aan zal kunnen, i.v.m. mijn dyscalculie. Organisatorisch en planmatig ben ik erg sterk, alleen op rekenkundig gebied zwak. Bij het verdiepen in de functie van een zakelijk leider, kwam ik werkzaamheden tegen zoals o.a: het opstellen van een meerjarenplanning, het werken met en analyseren van jaarcijfers en goed inzicht hebben in de financien. Verder ook een aantal organisatorische werkzaamheden, maar daar verwacht ik geen problemen.

De enige manier om er achter te komen of ik deze functie aan zal kunnen is, denk ik, om het gewoon te doen en me daarin te trainen, maar...wanneer ik dat zou doen, brengt dat wel een risico met zich mee, voor het project waarvoor ik op dat moment zakelijk leider zou zijn. Wanneer zou blijken dat ik het niet aankan op het financiele gebied, dan brengt dat wel een groot probleem met zich mee.

Zoals ik het nu in gedachten heb, wil ik eerst veel ervaring op doen in de productie(leiding) van diverse projecten en dan op latere leeftijd richting zakelijk leiderschap.

Mijn vraag op dit forum is eigenlijk: is er iemand die ervaring heeft met het hebben van dyscalculie en het uitvoeren van zakelijk leiderschap of die iemand kent die die combinatie heeft. (waarschijnlijk een kleine kans dat er iemand is die zich hierin herkent, maar je weet het maar nooit...)

Groetjes, Lonneke
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor alex » 02 Jan 2006 20:22

hallo Lonneke,
ik ben beeldend kunstenaar en heb ook te maken met het zakelijk afhandelen. het is natuurlijk een andere situatie waar jij inzit maar ik vind het 'de moeilijke kant' van het vak. btw, bonnen opmaken, opmaken van offertes, het uitrekenen van percentaces wat bijv. een galerieprijs maakt, betalingen op termijn regelen, kortom de zakelijke kant van het vak laat ik in grote lijnen over aan mijn man anders kom ik er niet uit en raak ik in paniek. wel ben ik inmiddels zover dat het voor mij geen belemmeringen geeft om de zaken niet aan te pakken. ik geef niet op en kijk mee en probeer nog steeds te leren. het probleem bij mij is dat veel zo snel weer wegzakt. ik werk met sjablonen( voorgeschreven voorbeelden van bonnen, offertes en tabelletjes) deze kan ik dan erbij leggen als ik een nieuwe aanvraag moet behandelen.
mijn advies; gewoon doen wat je graag wilt doen en kijk hoever je komt en let vooral op je gevoel daarbij. voelt het goed voor jou dan kan dat je uiteindelijk ver brengen :idea: succes! groet alex

p.s. als je een eigen bedrijfje begint, doe het samen met iemand die jou kan begeleiden in hetgeen waar jij in vast loopt 8)
Gebruikers-avatar
alex
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 22 Okt 2005 9:51
Woonplaats: IJmuiden

Berichtdoor mariah » 02 Jan 2006 21:38

In mijn geval lukt het niet. Ondanks alle goede hulp.

Ik stop met mijn onderneming vanwege mijn dyscalculie. Ik zie geen andere uitweg, want het kost me mijn gezondheid. Ik heb er slapeloze nachten van.

Ik kan niet onderhandelen met zakelijke relaties, want ik weet niet hoe ik over geld moet praten. Ik zeg overal maar ja tegen.

Wat mij betreft, is dyscalculie vs zakelijk leiderschap een rampzalige combinatie.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Lonneke » 03 Jan 2006 0:22

Hallo Alex,

De problemen waar jij tegen aan loopt zijn herkenbaar voor mij: ook ik vergeet rekenmethodes en kan blijven herhalen. Het advies wat je geeft, heb ik inmiddels omgezet in praktijk: eind deze maand start ik met een productiestage bij een theaterinstelling die me de kans bied om naast mijn productionele werkzaamheden, me ook te trainen op de werkzaamheden die een zakelijk leider in de theatersector tegenkomt, zoals bijvoorbeeld de financien. Ik hoop middels deze stage veel te leren van de zakelijk leider en zal zeker niet opgeven! Eerst maar eens zien, hoe ver ik kom inderdaad. Ik heb ook veel nagedacht over de mogelijkheid om het gedeelte financien over te laten aan een ander, dit is mogelijk, maar in de theatersector betekent dit dat ik veelal bij grote gezelschappen zakelijk leider zal zijn en dan is de vraag of ik dat zie zitten. Daar ben ik nog niet over uit.
Dank voor je respons!

Groet, Lonneke
Zoals de zon de bloemen kleurt, zo kleurt de kunst het leven!
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor Lonneke » 03 Jan 2006 0:30

Hallo Mariah,

Wat jammer dat je moet stoppen, vanwege je dyscalculie! Misschien dat de tip van Alex voor jou nog een uitkomst biedt? (als je een eigen bedrijfje begint, doe het samen met iemand die jou kan begeleiden in hetgeen waar jij in vast loopt 8) )
Ik wens je heel veel succes met wat je nu besluit te gaan doen :!:

Groet,

Lonneke
Zoals de zon de bloemen kleurt, zo kleurt de kunst het leven!
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor mariah » 03 Jan 2006 14:11

Hi Lonneke,

De tip van Alex is natuurlijk hartstikke goed. Maar het helpt mij gewoon echt niet. Ik ben niet in staat om iemand uit te leggen waar ik vastloop. Daarnaast kan ik geen prijsafspraken maken met potentiële klanten, want ik weet niet waarover ik spreek. Dit heeft als resultaat dat mijn klanten bij me weglopen en dus naar een ander gaan. Hierdoor kom ik dus niet aan de bak.

Het heeft gewoon echt geen zin meer, dus ik ga maar op de zak van mijn man leven en af en toe een danslesje geven. Ik weet het anders echt niet. Voor alles moet je kunnen rekenen en ik kan het gewoonweg niet.

Die hele dyscalculie heeft mijn leven compleet verwoest.

xxx
MARIAH
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor alex » 03 Jan 2006 21:07

wat goed Lonneke! ik wens je alle succes :wink: laat je het hier eens weten hoe het met je gaat? groet alex :lol:
Gebruikers-avatar
alex
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 22 Okt 2005 9:51
Woonplaats: IJmuiden

Berichtdoor Lonneke » 04 Jan 2006 19:20

Zal ik zeker doen! :D Ben zelf ook benieuwd hoe het gaat lopen :!:

Groet,

Lonneke
Zoals de zon de bloemen kleurt, zo kleurt de kunst het leven!
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor Lonneke » 26 Mei 2006 10:57

Hallo allemaal,

Ik had het aan Alex beloofd: laat nog eens wat van je horen terwijl je op stage bent, dus bij deze:

Ik ben nu sinds 16 januari aan de slag bij een theaterinstelling, ik loop daar een productiestage. Het is een leerzame en leuke ervaring, momenteel werk ik aan vijf theaterproducties (en met succes!), maar daarnaast wil ik me ook wat meer verdiepen in het zakelijke aspect van een productie en de financien. Dat is ook wat me in de vacature aansprak. Het is me opgevallen dat het erg moeilijk is om opdrachten binnen de organisatie samen te stellen, waarbij ik mezelf op het werken met financien kan trainen. Ik heb het er regelmatig over met mijn stagebegeleidster en ook zij vindt het lastig. Helaas waren alle begrotingen al opgesteld en alle subsidieaanvragen al geschreven voordat ik aan mijn stage begon, daardoor werd het al een stuk lastiger. Ik heb nu nog twee maanden stage te gaan en eerlijk gezegd verwacht ik niet meer dat ik mezelf binnen deze stage, in de praktijk nog intensief kan gaan trainen op het werken met financiele zaken, daarvoor heb ik het misschien ook wel een beetje te druk met producties. Daarom heb ik besloten het op een andere manier aan te pakken: ik heb inmiddels een aantal interessante boeken aangeschaft over o.a. financieel management en zakelijk communiceren. Ik ben gestart met het lezen van deze literatuur en probeer op deze manier mezelf van financiele kennis en kennis over zakelijke communicatie te voorzien. Tevens zal ik blijven proberen in de praktijk (zolang mijn stage nog voortduurd en daarna) financiele en zakelijke kennis op te doen. Ook krijg ik hulp van vrienden uit de theatersector. Bovendien verwacht ik niet dat ik van alles op de hoogte moet zijn, na deze stage. Zoiets heeft tijd nodig (en jaren aan ervaring)...en ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. :D

Groet,

Lonneke
Zoals de zon de bloemen kleurt, zo kleurt de kunst het leven!
Lonneke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Nov 2004 21:31

Berichtdoor marinda » 26 Mei 2006 11:54

mariah schreef:
Die hele dyscalculie heeft mijn leven compleet verwoest.

xxx
MARIAH


ik heb naast dyscalculie, dyslectie, ADHD en ik ben hardhorend ook nog fibomyalgie (vorm van reuma) en heb een tijdje therapie gehad om deze 'tegenslag' te verwerken. (ik was erg depresief, mijn jongste dochtertje was nog zo klein, ik ik kon op dat moment erg weinig)
misschien is therapie ook een oplossing voor jou.
Leer te accepteren dat je niet kan rekenen, focus je op wat je WEL kan.

Ikzelf schrijf graag verhalen en ben hier behoorlijk goed in (hoera voor spellingscontrole, al zijn die rode 'streepjes' af en toe wel irritant)
ik ben een goede leider en planner, en ben pas begonnen als secretaresse voor het lokale bestuur van een politieke partij.
en mijn record voor (reken) huiswerk gooien gaat steeds verder vooruit, ik haal het bijna door de hele kamer! :wink:
marinda
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Mei 2006 9:09
Woonplaats: goes

Berichtdoor alex » 19 Apr 2007 10:14

Lonneke schreef:Hallo allemaal, Ik had het aan Alex beloofd:
een wel hele late reactie van mijn kant, ben al een tijdje niet op het forum geweest...meid, wat werk je hard! :wink: heel goed, en hoe is het nu in bijna mei 2007 :?:
Gebruikers-avatar
alex
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 22 Okt 2005 9:51
Woonplaats: IJmuiden

Berichtdoor elis » 25 Apr 2007 0:19

hoi alex
leuk nog een kunstenaar hier. Ik voelde me altijd een beetje een vreemde eend tussen alle dyslectische kleiers met een wiskundeknobbel, leuk om te weten dat ik niet de enige ben :)
Mijn oplossing voor het hele papierwerkprobleem (als je in de wwik zit moet je dus echt de hele dag alles bij houden) heet meneer de R. oftewel mijn boekhouder. Mijn bonnetjes bewaren en mn rekeningafschriften uitprinten lukt me maar voor de rest heb ik hem. Een beetje decadent maar als ik moet kiezen tussen een maagzweer of betalen voor een (relatief) zorgeloos leven...
elis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 Apr 2007 18:54

Berichtdoor donainbxl » 25 Jul 2009 15:46

Beste Lonneke,
Ik heb goed nieuws voor je, namelijk dat er bij zakelijk leiderschap maar weinig zuiver rekenen aan te pas komt. Meestal kun je het voorbereiden en er met aantekeningen op papier werken. Ik ben beheersadviseur en heb wat eigen beheerservaring opgedaan bij nonprofit organisaties.
Het meeste doe je op Excel en daar zijn we wel goed in en verder kun je altijd samenwerken met een verkop(st)er en een boekhoud(st)er voor de lastige gedeeltes. Als baas moet je vooral weten hoe iets gedaan wordt, meer dan het zelf kunnen doen. het een paar keer goed fout doen is een perfecte opleiding :D
Een goede visie, inzicht in mensen, organisatietalent, technisch inzicht, weten wat er zich in de rest van de sector gebeurt. Allemaal veel belangrijker!

Sterkte,
Donatienne
donainbxl
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Feb 2008 12:46
Woonplaats: Brussels, Belgium


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron