ook ik!?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

ook ik!?

Berichtdoor kim » 01 Aug 2005 21:35

Hoi,

ik zit al heel lang met de vraag of ik dyscalcullie heb of niet. Ik heb altijd al moeite gehad met rekenen. Op- en aftrekken lukt nog wel met behulp van vingers maar aan vermenigvuldigen en delen hoef ik niet te beginnen. Ik weet echt niet wat ik dan moet doen. Ruimtelijk inzicht heb ik ook niet. Op de lagere school kreeg ik dan ook mavo-advies. Uiteindelijk ben ik toch naar de havo gegaan. Daar ging alles heel goed, vooral de talen, behalve wiskunde en natuurkunde. Bijles had geen invloed. Mijn wiskundeleraar noemde me eens een mongool toen ik een 3 had gehaald op een proefwerk. Sindsdien ben ik erg onzeker over rekenen. In 4 havo ben ik overgegaan omdat mijn (nieuwe) wiskundeleraar mijn 3 in een 4 veranderde.. Uiteindelijk heb ik na de havo het vwo gedaan en studeer ik nu rechten. Gelukkig hoef je daarbij niet al teveel te rekenen.

Toch heb ik met bepaalde dingen veel moeite. De 'bijzondere verrichtingen' bij autorijden bijvoorbeeld.. Ik kan de volgorde niet zo goed onthouden.. Met de boodschappen raak ik in de war als ik me niet aan het lijstje hou. Gewichten en afstanden zeggen me niets. Ik weet echt niet hoe ver 50 meter is of hoeveel 6 kilo weegt. Klokkijken lukt allen op een klok met cijfers, met die streepjes kan ik niet zoveel.

Ik vind het heel prettig om jullie verhalen te lezen en om mezelf hierin te herkennen. Van vrienden krijg ik toch vaak onbegrip te horen, zij lijken mijn problemen niet echt serieus te nemen.

Groetjes,

Kim
kim
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Aug 2005 21:07

Berichtdoor greet » 02 Aug 2005 9:10

hallo kim,

ik ben geen expert maar volgens mij heb jij wel degelijk dyscalculie!
Je 'intelligentie' (rechten studeren) valt niet te rijmen met je problemen met rekenen en natuurkunde.Ook dat ruimtelijk inzicht komt me bekend voor : je zou mijn dochter kunnen zijn! Die gaat nu naar het laatste jaar middelbaar, ASO( hoogste vorm in Vlaanderen) maar IK volg bijles wiskunde om het haar opnieuw en opnieuw en opnieuw uit te leggen. Ook voor de examens natuurkunde en aardrijkskunde ben ik vande partij!
Verder huppelt ze op één been door alle vakken heen : haalt bv 90% voor Enhels en 88 %voor Nederlands. Volgend jaar gaat ze verder in die vakken en zijn we 'eindelijk' van die overtollige ballast verlost!

Groetjes, Greet
Gebruikers-avatar
greet
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Jul 2005 11:36
Woonplaats: Lier - Antwerpen (België)

Berichtdoor Renée » 16 Aug 2005 8:55

Hoi Kim, welkom op het forum.

Greet zei het al, dyscalculie heeft niets met intelligentie te maken.
Of je een slechte rekenaar bent of ook dyscalculie hebt valt alleen via een test uit te maken helaas.

Mijn wiskundeleraar noemde me eens een mongool toen ik een 3 had gehaald op een proefwerk. Sindsdien ben ik erg onzeker over rekenen.


Hier schieten woorden tekort (behalve hele lelijke :shock: ).
Ik kan niet begrijpen dat zo iemand leraar is......het effect van zijn woorden was wel groot!
Kun je hem niet "sue-en" na je opleiding? :)
Je nieuwe leraar had het allemaal beter begrepen en zag dat je enorm je best deed, maar dat je het gewoon niet kon.

Ik denk dat je je vrienden maar eens naar het forum moet sturen en laten lezen wat dyscalculie / rekenstoornissen zijn en wat het betekent voor iemand om dat te hebben.
Vaak wordt gedacht dat het iets met intelligentie te maken heeft, maar dat is dus zeker niet zo.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 14 gasten

cron