rijbewijs halen???!!!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

rijbewijs halen???!!!

Berichtdoor goofy » 03 Jun 2005 8:46

bij onze zoon van nu 20 jaar is al op 7 jarige leeftijd discalculie geconstateerd. met zijn positieve inzet en zijn positieve karater heeft het zijn mavo diploma gehaald. nu op het mbo en hij wil nog verder doorstromen. wel in een creatieve omgeving: muziek en toneel.
maar het rijbewijs halen is weer zo'n moment waar tegen zijn "handicap" aanloopt. hij is nu een jaar bezig, twee lessen in de week (automatiseren) en dat gaat nu echt de goede kant op. maar het theorie examen geeft de grootste problemen. 5 x gewoon examen gedaan, nu 1 x mondeling
een keer had hij 7 fout (dus heel jammer dat het niet een minder was).
ik weet dat het uiteindelijk wel voor elkaar zal komen, maar heeft iemand nog tips. ??
uiteindelijk kom je er wel!!!
Gebruikers-avatar
goofy
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Jun 2005 8:35
Woonplaats: stiens

Berichtdoor Renée » 04 Jun 2005 17:10

Beste Goofy, welkom op het forum!

Onze zoon is nu bijna 19 en staat voor het hetzelfde probleem. Ik denk dat hij het nog een beetje uitstelt:)

Visualiseren is een goede hulp bij het leren van de theorie.
Bij jde ANWB is een cd verkrijgbaar met beelden van situaties. Heeft hij daar wat aan?:

ANWB Examentraining Rijbewijs

Maar inderdaad komt het ooit goed :)
Is er dyscalculie met een test vastgesteld?

Succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 05 Jun 2005 21:47

Misschien is het mogelijk om te achterhalen wat voor type fouten er gemaakt worden. Dan kun je daar gericht aan werken.

Maar als het probleem vooral is dat bij dezelfde 'opgave' de ene keer een fout wel wordt gemaakt en de andere keer niet, dan is het wel wat lastiger...

Misschien is het mogelijk om zijn redeneer wijze helderder voor ogen te krijgen, door hem mondeling dingen te laten uitleggen en zelf kritische vragen te stellen?

En anders blijven doorgaan met het vergroten van het inzicht...misschien tegen beter weten in, zolang je niet goed vat kunt krijgen waar het nou aan ligt?
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Daantje » 08 Jun 2005 21:41

Hallo Goofy.

Ik ben zelf ook 20 jaar, en heb mijn theorie examen ook met moeite gehaald. Zelf heeft het mij erg geholpen om de cd-rom van de anwb te halen en ik heb zelf ook lessen gevolgd bij de rijschool in theorie. ik weet niet of dat mogelijk bij jullie rijschool.
Alvast heel veel succes.

Groetjes Danee
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Sita » 19 Jul 2005 20:21

Hallo allemaal,

Ik weet dat het CBR iets heeft ontwikkeld dat RIS heet: Rijopleiding In Stappen. Rijlessen die structuur bieden. Ik weet niet of er ook speciale aandacht is voor de theorie. Lees meer op deze site:

http://www.leren.nl/dossier/rijbewijs/rijles/ris.html

In totaal doorloop je 46 handelingen, zoals wegrijden, een kruispunt oversteken of ingehaald worden. Voor elke handeling is er een script, dat precies aangeeft hoe je de handeling moet uitvoeren. Je leert ook zelfstandig een route uit te stippelen met behulp van kaarten en bij het rijden gebruik te maken van bewegwijzering. Het materiaal is zo opgebouwd dat je leert wát je wáárom doet.

Ook ik heb mijn rijbewijs niet gehaald en zou graag deze lessen volgen wanneer het nemen van rijles wat minder kostbaar was....

Je kunt ook nog kijken op de site van het CBR zelf.

Heel veel succes,

Sita :wink:
Laatst gewijzigd door Sita op 21 Jul 2005 20:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
dochter 16 jr (4 VMBO, dyscalculie?) en dochter 18 jr (Ath. 6 op zak)
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor Renée » 21 Jul 2005 20:09

Deze link heb ik naar onze zoon doorgestuurd...misschien ook wel iets voor hem! Bedankt Sita!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor JohnnyBusca » 25 Jul 2005 9:13

Hallo,

Ik ben Jeroen en ik ben 29 en ik heb vorige week mijn examen gehaald. Ik ben al eerder begonnen, rond mijn 19de en ik had inderdaad moeite met automatiseren. Ik wist echter toen niet dat ik last had van dyscalculie. Ik ben toen gestopt om er later (toen ik 29 was) weer mee verder te gaan.
Ik ben vandaag pas hier gaan lezen en ik herken veel dingen, ook qua rijlessen. Ik had erg veel moeite met het automatiseren van de handelingen en tot 2 lessen voor mijn praktijk examen ging niets automatisch. Door het maar herhalen in mijn hoofd van de regels, vergat ik andere regels. Pas 2 lessen voor het examen (zo'n 30 lessen) had ik het opeens te pakken en was ik daadwerkelijk auto aan het rijden. Waardoor dat komt en in hoeverre dat afwijkt van 'normale' mensen weet ik helaas niet. Wat ik wel kan zeggen is dat het misschien langer duurt, maar dat het wel kan en dat dingen die moeilijk aangeleerd worden ook beter blijven hangen.

Succes!
JohnnyBusca
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Jul 2005 8:41

Berichtdoor Renée » 16 Aug 2005 9:00

Hoi Jeroen, welkom op het forum.

Gefeliciteerd met je rijbewijs!
Heb jij ook dyscalculie?

Wat ik wel kan zeggen is dat het misschien langer duurt, maar dat het wel kan en dat dingen die moeilijk aangeleerd worden ook beter blijven hangen.


Dat geld voor heel veel mensen zo, maar zeker voor diegenen met dyscalculie. Eindeloos veel herhalen heeft vaak toch succes. Een verkorte rijopleiding is dan ook niet zo goed.

Veel succes met je rijbewijs......en verdwaal niet teveel :D.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 29 Aug 2005 12:18

Ik heb nu zo'n 4,5 jaar mijn rijbewijs en nooit ergens problemen mee gehad in relatie tot mijn dyscalculie. Ik begrijp dan ook niet helemaal waar je tegenaan kunt lopen met autorijden en het halen van de theorie...
Kan iemand me hier iets meer over vertellen...?
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 06 Sep 2005 11:03

Hoi Liz :)

Gelukkig maar! Het ligt er een beetje aan welke vorm van dyscalculie je hebt denk ik. De theorie heeft met het geheugen te maken. Ook het automatiseren van bepaalde handelingen in combinatie met het geheugen kan een probleem zijn. Het inslijten daarvan kost dan meer tijd.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

rijbewijs halen

Berichtdoor Nienke » 27 Sep 2005 10:58

Goh, ik zit uit interesse wat te lezen op dit forum en verbaas mezelf. Ik herken erg veel in de verhalen hier.
De reden waarom ik aan het zoeken was naar informatie over dyscalculie, is omdat een vriend mij vertelde over zijn zusje die dat ook heeft. Ook dat was voor mij erg herkenbaar, en dus wilde ik wat meer weten hierover.

Het verhaal over het rijbewijs is de reden waarom ik reageer. Ik heb, en ik vertel dit met het schaamrood op mijn kaken, 6 keer over mijn theorie examen gedaan. Ik en mijn omgeving snapte er maar niks van waarom ik elke keer weer met 7 fouten bleef zakken. Ik kan goed leren, heb een HBO academische achtergrond, geen last van faalangst, dus waarom niet zo'n stom examen halen? Tot in den treure heb ik de examens op de pc zitten oefenen, en als ik dit forum een goed lees, is dat ook de reden waarom ik het de 6de keer wel heb gehaald: heel veel oefenen. Wat me het meest tegen stond aan het examen, is dat er voor mij geen logica in zat. Er is 1 verkeersregel die in verschillende situaties verschillende betekenissen heeft, dat gaat er bij mij dus niet in.
Het lijkt wel of er ergens een zwart gat in mijn hoofd zit waar die logica elke keer weer in verdwijnt. Het blijft niet 'hangen' bij mij. Ik moet elke keer weer opnieuw dezelfde som leren, er is geen automatisme in het onthouden van sommen en logica. Ook met de simpelste rekensommen heb ik datzelfde gevoel. Ik ben nu 24 jaar en breuken zijn nog steeds een groot mysterie voor mij....Ook daar ben ik absoluut niet trots op. In mijn leven tot nu toe heb ik het aardig kunnen verbloemen, door de beroepskeuzes die ik heb gemaakt.
Of ik dyscalculie heb? Ik weet het niet, maar ik vermoed van wel, het zou een hoop puzzelstukjes op zijn plaats doen vallen. Nu dus de overweging om me te laten testen...Heeft er iemand ervaringen, als volwassenen, met wat het je opgeleverd heeft, zo'n diagnose?

groet, Nienke de Waard
Nienke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Sep 2005 10:01

Berichtdoor Renée » 29 Sep 2005 16:25

Hoi Nienke, welkom op het forum

Het kan me voorstellen dat je je wilt laten testen. Of het ook een meerwaarde heeft weet ik niet. Hoe belangrijk is het voor jou om je te laten testen.....

Kun je uit de voeten met wat je nu aan het doen bent? studeren / werken.
Dan is het misschien niet nodig.
Heb je er last van en wil je weten wat er nog verbeterd kan worden is het misschien wel een optie.

Ik ben zelf ook nooit getest, maar zou het eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid wel willen weten....maar of dat nou € 500 waard is? :?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor mariah » 13 Okt 2005 21:15

Ik weet het niet, maar volgens mij heb ik een heel extreme vorm van dyscalculie. Ik heb wel dyscalculie, dat staat vast. Ik hoef dus niet meer te worden getest. Ik heb vier keer rij-examen gedaan. Bij de rijschool deden ze net alsof ik niet spoorde. Het was echt erg. Maar ik had gewoon heel veel moeite ermee. Pas later begreep ik dat het allemaal met die dyscalculie te maken had. Ik ben nu 28.
mariah
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 13 Okt 2005 21:12

Berichtdoor Alathariel » 14 Okt 2005 11:20

Maar als je nooit bent getest, weet je toch niet of je het hebt? Ik vermoed het ook, ben nu met mijn decaan en psycholoog aan het uitzoeken of en hoe en waar ik me kan laten testen, en ondertussen zeg ik telkens maar dat ik het waarschijnlijk heb (kon ik volgens mijn decaan gerust zeggen). En ik laat dat woordje 'waarschijnlijk' pas weg als ik getest ben. En als ik me nooit laat testen, zal ik het nooit weten, en dus altijd 'waarschijnlijk' erbij blijven zeggen.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Renée » 16 Okt 2005 12:13

Dag Mariah, welkom op het forum.

Zou je wat meer kunnen vertellen over je problemen met rekenen?
Waar heb je de meeste problemen mee?
Je hebt je rijbewijs wel nu dan?:) Duim op
Je hebt je in ieder geval niet uit het veld laten slaan met die vervelende gevoelens, heel goed....gewoon je doel volgen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron