rijbewijs halen???!!!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Marlies » 25 Aug 2008 18:45

Hoi allemaal

Ik herken veel in deze verhalen
Ben ook nu 2 jaar bezig met mijn rijbewijs
(3 keer gezakt)
Maar bij mij ging de theoretische kant juist makkelijk
ik heb juist heel veel moeite met de praktijk en dan vooral het inzicht in situaties en oplossingen zien
Soms lijkt het echt of ik een zwart gat in mn hoofd heb op dat moment en ik zie het echt niet!!!
Ik baal hier echt van want ik heb het idee dat dit niet te leren valt en ik dus zal blijven zakken voor mn rijbewijs.
Mijn rijinstructeur snapt er soms niets van en snapt niet dat ik het niet zie

Ben nooit getest op Discalculie maar herken hier veel en zou dit missen van inzicht in het verkeer hier ook mee te maken hebben?

Zou er een rijschool bestaan die extra veel aandacht besteed aan het inzicht?

Wie herkent zichzelf hierin?

Groetjes Marlies
Marlies
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Aug 2008 20:25

Berichtdoor student85 » 16 Sep 2008 17:22

Marlies schreef:ik heb juist heel veel moeite met de praktijk en dan vooral het inzicht in situaties en oplossingen zien
Soms lijkt het echt of ik een zwart gat in mn hoofd heb op dat moment en ik zie het echt niet!!!

Zou er een rijschool bestaan die extra veel aandacht besteed aan het inzicht?


Hoi Marlies,

Ik heb een vraag aan jou en alle andere die dyscalculie hebben.
Ik lees hier veel over problemen met het rijexamen als je dit hebt.
Maar wat ik me afvraag;
Wat is dan hetgeen er moeilijk is als je aan het rijden bent?
Hoe moet ik me voorstellen hoe jullie "kijken" (of niet kijken) als je aan het rijden bent?

Ik wil dit graag begrijpen, want een vriendin van mij heeft ook moeite met het halen van het rijexamen en dit komt waarschijnlijk ook doordat ze een vorm van dyscalculie heeft. Ze is nu ook al voor de 4de keer gezakt.

Als iemand weet of er zo'n rijschool bestaat, zou ik dat ook heel graag willen weten. Kan ik dat doorgeven aan mijn vriendin.
Nu had ze geen goede begeleiding, maar als ze weer wil gaan lessen (ze stopt tijdelijk) is het fijn om te weten dat er ook rijscholen zijn die specifiek aandacht hieraan besteden.

Groetjes van een studente
student85
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Sep 2008 16:50

Rijbewijs halen

Berichtdoor puck68 » 16 Sep 2008 19:43

Dingen die ik moeilijk vond (en vind) met autorijden is bijvoorbeeld
Links en rechts heb ik veel moeite mee gehad tijdens lessen.
Ik zat meer gespannen achter het stuur omdat als het druk en onoverzichtelijk is op de weg moeilijk goed kan inschatten hoe te reageren.
Ik kan echt met het zweet op mijn rug op de snelweg rijden, als er meerdere banen naast elkaar zijn en ik de goede rijbaan moet kiezen.
Stukken die bekend zijn gaan prima maar iets dat ik niet dagelijks rijd of regelmatig dan heb ik echt een bijrijder nodig om me te ondersteunen.
ik hoop dat ik je ongeveer heb kunnen aangeven wat problemen kunnen zijn.

In mijn tijd had je nog een verlengd examen, kreeg je meer tijd tijdens het afrijden en toen ben ik de 5e keer geslaagd.
Ik kon een les nemen voor het examen en vlekkeloos rijden, en als ik dan dat kwartier moest wachten voor ik aan de beurt was, werd ik zo zenuwachtig dat ik blokkeerde.
Zo zei de examinator dat ik wat suiker moest nemen, en ik bleef met de suiker in mijn hand zitten, zonder het in te nemen, door de zenuwen.
ben benieuwd of andere ook dit soort dingen hadden . ik in ieder geval wel
puck68 (dyscalculie?), moeder van zoon van 8 met syndroom van asperger en broer van 7.
puck68
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Sep 2008 18:11
Woonplaats: kop van Noord Holland

Berichtdoor nien--ke » 24 Nov 2008 19:42

Hoi Marlies en student85,

Ik herken me in wat Marlies zegt. Ik had totaal geen problemen met mijn theorie. Maar de praktijk is een heel ander verhaal. Morgen mag ik eindelijk, na erg veel lessen voor het eerst examen doen.
Ik heb problemen met,
´ inschatten wanneer ik kan oversteken op een kruispunt, ik weet niet hoeveel ruimte er is om ertussen te komen. Zelfde met in en uitvoegen
´ Richtingsgevoel. Met het nieuwe rijexamen moet je naar bepaalde coordinatiepunten kunnen rijden en dat lukt mij niet. Ik heb geen idee waar ik me bevind in een bepaald gebied.
´ Het totale overzicht van wat ik doe. Ik vind het moeilijk om de verschillende handelingen te combineren, hoewel het vaak routinehandelingen zijn.

Ik vind het fijn dat ik er nu achter ben dat meer mensen moeite hebben met het halen van hun rijbewijs. Nu snap ik dat het iets is dat bij mijn dyscalculie hoort. Het valt op zijn plek.
nien--ke
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Nov 2008 17:41

Berichtdoor student85 » 24 Nov 2008 20:06

Hoi Puck68 en Nien-ke,

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Heb ik veel aan!
( excuses voor mijn late reactie )

Fijn dat jullie er hier zo open over zijn.

Groetjes van een studente
student85
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Sep 2008 16:50

Is autorijden verantwoord met dyscalculie?

Berichtdoor marian bloemink » 02 Dec 2008 20:20

Mijn dochter is 26 en heeft een aantal jaren geleden eerst prive-theorieles genomen om te kijken hoe ver ze hiermee zou komen i.v.m. haar dyscalculie.
Toen ze er klaar voor was om theorie examen te doen hebben we gevraagd of dat mondeling kon en omdat ze niet bekend waren met dyscalculie hebben we gezegd dat ze dyslectisch is (wat niet het echte struikelblok was, maar je moet wat). Ah, daar hadden ze wel eens van gehoord en dus kon ze mondeling examen doen. Ze had 11 fout en eigenlijk vond ik dat zo gek nog niet voor een eerste keer.
Daarna zijn we echter wel om de tafel gaan zitten met de vraag of het wel verantwoord is om auto te gaan rijden na het behalen van je rijbewijs. Het is immers zo dat veel van het geleerde na verloop van tijd weer wegzakt wanneer je er niet dagelijks mee bezig bent en het regelmatig herhaald. Wat dan wannneer je toch in een situatie komt waar je het even niet meer weet en de verkeerde beslissing neemt?
In het verkeer gaat het soms zo snel dat er geen tijd is om te twijfelen.
En wanneer mensen met dyscalculie toch hun rijbewijs halen is het dan niet beter om het examen vaker te herhalen, ook na het behalen van het rijbewijs?
Het is geen leuke vraag die ik hier stel, maar ik vind wel dat hij gesteld moet worden.
Mijn dochter heeft er uiteindelijk vanaf gezien om het door te zetten.
Ze is er nog niet over uit of ze het ooit nog eens zal gaan proberen.
Wel hebben we voorelkaar gekregen dat ze gebruik mag maken van Taxi+ en Valys. Ze kan dus tegen de prijs van het openbaar vervoer met een taxi.
marian bloemink
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 Nov 2008 23:15
Woonplaats: veendam

Berichtdoor Alathariel » 03 Dec 2008 12:09

Oh, ik zou er helemaal geen bezwaar tegen hebben om geregeld nog een herhalings examen te doen. Ik heb mijn rijbewijs nu 3 jaar, en ik weet zeker dat er dingen zijn weggezakt van tijdens mijn rijlessen. Ik rij wel regelmatig, hetzij in de auto van mijn ouders, hetzij in de bus van de dierenambulance, waar ik chauffeur ben. Maargoed, ik heb niks tegen examens doen ter controle of ik alles nog beheers (vind trouwens dat bejaarden dat ook zouden moeten), alleen wie betaald dat? Ik heb er geen geld voor, en de verzekering doet het echt niet, verzekeringen erkennen dyscalculie niet.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Hallo

Berichtdoor Manon71 » 16 Feb 2009 17:15

Ik ben Manon en ben 38 jaar oud.
Toen ik 18 was ben ik begonnen met rijlessen, ik heb toen ook 2 keer afgereden maar was gezakt, ik ben toen gestopt en toen ik 24 was weer begonnen, nu zakte ik 2 keer voor me theorie en dus weer gestopt, nu ben ik 38 en weer begonnen, wilde eerst me theorie en daarna meteen beginnen met rijlessen.
Nu gaat dat me dus niet goed af, als ik in een straat rij en ze zegt e dat ik een omkeer opdracht moet doen, kies ik altijd de moeilijkste weg, ik vergeet alles om me heen en maak me alleen maar druk hoe ik die auto omgekeerd krijg. :)
Het inzicht hebben hoe ik dat het beste kan doen mis ik dus.
Vroeger ben ik getest, en moest ik naar speciaal onderwijs vanwege mijn rekenproblemen, nu heb ik daar nog steeds grote moeite mee, als in een winkel iets van 10 % of 25 % korting heeft zou ik niet weten hoe ik dat uit moet rekenen. inhoudsmaten lezen? word erg lastig, zeker de ml en de dl. Zo zijn er nog talrijke onderwerpen die ik kan opnoemen. 2 jaar geleden vertelde me zus me over dyscalculie, ik ben me daarin gaan verdiepen en een test is verder overbodig :D Dat ik mijn vader dit vertelde zei hij ook dat dit is wat ik had alleen vroeger hadden ze het woord dyscalculie nog niet.
Nu viel het kwartje pas dat mijn dyscalculie dus ook te maken heeft met het autorijden, en ben ik eens gaan surfen..... en idd ik ben dus niet de enige.
Het links en rechts is ook een groot probleem 9 van de 10 keer dat ik de verkeerde kant op ga :D Maar dit is toch lastig als je straks moet afrijden, mij rij instructrice weet dit nog niet, maar is er een mogelijkheid dat ze er rekening mee kunnen houden? Zo ook het cbr? Hoe pakken jullie dat aan.....

Oh en dansen dat is me ook wat...... ik kan geen maat houden, ga altijd uit de maat, mensen begrijpen dat niet, die vindne het moeilijk om uit de maat te dansen.... :?
Nou ik hoop op wat reacties, bedankt alvast.
Manon71
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Feb 2009 10:13

Re: Hallo

Berichtdoor Sébastien » 16 Feb 2009 17:48

Manon71 schreef:Maar dit is toch lastig als je straks moet afrijden, mij rij instructrice weet dit nog niet, maar is er een mogelijkheid dat ze er rekening mee kunnen houden? Zo ook het cbr? Hoe pakken jullie dat aan.....

Ik zou het CBR eens bellen met deze vraag. Ik verwacht wel dat je een 'negatief' antwoord krijgt, maar dan weet je in ieder geval dat je alle vaardigheden tot in den treure moet inoefenen... :x
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Manon71 » 17 Feb 2009 22:14

Ik heb het cbr gebeld, en ze vertelde me dat er idd wel rekening mee gehouden kan worden, ik moet het doorgeven aan mijn rijinstructrice en zij helpt me dan verder. Ze vertelde ook dat als het links en rechts een probleem is dan mag ik het op mij hand schrijven, ik zei al dat lijkt me niet handig, dan kijk ik de hele tijd op mijn hand dan op de weg, dan kan ik beter verkeerd rijden dan dat ik op mijn hand ga zitten kijken. Morgen heb ik weer rijles.....
Manon71
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Feb 2009 10:13

Berichtdoor Manon71 » 15 Mei 2009 13:36

Even voor de belangstellende, ik ben geslaagd voor mijn rijbewijs, in 1 keer!! Dus het kan!!! We hebben niet verteld van de dyscalculie,
Manon71
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Feb 2009 10:13

Vorige

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron