Nieuw hier. Is, wat ik heb, ook dyscalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Nieuw hier. Is, wat ik heb, ook dyscalculie?

Berichtdoor Christine » 12 Mei 2005 12:29

Hallo,
Ik heb al een aantal jaren het idee dat datgene waar ik onder lijd, dyscalculie heet. Ik ben nooit getest, maar vermoed het sterk. Ik ben een uitgesproken alfa... talenmens (gymnasium alfa gedaan). Ik heb vooral grote problemen met de BETEKENIS van getallen, cijfers, bedragen, afmetingen. Ik kan wel rekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen), ook wel uit m'n hoofd, d.w.z. ik beheers de kunstjes wel, maar het lukt mij bijvoorbeeld niet om de principes achter het belastingformulier om te zetten in het invullen van zo'n ding (begrippen als belastingaftrek, bijtelling zeggen mij niks). Ik heb nog nooit een belastingaangifte op tijd de deur uit kunnen doen. Heb daar letterlijk nachtmerries over, ieder jaar weer. Ik weet niet wat de afmetingen van mijn eigen huis (woon er al 8 jaar) zijn, terwijl ik ze al 100 x heb opgemeten. Ik kan geen financiële jaarverslagen, begrotingen lezen/begrijpen. Ik onthou geen bedragen, groter dan, zeg, € 100. Weet echt niet hoeveel ik verdien, per maand, per jaar, per uur.
Post over financiële kwesties laat ik van de weeromstuit ongeopend liggen. Ik moet echt zoveel mogelijk betalingen automatisch laten verlopen, anders staat de deurwaarder bij mij maandelijks op de stoep. De voortdurende confrontatie met deze handicap maakt me ook kopschuw: ik blokkeer als van mij iets met cijfers/bedragen gevraagd wordt. Ik kan wel hulp krijgen van vrienden, maar mijn weerzin om me met die dingen bezig te moeten houden is inmiddels zo groot dat ik zelfs opzie tegen het 'samendoen'. Als ik het aan ze vraag, vraag ik het niet op tijd. Ik snap er nooit iets van. Teruggave of bijbetaling is iedere keer een volstrekte verrassing voor me. Ik zou dolgraag willen dat alles op dit gebied me helemaal uit handen genomen zou worden, maar dat werkt niet zo, voor een alleenwonend iemand, helaas. Ben benieuwd naar reacties van andere volwassenen! Heet dit ook dyscalculie, en hoe leef je ermee als alleenstaande?
Christine
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Mei 2005 12:01

Berichtdoor Sébastien » 12 Mei 2005 14:31

Hallo Christine,

Lees dit eerst: http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... ?p=542#542
Om zeker te weten of je dyscalculie hebt zul je je moeten testen. Uit je verhaal maak ik op dat er wel sprake van zou kunnen zijn: ondanks je 'hoge' intelligentie (gymnasium) zijn er symptomen die daar niet bij passen; discrepantiecriterium. En ze blijven aanhouden ondanks pogingen om het te onthouden/begrijpen; hardnekkigheidcriterium.
Over het exclusiecriterium kan ik niks zeggen...daar moet een 'diagnosticus' meer voor weten dan op basis van dit verhaal.

Op basis van dit verhaal denk ik aan "getalkennisdyscalculie":
http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... ?p=671#671

Belastingformulieren en veel andere forumulieren zijn sowieso vaak ingewikkeld om goed in te vullen. Maar heb je dyscalculie dan is het natuurlijk nog 'iets' lastiger :?

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 12 Mei 2005 17:32

Beste Christine, Welkom op het forum!

Dyscalculie heeft niets met intelligentie te maken - gelukkig.

Ik kan me voorstellen dat je je hopeloos voelt als je rekenkundige bewerkingen tegenkomt en moet uitvoeren en het lukt niet.
Dat je dan blokkeert is ook een bekend fenomeen bij dyscalculie.

Laat je rustig helpen door je vrienden.....het maakt hen vast niet uit dat je dat niet kunt. Daar heb je vrienden voor, of in mijn geval een dochter van 13 jaar die ik vraag dingen uit te rekenen :)

Wat je zou kunnen doen is kijken of er iemand is die zo'n belasting formulier voor je kan invullen. Dat hoeft niet altijd een duur bureau te zijn.
Het zou een hoop zorg en irritatie weg kunnen nemen. Ook de belastingdienst zelf heeft adviseurs die dit doen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Ronny » 27 Jul 2006 12:00

Renée schreef:Wat je zou kunnen doen is kijken of er iemand is die zo'n belasting formulier voor je kan invullen. Dat hoeft niet altijd een duur bureau te zijn.

In België is het zeer makkelijk om iemand te vinden die je belastingen kan invullen, veel banken, verzekeringskantoren bieden deze dienst aan als je er klant bent (voor particulieren en kleine zelfstandigen) en dit voor een zeer klein bedrag (of in mijn geval gratis).
Het voordeel is ook nog dat ze als er een probleem zou zijn ze je ook nog es gaan verdedigen bij de belastingen. En als ze je familiale en financiële toestand goed kennen weten ze wat er allemaal moet aangegeven worden om zoweinig mogelijk te betalen ;-)
Als ik zie hoe vlug die persoon mijn belastingen invult zonder enige angst om een fout te maken, terwijl ik alles 4 keer zou controleren en dan nog fouten zou hebben.......
niets hebben
is erger dan
iets hebben
Ronny
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 Jul 2006 14:19
Woonplaats: Gent - België

Berichtdoor Renée » 29 Aug 2006 8:11

Ronny schreef:In België is het zeer makkelijk om iemand te vinden die je belastingen kan invullen, veel banken, verzekeringskantoren bieden deze dienst aan als je er klant bent (voor particulieren en kleine zelfstandigen) en dit voor een zeer klein bedrag (of in mijn geval gratis).


Ik ben ervoor om al die mensen ook in Nederland te laten werken! :lol:

Hier kan het ook, maar er moet voor betaald worden......
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Ronny » 03 Sep 2006 17:08

Het bedrag dat bij ons meestal gevraagd wordt is 5 euro.
De reden dat de persoon het voor mij gratis invuld is me niet bekend,
maar ik weiger het natuurlijk niet :)

Hier kan je ook naar de belastingsdienst gaan.
Maar dan moet je er natuurlijk zelf voor zorgen dat je geen gegevens vergeet die je belastingsvermindering kunnen opleveren, want dat zoeken ze niet voor je uit, en dat is ook gratis.
niets hebben
is erger dan
iets hebben
Ronny
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 Jul 2006 14:19
Woonplaats: Gent - België

Berichtdoor Renée » 06 Sep 2006 18:39

Heel goed initiatief! Ik weet niet wat het hier kost..maar in ieder geval veel meer dan €5!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten