alweer een moeder

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Berichtdoor Renée » 07 Jul 2005 10:04

Hoi Jacky,

Wat een verwarring allemaal....!
Zou het niet beter zijn als je een gesprek hebt met degene die Rian getest heeft en niet via via? Ik begrijp dat een leerling orthopedagoge de resultaten met jullie bespreekt, maar zij zelf heeft de testen niet afgenomen?
Zijn er specifieke testen afgenomen waardoor je dyscalculie zou kunnen diagnostiseren?

Rianne is niet stom :) Het is een heel gevecht om de onderste steen boven te krijgen, maar het gaat lukken....hou vol! Een 6.1 is geweldig voor wiskunde!

Ook voor deskundigen is het vaak een hele puzzel om duidelijk te krijgen wat er precies aan de hand is. Ik moet zeggen dat ze heel zorgvuldig zijn en het is fijn dat ze nog verder willen testen om meer zekerheid te krijgen.

Geniet van jullie vakantie en wacht af wat er gaat gebeuren :) Het is in ieder geval fantastisch dat Rianne over is en examen kan doen. Blijkt maar weer dat ze NIET stom is! Applause
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jacky » 16 Sep 2005 12:24

hoi renee
het heeft wat lang geduurt voor dat ik weer wat ben gaan schrijven maar ik was een beetje dyscalculie moe :oops: om het zo maar eens te zeggen.
de school van rianne doet erg haar best om haar te begeleiden maar het BCO doet wat moeilijk.
het is nl zo dat rianne getest is door een laatste jaars student orthopedagoge.
zij is een hele lieve meid. :)
en zij doet er ook alles aan om haar zo goed mogelijk te testen en zo.
maar zij moet de eindresultaten bespreken met een meerdere.
en die ziet niet dat rianne dyscalculie heeft :(
(terwijl degene die haar getest heeft duidlijk wel aan geeft dat ze dat heeft)
zij vind dat rianne alleen maar "wat moeielijkheden"heeft met rekenen.
nou is rianne de afgelopen week weer opnieuw getest door de "leerling"orthopedagoge en over 2 weken zou de difinitieve uitslag er zijn.
ik heb al gezegd dat als zij twijfelt zij zelf rianne moet komen testen. ze heeft rianne nog nooit gezien en beslist dan dat ze waarschijnlijk geen dyscalculie heeft.
ik kan dat mens nu al niet uitstaan en heb haar nog nooit gezien of gesproken. :evil:
mijn man en ik hebben samen met rianne al besloten dat we het er niet bij laten zitten.
desnoods gaan we naar een externe orthopedagoge.
rianne zelf is nu ook een stuk onzekerder geworden. :cry:
ze twijfelt heel veel aan zich zelf, daarbij heeft ze nu in haar eind examen jaar ook nog eens een nieuwe wiskunde leraar gekregen die alles anders uitlegt dan haar vorige wiskunde leraar.
met als gevolg dat ze er helemaal niets meer van snapt.
ik heb al met die leraar gebeld en hij zei dat rianne altijd naar hem toe mocht komen met vragen. :)
maar daar ligt nou net het probleem rianne gaat niet zomaar naar een vreemde het duurt bij haar heel lang voordat ze iets of iemand haar vertrouwen schenkt en durft te schenken.
haar oude leraar heeft tegen haar gezegd dat ze altijd bij hem tercht kan en dat is wel fijn maar toch.
zo dat was het weer zo'n beetje.
sorry voor al dat geklaag maar ik moest dit even kwijt.
ik weet dat jij ook geen oplossing hebt, maar wel dat je me misschien een beetje begrijpt
ik voel me zo machteloos en gefrustreert :|
jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor jacky » 28 Sep 2005 14:48

vandaag bericht gehad op woensdag 5 oktober krijgen we eindelijk de definitieve uitslag van het onderzoek. :D
we zijn allemaal heel erg benieuwd.
maar we houden je op de hoogte.
jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Renée » 29 Sep 2005 15:59

Hoi Jacky!

Fijn dat er dan eindelijk iets duidelijk wordt! Je klaagt echt niet hoor....ik kan me voorstellen dat je zorgen maakt over Rianne. Je wil toch het beste voor je kind. En als er dan geen zekerheid gegeven wordt is dat alleen maar lastiger voor jou als ouder en voor Rianne zelf.
Ik ken het hele gevecht maar uiteindelijk komt het goed :)
Ik ben benieuwd naar de uitslag!
Heel veel succes.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jacky » 05 Okt 2005 14:41

hoi renee

we hebben de uitslag :( .de conclusie volgens de orthopedagoge is dat rianne waarschijnlijk geen dyscalculie heeft.
ik citeer de eindconclusie : er kan nog geen uitspraak gedaan worden over evt. aanwezigheid van dyslexie/dyscalculie, daar andere factoren als het feit dat de verbale vermogens ver onder het gemiddelde liggen en de angst om het fout te doen een belangrijke rol spelen in de weging.
duidelijk is wel dat er sprake is van een sign. achterstand op de enkele didactische gebieden (rek. dle 23) en handels gerichte belemmeringen een belangrijke factor zijn.
dle spelling 36, dle technisch lezen 44, dle begrijpend lezen 58.
ze heeft geen automatiserings probleem volgens de testen.
lijkt meer op inzichtsprobleem dan op vaardigheids probleem

dus met andere woorden ze zijn er nog niet helemaal uit.
omdat rianne ook op taalgebied lager dan gemiddeld scoort willen ze geen verklaring af geven.
ze zeggen dat rianne misschien wel minder goed kan rekenen omdat ze met taal minder is.
dus over het algemeen genomen een lager IQ heeft dan normaal :?
maar verder testen doen ze ook niet.

maar met bv geschiedenis, biologie daar scoort ze erg hoog.
maar dat nemen ze niet mee.
ik snap er niet veel meer van en ik loop dan nu ook over. :roll:
wat moet ik hiermee.
we laten het er niet bij zitten en gaan nu verder kijken buiten school om.
dan maar hoge kosten, maar ons gevoel zegt dat het wel degelijk dyscalculie is. :evil:
we hebben de verklaring van haar nicht er bijgelegd en vergeleken.
die zijn zowat hetzelfde.
ik vraag me af hoe zij beoordelen.
weten jullie nog wat wat kunnen we nog doen :?:
en wat zouden we nog kunnen vragen
ik weet het effe niet meer.
alleen dat ik en rianne behoorlijk van de kaart zijn.
wat een gezeur he :)

nou ik hou het hier maar effe op weet het ook niet meer :(
moeten ons nu maar eens gaan beraden wat verder te doen of jullie moeten nog iets weten.
ik hoor het wel

jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor janne » 05 Okt 2005 19:53

Hallo Jacky,

Wat erg voor jullie dat het zo moet lopen.
Ik kan me goed voorstellen dat jullie van streek zijn.
Het is allemaal wel heel verwarrend en onduidelijk.
Raar ook dat jullie nichtje met nagenoeg dezelfde uitslag dan wel positief getest is voor dyscalculie. Is zo'n test dan zo subjectief te beoordelen?

Ik leef heel erg met jullie mee, ook al kennen we elkaar niet.
Sterkte hé!!!
Janne
janne
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 11 Apr 2005 20:49

Berichtdoor Sébastien » 05 Okt 2005 21:20

Hoi Jacky,

Ja vervelend dat de uitslag niet heeft opgeleverd wat jullie er van verwachtten! Ik kan me jullie frustratie goed indenken.

:twisted: Ik speel hieronder even de advocaat van de duivel :twisted:
Als je volgens de Nederlandse definitie van dyscalculie zou werken, dan kan er pas sprake zijn van dyscalculie als er een automatiseringsprobleem is. Als die niet is vastgesteld zou je het dus volgens deze terminologie geen dyscalculie mogen noemen.

Maar als er geen sprake van een automatiseringsprobleem is, kan er natuurlijk toch sprake zijn van andere problemen.

Vakken als geschiedenis en biologie kun je moeilijk meenemen in een diagnose omdat dat geen elementen zijn die een rol spelen bij wiskunde. Ik bedoel: het uitoefenen van het vak wiskunde ligt los van een vak als biologie en geschiedenis. Wiskunde is soms een behoorlijk talig vak, en daarom wordt taal wel weer meegenomen in de beoordeling.

Je noemt ook het element angst. Faalangst wellicht? Met behulp van testen kun je ook vaststellen of er sprake is van positieve faalangst (=wel kunnen presteren onder druk) dan wel negatieve faalangst (= beduidend lager presteren onder druk). Kan Rianne dingen normaal gesproken wel, maar komt het er op een toets helemaal niet uit, dan kan er dus sprake zijn van negatieve faalangst.

Ik weet eigenlijk niet of de DLE scores van taal en rekenen/wiskunde met elkaar overeenkomen (gestandaardiseerd zijn)? Dus betekent spelling DLE 36 dezelfde achterstand als rekenen DLE 36? Ik neem aan van wel... maar pin me hier niet op vast! :oops:
Dus als dat zo is, dan valt het rekenen wel een stuk lager uit dan taal, hoewel ik moet zeggen dat ook de scores van de taal niet heel hoog zijn; begrijpend lezen daargelaten.
Maar die scores hoeven geenzins een belemmering te zijn als het schoolniveau hieraan is afgesteld. Welke VMBO leerweg volgt ze als ik vragen mag?

omdat rianne ook op taalgebied lager dan gemiddeld scoort willen ze geen verklaring af geven.
Dit hoeft natuurlijk niet uit te sluiten dat er sprake is van dyscalculie, maar het kan er inderdaad wel voor zorgen dat de scores voor rekenen/wiskunde daardoor lager zijn. Maar ik kan dat eigenlijk niet rijmen met het feit dat ze wel een behoorlijke score heeft voor begrijpend lezen!

Het kan heel goed zijn, dat Rianne wel veel problemen ondervindt van wiskunde, maar dat ze net boven een bepaalde grens zit, zodat er geen sprake is van dyscalculie, maar 'alleen' van een rekenprobleem. Dus zeg maar: het kost haar veel moeite om bepaalde vraagstukken zich eigen te maken (meer dan gemiddeld), maar ze is in staat het te begrijpen na een 'poosje'.
En het kan ook nog zo zijn dat ze wel een rekenstoornis heeft, maar volgens de Nederlandse defintie geen dyscalculie kan heten: dan moet er een stoornis vastgesteld worden, die los staat van automatisering.
:twisted: einde :twisted:

Als met al vervelend dat jullie beeld niet overeenkomt met die uit de testen. Hopelijk dat er een keer overeenstemming komt uit de gegevens uit de test met jullie beeld...

Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 06 Okt 2005 18:28

Beste Rianne,

Ik kan me voorstellen dat je je behoorlijk teleurgesteld voelt.
Het is niet wat je verwacht had en je vond de manier waarop het ging ook niet fijn.

Is er wel een advies gekomen over hoe het nu verder moet en wat er nog aan gedaan kan worden en wie dat kan doen?
Dat is wel heel belangrijk denk ik, zodat je weet wat je verder kunt doen en hoe je aan een toekomst kunt bouwen. Je kunt natuurlijk altijd in kleine stapjes omhoog gaan. Als je maar ergens begint waar je je fijn voelt en er geen druk op je ligt.

Als je dingen niet duidelijk zijn in het onderzoek, zou ik nog eens teruggaan voor een gesprek en nogmaals vragen hoe het nu verder moet.
Zoals ik dat ook bij je moeder's bericht lees zijn er nog veel vragen. Probeer daar een antwoord op te krijgen, voordat je verder gaat.
Het is namelijk heel normaal dat je niet meteen alles hebt gehoord tijdens zo'n gesprek vanwege gespannenheid....net zoals bij een dokter *S*.

Ik vind het erg vervelend voor je hoe je je nu voelt, maar blijf vechten voor jezelf en een goede toekomst.....met of zonder dyscalculie.
De weg ernaar toe is even moeilijk, maar volgens mij kom je er wel!


Dit heb ik naar je dochter geschreven maar is ook voor jou bedoeld :)

Voor jou wil ik er nog aan toevoegen dat ik me kan voorstellen dat je je enorm gefrustreerd voelt.
Het is zaak goed uit te zoeken en te weten te komen wat er nu verder moet gebeuren.
- Nog eens een gesprek aanvragen en alle vragen die je hebt (nog) eens stellen.
- Eventuele faalangst behandelen.
- Een plan maken van hoe nu verder.
- Kijken naar wat Rianne WEL kan en dat stimuleren.

Een wiskundelerares worden zit er niet in *S*....maar ik weet zeker dat Rianne wel degelijk andere kwaliteiten heeft. In de test komt dat er ook eigenlijk uit: geschiedenis en biologie scoren hoog! Duim op
Daar kun je veel mee doen! je kunt een prima leven hebben zonder te kunnen rekenen (niet waar, Sébastien :P )

Laat het maar even allemaal bezinken en geef julliezelf een kans om alles goed op een rijtje te zetten.

Heel veel succes gewenst en sterkte.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jacky » 06 Okt 2005 21:57

ik heb jullie informatie gelezen en ik moet eerlijk zeggen het heeft me wat rustiger gemaakt. misschien heb ik wel wat over gereageerd.
maar was erg teleurgesteld. :(
heb met de orthopedagoge afgesproken volgende week woensdag dan krijgen we het difinitieve rapport :?
en dan zal ik het met haar over faalangst hebben.
een plan voor het examenjaar hebben we al gemaakt en ik moet zeggen de school verleent hierin alle medewerking. :)
zelfs met het centraal schriftelijk examen wat er in mei aan staat te komen, willen ze meer tijd voor aanvragen .
ze zeggen dat dat ook kan mits je met goede argumenten komt. :P
de wiskunde leraar heeft toegezegd om alles wat er behandelt word eerst vooraf in een vrij uur van hem en rianne door te nemen.
zodat het allemaal niet vreemd voor haar is.
ook met taal krijgen we alle medewerking. daar ligt het allemaal niet aan.
dat lukt haar wel ze is een strevertje en een doorzetter.
maar wat mij zorgen baart is wat als ze straks naar het MBO gaat daar gebeurt dan hetzelfde. :(
moeten we dan het hele gevecht weer op nieuw aan gaan.
struikelt ze dan weer keer op keer.
ze wil heel graag iets in de verzorging gaan doen maar wat?
erg he dat ik nu alweer zover vooruit kijk. :oops:

en sebastien
wat betreft die faalangst, als rianne voor een proefwerk te horen krijgt dat ze meer tijd krijgt kan ze beter presteren. krijgt ze die tijd niet dan lukt het haar moeilijk.om hoge punten te halen.
de school geeft haar nu dan ook meer tijd :P
en wat de DLE betreft die zijn inderdaad hetzelfde.
ze scoort dus met rekenen beduidend lager dan met taal.
ze volgt de leerweg vmbo basis beroeps.
in het eerste leerjaar met lwoo maar ze was te goed en dus is ze naar gewoon bb gegaan zonder lwoo.
de wiskundige begrippen snapt ze soms wel als ze het heeeeeeel erg goed uitgelegt krijgt maar 2 dagen later is ze de cloe alweer vergeten.
hetzelfde geld voor de tafeltjes oefen met haar een hele middag lang en ze zegt ze allemaal op (van 1 t/m 5).
maar vraag het haar niet 1 of 2 dagen later dan is het weer weg. :? de digitale klok idem dito en zo kan ik nog wel even doorgaan.
dit heeft ze niet bij geschiedenis engels of biologie.
daarom is het ook zo verwarrend allemaal.
ik zie zoveel dingen die overeen komen met dyscalculie.
het chaotische. nog zo'n voorbeeld.
maar verder ook heel erg sociaal in de omgang zal het altijd voor de zwakkere op nemen kan niet tegen pesten enz enz.
al met al gewoon een heerlijke meid waar we erg trots op zijn. :lol:
zo dat was een heel verhaal.
bedankt voor de informatie ik ga dit zeker voor leggen aan de orthopedagoge, bedankt allemaal ook voor jullie steun en medeleven.
jij ook janne.ook al kennen we elkaar niet. :wink:
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor *rian* » 10 Okt 2005 10:21

hoi renee, sebastien

ik ben dolgelukkig.
vanmorgen belde het BCO die rianne hebben getest en ze vertelde dat ze hadden besloten om rianne TOCH een dyscalculie/dyslexie verklaring af te geven. :mrgreen:
ze hebben het er nog uitgebreid met een aantal over gehad.
en toen hebben ze besloten om haar die verklaring toch te geven.
uit de testen bleek dat ze geen automatiserings probleem heeft, maar als je het mondeling doet heeft ze wel een automatiserings probleem.
dus daarom en om nog een aantal andere reden, hebben ze besloten om haar toch die verklaring te geven. :D
niet alles is te verklaren via een test en soms moet je ook op je gevoel af gaan zeiden ze. :wink:
net wat ik altijd al heb aangegeven mijn gevoel zei dat ze het had.
we kunnen het wel van de daken schreeuwen yes ze heeft HET.
het beestje heeft een naam :P
ik heb het er even moeilijk mee gehad en samen hebben we effe gehuild (van blijdschap).
en nu op naar het eindexamen.
groetjes Jacqueline
*rian*
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 Mei 2005 14:29
Woonplaats: tegelen

Berichtdoor jacky » 10 Okt 2005 10:24

alweer onder de naam van mijn dochter geschreven, :oops: maar zij was me net voor om het jullie te vertellen.
sorry
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Sébastien » 10 Okt 2005 14:38

Gefeliciteerd zeg!!

uit de testen bleek dat ze geen automatiserings probleem heeft, maar als je het mondeling doet heeft ze wel een automatiserings probleem.

Zo had ik er eigenlijk niet eens over nagedacht...
Dat is eigenlijk de crux: dat er een automatiseringsprobleem wordt vastgesteld.

Betekent dit ook dat Rianne minder baat heeft bij een mondelinge uitleg in tegenstelling tot geschreven informatie?
Of is deze vaststelling 'een-richtingverkeer': voor haar komt er mondeling niet uit wat je zou mogen verwachten?

Nog even terugkomend op de DLE scores...
De DLE scores waren wel erg laag (ten opzichte van een gemiddelde Nederlandse leerling), maar ik kan moeilijk inschatten of deze scores vergeleken met een vergelijkbare groep van haar niveau (VMBO-basis) dan ook significant zijn. Hoewel, dit lijkt me weldegelijk! Als dat nog steeds zo is, en er is geen sprake van ziekte of sociaal-emotionele problemen bijvoorbeeld, dan zou je de achterstand opzich alleen nog verklaard kunnen worden door een automatiseringsprobleem...lijkt me.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor jacky » 11 Okt 2005 13:19

hoi

of rianne minder baat heeft bij mondelinge uitleg weet ik eigelijk niet zeker. maar dat ga ik in een vervolg gesprek zeker vragen :)
en dat van de DLE denk ik er ook zo over maar ook dat word nagevraagd.
bedankt in ieder geval voor de antwoorden en het "luisteren" :lol:
jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Renée » 16 Okt 2005 12:15

Hoi Jacky, gefeliciteerd! Ik heb je elders op het forum teruggeschreven :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jacky » 09 Nov 2005 14:44

hoi renee
het is al weer een tijdje geleden dat ik iets heb laten horen maar we hebben de verklaring nog steeds niet in huis.
ik blijf aan het bellen maar de des betreffende persoon is er nooit.
(of doet alsof ze er niet is als ze hoort dat ik bel) :?
maar ik blijf er achter aan gaan.

maar dat even terzijde.
afgelopen weekend kwam ik met mijn schoonzus in gesprek over dyscalculie en wat dat nu eigelijk inhoud.
zij is zelf leerkracht op een basisschool.
zij kende de term dyscalculie wel maar wat er nog meer bij komt dat wist ze eigelijk niet.
ik heb haar beschreven wat er allemaal bij dyscalculie komt kijken.
en haar naar deze site gewezen.
tijdens dat gesprek vertelde ze me over haar zoon (24 jaar) die dus ook alle kenmerken van dyscalculie/dyslexie heeft dyslexie is bij hem vast gesteld maar dat daar een combinatie van dyscalculie bij kon zitten heeft zij nooit geweten.
hij is een neef van rianne maar dan van vaders zijde de rest die op dit forum zijn is van mijn kant. :P
zo zie je maar weer het kan verkeren.

rianne gaat binnenkort op voor haar bromfiets certificaat ben heel benieuwd of ze het haalt want volgens mij is dat net zoiets als rij examen.

ik hou je op de hoogte.

groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

VorigeVolgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron