alweer een moeder

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

alweer een moeder

Berichtdoor jacky » 11 Mei 2005 20:01

hallo allemaal
ik zal me ook even voorstellen
ik heet jacqueline en ben moeder van een dochter van bijna 16 jaar.rianne
zij word vrijdag 13 mei getest op dyscalculie.
want voor zover ik kan beoordelen heeft zij dit ook.
ze heeft altijd verschrikkelijk veel moeite gehad met rekenen, wiskunde enz enz
het is allemaal zo herkenbaar wat ik lees op deze site.
ook het caotische is heel herkenbaar.
het is altijd een wanorde bij haar op de kamer.
haar nicht daantje heeft ook dyscalculie en heb het proces van haar nauw lettend gevolgd.
nadat zij alles had af gerond heb ik de school van mijn dochter ingeschakeld met de vraag: volgens mij heeft mijn dochter dyscalculie kunnen jullie haar daarop testen.
ze waren direct heel behulpzaam en de orthopedagoge werd direct ingeschakeld.
we hebben 2 weken geleden een eerste gesprek gehad en daarop volgend wilde ze rianne graag testen.
voor mij is het meer dan een bevestiging dat ze het heeft als wat anders.
ook rianne heeft al op jullie site gelezen en is heel erg blij dat haar "probleem"nu waarschijnlijk een naam krijgt.
en ze niet stom is :( .
dat dacht ze namelijk altijd.
maar ook ik heb moeilijkheden met rekenen voornamelijk wiskunde en dan het logisch beredeneren van iets.
daar snap ik dus helemaal niets van.
op de lagere school zat ik altijd 2 of 3 klassen lager met rekenen als de andere kinderen.
ik werd hiermee dan ook flink gepest daar heb ik nu nog een kater van.
getest ben ik nooit dus heb ik het ook ik weet het niet.
maar eerst wachten we op het onderzoek van rianne en de uitslag daarvan.
jacqueline
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Renée » 11 Mei 2005 20:20

Beste Jacky, welkom op het forum!

Erkenning krijgen is heel prettig en natuurlijk bent u, noch uw dochter dom! Ik blijf er maar op hameren, maar alleen domme mensen associëren 'slim' met 'rekenen' :) Ik weet zeker dat er bij jullie andere kwaliteiten zijn!

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van de test van uw dochter. Heel slecht rekenen komt in uw familie dus meer voor. Dat zie je vaker bij bepaalde soorten dyscalculie.

Prettig dat de school zo meewerkt!
Graag horen wij van u hoe het verder is gegaan.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor jacky » 12 Mei 2005 16:46

hoi renee

vandaag belde het BCO op de test word uitgesteld omdat ze niet alle tests in huis hebben. :?
we moeten nu wachten tot 8 juni :(
helaas.
voor mijn dochter was het ook niet leuk ze had (hoe gek het ook klinkt)
er naar uit gekeken om de test te gaan doen.
ze was er helemaal klaar voor.
nu hoorde ik van het BCO dat scholen eigelijk helemaal geen rekening hoeven te houden met kinderen die dyscalculie hebben dat wil zeggen aparte ruimtes bij examen meer tijd enz enz
zii zegt dat het nergens in de wet staat dat scholen dat moeten.
ook niet met een dyscalculie verklaring.
wel als je dylexie hebt (over discrimineren gesproken). :evil:
er zijn wel discussies hier over om het wettig geregeld te krijgen.
ik weet niet of dit waar is maar bij het ministerie van onderwijs staat dat als er geestelijke en of lichamelijke beperkingen zijn bij een kind of volwassenen dat men daar dan extra zorg en ruimte aan moeten besteden.
maar of dit MOET weet ik niet. :?:
ik hoop dat de school van mijn dochter hier wel aan mee wil werken ik heb er wel een goed gevoel bij.
krijg binnenkort wel een gesprek met school en de orthopedagoge hier over.
ik ben benieuwd en laat me verassen ik hou je op de hoogte.
ik moet zeggen soms word ik er wel een beetje moedeloos van al dat
onbegrip.
maar ja we komen er wel. :)
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Renée » 12 Mei 2005 17:12

Ze zijn wel heel zorvuldig en willen een totaalbeeld hebben. Op dat moment kun je ook beter testen denk ik. Maar vervelend is het wel als je je zo voorbereid hebt op de test.

Veel succes op 8 juni :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 13 Mei 2005 0:31

Wat is de huidige stand van zaken omtrent onderwijszaken en dyscalculie?

Ik heb de belangrijkste zaken uit het .pdf bestand hieronder gezet:

De voorschriften voor de tweede fase havo/vwo maken een vrijstelling voor wiskunde niet mogelijk. Als een leerling doorstroomt naar de tweede fase van havo of vwo krijgt hij/zij te maken met vier profielen. Het vak wiskunde is in elk profiel verplicht. Hiervoor is bewust gekozen aangezien havo en vwo opleiden voor doorstroom naar hoger onderwijs. De wet maakt geen uitzondering mogelijk. Elk profiel heeft echter wel een eigen vorm van wiskunde waardoor de zwaarte en studielast van wiskunde per profiel verschilt. Het profiel cultuur en maatschappij biedt hierbij voor leerlingen met dyscalculie de meeste kansen. Er bestaat geen mogelijkheid om de correctienormen aan te passen.
Eigen toevoeging: Ik merk nog wel iets belangrijks op. Als een kind kiest voor de HAVO met het profiel Cultuur en Maatschappij, is wiskunde wel verplicht maar wordt er geen eindexamen in gedaan. Vraag dit wel goed na, want situaties in onderwijsland willen nog wel eens veranderen!

In het VMBO is in de sector ‘Zorg en Welzijn’ en ‘Economie’ het vak wiskunde een keuzevak en dus niet verplicht. In de overige sectoren is dit wel het geval

Het eindexamen wordt afgenomen door de school en de school zorgt er voor dat de kandidaat daartoe in staat is, met behulp van schrijfgerei, papier, een tafeltje, voldoende verlichting enzovoort. Artikel 55 van het Eindexamenbesluit geeft de directeur de volgende bevoegdheid:
"…toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd". De examencondities zijn dus een zaak van de school.

Hulpmiddelen echter zijn een zaak van de overheid, conform artikel 39, eerste lid, onderdeel h, van het Eindexamenbesluit. Daarin wordt als taak van de CEVO genoemd: “het geven van regels met betrekking tot de hulpmiddelen die gebruikt mogen worden bij het maken van de opgaven van de centrale examens”. De CEVO kan op basis van artikel 39 Eindexamenbesluit algemene voorschriften geven over kenmerken van hulpmiddelen, zoals: op een grafische rekenmachine mag computeralgebra zitten, of een gewone rekenmachine mag niet alfanumeriek zijn. Deze voorschriften zijn inhoudelijk van aard en gelden voor alle leerlingen die een bepaald examen maken. Ze zijn voor de directeur een gegeven bij het nemen van maatregelen betreffende de wijze waarop het examen zal worden afgenomen.

Bron: http://www.minocw.nl/vo/doc/2005/hulp_e ... slexie.pdf

Ik denk dat een school niet strijdig bezig is om net als bij het opvolgen van een dyslexieverklaring, hetzelfde te doen bij een dyscalculieverklaring. Een school MAG lijkt mij zelf bepalen hoe en of er met die verklaring wordt omgegaan tijdens het normale lesgeven/toetsen. Voor officiële examens is dan extra materiaal zoals ik het hierboven begrijp niet toegestaan als daar sprake van zou zijn in de dyscalculieverklaring.
Verder is het zo dat er vakken-technisch meer uitwegen zijn voor een dyslectisch kind dan voor een kind met dyscalculie. Zover ik het kan inschatten zullen alle schoolgaande dyscalculici daar voorlopig maar mee moeten leven.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Sébastien » 13 Mei 2005 14:13

Bestaat er ook een dyscalculieverklaring?

Voor dyscalculie is wettelijk nog niets geregeld. Er bestaat nog geen echte dyscalculieverklaring waar bepaalde rechten aan ontleend kunnen worden. Wel is er een algemene wettelijke regeling dat een leerling met een handicap het onderwijs moet kunnen doorlopen op een manier die aangepast is aan zijn of haar mogelijkheden. De onderzoeker (orthopedagoog of psycholoog) zal dan aannemelijk moeten maken dat er sprake is van een handicap. Concreet betekent dit in het geval van dyscalculie dat er sprake moet zijn van een cognitieve functiestoornis. Een dyscalculieverklaring kan wel, redenerend vanuit de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ). Deze moet wel specifiek op de leerling gericht zijn en adviezen op maat geven.

Bron: http://www.kennisnet.nl/po/leerlingzorg ... culie.html
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor jacky » 15 Mei 2005 23:29

hoi renee

rianne heeft toch een gedeelte van de test kunnen doen.
de orthopedagoge vond dat ze rianne wel wat test kon laten doen maar nog niet allemaal en omdat rianne zich er helemaal klaar voor was heeft ze het toch gedaan. :) hier was ik erg blij mee.
woensdag krijgt ze weer een gedeelte nu iets van nederlands en de rest krijgt ze op vtijdag 20 mei.
het gaat gelukkig sneller dan ik had verwacht.
:) rianne zelf vond de testen die ze gehad heeft erg moeilijk vooral de breuken het delen en de keer sommen.
de rest ging wel zegt ze.
ben heel erg benieuwd hoe het met de rest van de test gaat.
maar ik hou je op de hoogte.
:wink:
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Renée » 16 Mei 2005 12:36

Goed nieuws :) Fijn dat ze al een deel kon doen. Ik hoor het wel hoe het verder gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor *rian* » 21 Jun 2005 9:25

hoi renee het is al weer een tijdje geleden dat je iets van me gehoord hebt maar er was ook niet zo veel te melden.
maar gisteren werd ik gebeld door school morgen krijgt rianne een soort eind gesprek en woensdag 6 juli hebben wij samen met de orthopedagoge en de leerling begleider van school een gesprek over de mogelijkheden en onmogelijkheden op school. :)
ik ga er dus van uit dat rianne dyscalculie heeft.
maar zeker weten doen we het nog niet. :roll:
heb de orthopedagoge proberen te bellen voor meer informatie maar kreeg haar niet te pakken.
probeer het vandaag nog een keer.
rianne is best nerveus voor de uitslag morgen. :?
wij zijn heel benieuwd.
ze zit nu 1 week voor haar proefwerk week.
dus misschien krijgt ze al extra hulp middelen :P , wie weet.
a;s ik de definitieve uitslag heb hoor je weer van mij
groetjes Jacky
*rian*
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 Mei 2005 14:29
Woonplaats: tegelen

Berichtdoor jacky » 22 Jun 2005 21:49

hoera de kogel is door kerk rianne heeft dyscalculie. :D
het is heel raar maar ik ben blij met deze uitslag.
het hoe en waarom krijgen we 6 juli te horen.
maar vandaag heeft rianne samen met de orthopedagoge een gesprek gehad en zij vertelde haar dat ze dus dyscalculie heeft.
misschien nog vreemder maar toen ik het hoorde van haar heb ik haar gefeliciteerd.
op 6 juli is het rapport ook klaar en word dat dan besproken met haar en mij.
daar ben ik ook heel erg benieuwd naar.
weet eigelijk niet wat ik me daar precies bij moet voor stellen, :? maar we wachten wel af.
ze heeft ook een advies voor de leraren mee gekregen hoe die eventueel kunnen handelen in de proefwerk week die er aan staat te komen.
nl.extra tijd, oefen proefwerk vooraf vragen, minder opgaves op 1 pagina, overwegen om het proefwerk alleen te kunnen maken in een aparte ruimte.
wat er ook nog uit de test naar voren is gekomen is dat ze ook een lichte vorm van dyslexie heeft. :(
ze heeft nl ook moeite met dubbel d wel of geen dubbel aa dt op het enid of alleen d enz enz.
met lezen heeft ze helemaal geen moeite in tegendeel zelfs. :lol:
en wat dat precies inhoud horen we ook 6 juli.
ik ben heel benieuwd maar ook heel erg blij. :P
dit wilde ik je effe laten weten .
heb je misschien nog tips over vragen die ik de orthopedagoge kan stellen bij het eindgesprek?
groetjes jacky
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Renée » 23 Jun 2005 19:47

Hoi Jacky........ook jij gefeliciteerd:)
Ik heb net het bericht van je dochter gelezen en haar geantwoord.
Hier staat het: http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=176
Ik heb daar ook een paar vragen neergzet, maar ik denk dat ze allemaal wel beantwoord kunnen worden.
Ik zal aan Sébastien vragen of hij nog toevoegingen heeft.

Succes de 6 de juli!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sébastien » 23 Jun 2005 22:38

Hoi Jacky,

fijn dat er nu duidelijkheid bestaat over het feit of Rianne dyscalculie heeft of niet! Een belangrijk obstakel is nu genomen: herkenning en erkenning. Belangrijk voor wat komen gaat betreft nu de remediëring.
Ik neem aan dat de orthopedagoge een plan van aanpak heeft opgesteld.
In België gebruiken ze de volgende aanpak: STICORDI:

STI: stimulerende aanpak
CO: compenserende aanpak
R: relativerende en remediërende aanpak
DI: dispenserende aanpak

nl.extra tijd, oefen proefwerk vooraf vragen, minder opgaves op 1 pagina, overwegen om het proefwerk alleen te kunnen maken in een aparte ruimte. is een goed voorbeeld dat er rekening met je wordt gehouden.

Hiervoor is natuurlijk veel begrip en energie van vooral de wiskundeleraar voor nodig. Een goed gesprek met de wiskundedocent en als het kan ook de remedial teacher op school, zal voor beide partijen de mogelijkheden en onmogelijkheden blootleggen. Van een school mag je inzet verwachten, maar een school is helaas vaak niet de plaats om specifieke hulp te bieden.

Het lijkt me erg belangrijk om te weten bij welk subtype dyscalculie Rianne ingedeeld kan worden.
Er zijn 4 verschijningsvormen van dyscalculie:
1) semantische geheugendyscalculie (lange termijngeheugen)
2) procedurele dyscalculie (korte termijngeheugen)
3) visiospatiële dyscalculie
4) getalkennisdyscalculie

Voor jezelf als ouder is het wel fijn om er iets van een beeld bij te hebben namelijk.
Een vraag als: wat kun je als ouder het beste doen (en misschien ook laten) lijkt me in ieder geval een nuttige vraag.

Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in welke testen Rianne allemaal heeft ondergaan om tot de diagnose dyscalculie te komen. Maar of de namen van die testen ook aan de ouders/kind vrijgegeven worden vraag ik me af? Maarja je kunt het in ieder geval vragen.

Groetjes,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor *rian* » 25 Jun 2005 18:40

hoi sebastien

inderdaad heb ik hier wat aan. ik heb alles al opgeschreven voor het gesprek op 6 juli.
bedankt hiervoor :)
nu kunnen we ook gaan werken aan het plan van aanpak. rekening houdend met haar dyscalculie.
volgend schooljaar zal ze examen doen en dan een vervolg opleiding moeten kiezen.
het liefste zou ze iets met kinderen gaan doen en dan klasse assistent.
maar ik denk niet dat het voor haar is weg gelegd : :? maar we zullen zien. zeg nooit nooit natuurlijk.
voor rianne is het nu alleen al fijn dat ze weet wat ze heeft. :lol:
ze is nu ook een stuk rustiger.
en na het gesprek laten we alles rusten en gaan we vakantie vieren heerlijk. :P
dan kijken we na de vakantie wel verder.
groetjes jacky
*rian*
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 Mei 2005 14:29
Woonplaats: tegelen

Berichtdoor *rian* » 06 Jul 2005 18:19

hoi renee.

vandaag een tegenvaller gehad .
vanmorgen hebben we op school HET gesprek gehad, maar nu weten ze nog niet zeker of ze wel dyscalculie heeft of niet :? er zijn verschrikkelijk veel testen af genomen, de school wil alles doen om rianne te helpen, maar een officiele verklaring ligt er nog niet, :shock:
tewijl het voor ons allemaal zooooooooooooo heeeeeeeeel erg duidelijk is.
uit de test was naar voren gekomen dat rianne wel heel hoog scoort op ruimtelijk in zicht maar op de rest scoort ze heel laag. daarbij komt ook nog dat ze waarschijnlijk ook nog licht dyslectisch is. maar ook dat is nog niet zeker. :cry:
volgend schooljaar worden hier waarschijnlijk nog enkele tests bij haar over afgenomen.
de orthopedagoge zag aan mij dat ik dit niet verwacht had maar zij moet alles nog door spreken met een meerdere die de uiteindelijke verklaring zal uit schrijven. en zij zag niet zo heel direct het verband met dyscalculie.
ik vraag me af of zij hier over kan oordelen als ze rianne nog nooit gezien gesproken en getest heeft :x
de orthopedagoge zelf had wel het idee dat rianne dyscalculie heeft maar zij is nog niet helemaal afgestudeerd. (ze zit in haar laatste jaar).
ik ben er van overtuigd dat zij alle moeite zal doen voor rianne,maar daar hebben we nu even niets aan natuurlijk.
de rapport cijfers hebben we vanmorgen wel al gekregen voor wiskunde een 6.1 voor nederlands een 6.3 en voor engels een 6.2 ze heeft geen onvoldoende en gaat over naar haar examen jaar.
zelf is ze nu ook weer wat onzekerder geworden ze zei tegen me als ik nu geen dyscalculie heb dan ben ik dus toch stom. :oops:
het ging mij door merg en been. heb haar er van verzekerd dat ze NIET STOM is. en mijn man ook.
zo dat was het eigelijk wel zo'n beetje. teleurgesteld maar nog lang niet moe gestreden.
ik zal gaan vechten :twisted: om voor haar het onderste uit de kan te halen en des noods ga ik verder want ik weet bijna zeker dat ze het wel heeft.
mijn hoofd loopt nu weer over, maar zal het effe moeten laten rusten tot na de vakantie maar dan gaan we weer verder ik hou je op de hoogte.
misschien heb je nog wat tips om haar weer positief te krijgen ik denk dat ze zelf ook nog wel een bericht gaat schrijven.
tot ziens groetjes Jacky
*rian*
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 11 Mei 2005 14:29
Woonplaats: tegelen

Berichtdoor jacky » 06 Jul 2005 18:22

zag dat ik per ongeluk :oops: op rianne haar naam had geschreven ze had zich niet uitgelogd sorry hier voor groetjes Jacky
:D
jacky
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Aug 2004 20:06
Woonplaats: Limburg

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron