herkenning...ook ik stel mij voor

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

herkenning...ook ik stel mij voor

Berichtdoor trude » 03 Mei 2005 14:47

Dag!

Ik ben Trude, 32 jaar en mijn functie is momenteel coördinator trajecten/cursussen. Ik ben erg blij de verhalen van anderen te kunnen lezen over hun ervaringen met dyscalculie!
Ik kan ook erg moeilijk grote getallen opschrijven (*wat ik hoor, schrijf ik door elkaar op), kan heel moeilijk inschatten wat getallen in de vorm van bv. gewicht inhouden (*wat is een pond bonen, een kilo appels?), weet vaak pas wanneer de cassière het geld teruggeeft, dat ik dat ook daadwerkelijk nog moet ontvangen.... Soms breekt mij het zweet uit als ik iets moet uitrekenen, hoe simpel ook!
Toch heb ik andere eigenschappen, die vaak bij dyscalculie ook als 'hindernis' worden genoemd, die ik juist goed beheers: organisatorische vaardigheden, ruimtelijk inzicht (vooral visueel goed) en boekhouden (dit gaat mij goed af omdat ik vrij goed kan ordenen).
Ik kan mij herinneren dat ik op school een test hebt gedaan. Echter, daar kwam geen duidelijke dyscalculie uit. Daar was ik destijds best min of meer 'teleurgesteld' over, immers ik had als enige in de klas geen 'tafeldiploma' of een cijfer hoger dan een vier op mijn rapport voor rekenen/wiskunde!

Graag voeg ik hieraan toe: Noten lezen heb ik nooit goed gekund. Gelukkig had een docent, die ik helaas tijdelijk heb gehad, er oog voor. Ik moest wel oefenen met noten lezen, maar hij liet mij ook eindeloos improviseren.
Verder heb ik vandaag voor het eerst notitie genomen van 'beelddenkers'. Heel herkenbaar! Ik herinner mij heel precies eindeloos veel persoonlijke momenten (hoe klein ik ook was), bij popmuziek uit bv. de jaren 80 weet ik meteen hoe de videoclip eruit ziet, kinderprogramma's van toen weet ik precies uit mijn hoofd (terwijl ik het alleen destijds een keer gezien heb), kan me goed oriënteren in een nieuwe omgeving en ga zo maar door! Mijn vermogen om te visualiseren (zo noem ik het maar even) heb ik goed kunnen gebruiken op de Kunstacademie!
Laatst gewijzigd door trude op 04 Mei 2005 10:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
trude
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Mei 2005 14:24

Berichtdoor Renée » 04 Mei 2005 9:51

Beste Trude, welkom op het forum!

Geen van dyscalculici hebben hetzelfde beeld, met dezelfde hindernissen.
Bij de een ligt het zwaartepunt op tellen bij een ander weer op ordenen of zoals bij jou inschatten van hoeveelheden.
Sébastien Brunekreef heeft in zijn verkennend onderzoek verschillende typen op een rijtje gezet. Dat onderzoek kun je hier vinden: Verkennend onderzoek

Ik vind het wel goed dat je op school bent getest en dat de leerkracht echt wel een probleem zag. Testen op dyscalculie gaan wel wat verder dan de schooltesten en moeten eigenlijk door een erkend gz psycholoog gedaan worden. Maar ik denk dat je dat niet hoeft te doen tenzij je er problemen mee op je werk krijgt.

Veel succes met je leuke baan.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron