Dag!
Ik ben Trude, 32 jaar en mijn functie is momenteel coördinator trajecten/cursussen. Ik ben erg blij de verhalen van anderen te kunnen lezen over hun ervaringen met dyscalculie!
Ik kan ook erg moeilijk grote getallen opschrijven (*wat ik hoor, schrijf ik door elkaar op), kan heel moeilijk inschatten wat getallen in de vorm van bv. gewicht inhouden (*wat is een pond bonen, een kilo appels?), weet vaak pas wanneer de cassière het geld teruggeeft, dat ik dat ook daadwerkelijk nog moet ontvangen.... Soms breekt mij het zweet uit als ik iets moet uitrekenen, hoe simpel ook!
Toch heb ik andere eigenschappen, die vaak bij dyscalculie ook als 'hindernis' worden genoemd, die ik juist goed beheers: organisatorische vaardigheden, ruimtelijk inzicht (vooral visueel goed) en boekhouden (dit gaat mij goed af omdat ik vrij goed kan ordenen).
Ik kan mij herinneren dat ik op school een test hebt gedaan. Echter, daar kwam geen duidelijke dyscalculie uit. Daar was ik destijds best min of meer 'teleurgesteld' over, immers ik had als enige in de klas geen 'tafeldiploma' of een cijfer hoger dan een vier op mijn rapport voor rekenen/wiskunde!
Graag voeg ik hieraan toe: Noten lezen heb ik nooit goed gekund. Gelukkig had een docent, die ik helaas tijdelijk heb gehad, er oog voor. Ik moest wel oefenen met noten lezen, maar hij liet mij ook eindeloos improviseren.
Verder heb ik vandaag voor het eerst notitie genomen van 'beelddenkers'. Heel herkenbaar! Ik herinner mij heel precies eindeloos veel persoonlijke momenten (hoe klein ik ook was), bij popmuziek uit bv. de jaren 80 weet ik meteen hoe de videoclip eruit ziet, kinderprogramma's van toen weet ik precies uit mijn hoofd (terwijl ik het alleen destijds een keer gezien heb), kan me goed oriënteren in een nieuwe omgeving en ga zo maar door! Mijn vermogen om te visualiseren (zo noem ik het maar even) heb ik goed kunnen gebruiken op de Kunstacademie!